2015-02-19, 18:41
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodertuckk
Hallå!

Tänkte i år pröva lyckan ute i det fria och slänga ut min första utomhusodling. Tidigare erfarenhet av inomhusodling och har precis plöjt igenom 76 sidor av förra årets "utomhusodling 2014" för att så mycket som jag kan förbereda mig inför våren och sommaren.
Bor i växtzon 2 och tänker mig en lite mindre grow på cirkus 12 femmade autos (Sweet Seeds - Big Devil #2) för att bara känna på det hela så här första gången. Odlingsmetod har jag inte helt bestämt, men dessa raised beds som 10L skriver om känns i nuläget mest aktuellt, då de verkar relativt enkla att ha o göra med + att man slipper gräva som en dåre.

10L, har du några ungefärliga mått på hur stor varje 8x40 liters bädd bör vara?

Ur minnet så gissar jag att de låg på 0.5x1.5m typ. Jag gjorde även så att sidorna sluttade in mot mitten då rinner inte vattnet av när det regnar eller man vattnar. Det är bra nära omöjligt att övervattna upphöjda bäddar så ja få dom att luta mot mitten.

Jag kan inte nog trycka på att de ska täckas med torrt gräs. Det skiter sig annars och man får springa och vattna.
Citera
2015-02-19, 19:03
Medlem
Citat:
Hallå!

Tänkte i år pröva lyckan ute i det fria och slänga ut min första utomhusodling. Tidigare erfarenhet av inomhusodling och har precis plöjt igenom 76 sidor av förra årets "utomhusodling 2014" för att så mycket som jag kan förbereda mig inför våren och sommaren.
Bor i växtzon 2 och tänker mig en lite mindre grow på cirkus 12 femmade autos (Sweet Seeds - Big Devil #2) för att bara känna på det hela så här första gången. Odlingsmetod har jag inte helt bestämt, men dessa raised beds som 10L skriver om känns i nuläget mest aktuellt, då de verkar relativt enkla att ha o göra med + att man slipper gräva som en dåre.

10L, har du några ungefärliga mått på hur stor varje 8x40 liters bädd bör vara?

Ett bra mått på hur stort rotsystemet breder ut sig, är att det är ungefär likvärdigt med plantans höjd. Detta borde ge dig en idé om mått.
Citera
2015-02-20, 17:06
Medlem
KatlasAvkommas avatar
Tänkte också kicka min första seriösa utomhus samt kanske inomhusodling. Mina frågor gäller utomhusodlingen.

Har ca 20 frön av bra bushweed som jag tänkte börja preppa inomhus inom kort, frågan är bara, kommer dom att blomma? Givetvis omöjligt att veta 4 sure men händer det ofta att man får problem med blomningen när man odlar utomhus o inte har en autoblommande strain (antar att jag inte har det). Om de nu inte blommar, kommer jag ändå få ut ngt av dem? Hade några bushweedplantor i fönstret tidigare som jag fick klippa efter ca 3v men dom hann ju faktiskt börja utveckla början till buds, var mkt kletigt o luktade starkt vid dessa punkter. Bor i norra sverige nära kusten.

Edit: Växtzon 6
Senast redigerad av KatlasAvkomma 2015-02-20 kl. 17:11.
Citera
2015-02-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KatlasAvkomma
Tänkte också kicka min första seriösa utomhus samt kanske inomhusodling. Mina frågor gäller utomhusodlingen.

Har ca 20 frön av bra bushweed som jag tänkte börja preppa inomhus inom kort, frågan är bara, kommer dom att blomma? Givetvis omöjligt att veta 4 sure men händer det ofta att man får problem med blomningen när man odlar utomhus o inte har en autoblommande strain (antar att jag inte har det). Om de nu inte blommar, kommer jag ändå få ut ngt av dem? Hade några bushweedplantor i fönstret tidigare som jag fick klippa efter ca 3v men dom hann ju faktiskt börja utveckla början till buds, var mkt kletigt o luktade starkt vid dessa punkter. Bor i norra sverige nära kusten.

fortsätt läsa på, nej du kan inte odla med dessa frön du kommer inte få ut nånting.
Citera
2015-02-20, 17:14
Medlem
KatlasAvkommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
fortsätt läsa på, nej du kan inte odla med dessa frön du kommer inte få ut nånting.
Därför att?.... Ye sure will do.
Funkar de utomhus? Om du nu pallar svara nej på frågan, vf inte svara varför också?

Edit: Inomhus
Senast redigerad av KatlasAvkomma 2015-02-20 kl. 17:22.
Citera
2015-02-20, 18:01
Medlem
Citat:
Därför att?.... Ye sure will do.
Funkar de utomhus? Om du nu pallar svara nej på frågan, vf inte svara varför också?

Edit: Inomhus

vanliga strains behöver 12 timmar ljus 12 timmar mörker för att gå i blom dvs börja utveckla buds vilket tar ca 2 månader.

i sverige har vi ca 18 timmar ljus och 6 timmar mörker på sommaren, vi får 12 timmar ljus och 12 timmar mörker i början på oktober och då är det för kallt för cannabis att växa. även om det är varmt i oktober så behöver plantan 2 månader på sig att bli klar då är vi inne på december.

ja dom kan funka inomhus.
Citera
2015-02-20, 19:16
Medlem
Citat:

Edit: Växtzon 6
Antar att du är i områdena kring lule, men det går med vissa early strains som inte behöver 12/12, utan gar i blom om den får 15/9 eller något sånt. Dessa earlys brukar ibland felaktigt kallas för semi-autos. Autos är ett säkert kort här uppe i shweden skulle säga som 10L att du kör på en spot early och en spot autos. Se till bara att photo-strainsen inte får ljus på sig i form av bilstrålkastare eller gatlampor. Det rubbar deras blomning. Vad är det för "bushweed" du snackar om? Är det ifrån afrika eller thailand eller västindien? Eller menar du bara bagseed?
Citera
2015-02-21, 19:47
Medlem
Big.Bangs avatar
Koskit fungerar ju bra för vegg utomhus. Men vilken näring rekommenderas till blom? Helst någon långtidsverkande så slipper man åka och vattna hela tiden.
Citera
2015-02-22, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ur minnet så gissar jag att de låg på 0.5x1.5m typ. Jag gjorde även så att sidorna sluttade in mot mitten då rinner inte vattnet av när det regnar eller man vattnar. Det är bra nära omöjligt att övervattna upphöjda bäddar så ja få dom att luta mot mitten.

Jag kan inte nog trycka på att de ska täckas med torrt gräs. Det skiter sig annars och man får springa och vattna.

Tackar så hjärtligt, då vet jag ungefär vad jag har att jobba med! Hur menar du med att sidorna sluttar in mot mitten? Försöker se det bildligt i mitt huvud men får inte riktigt till det haha.

Lovar att inte glömma det torra gräset
Citera
2015-02-22, 10:58
Medlem
Citat:
Tackar så hjärtligt, då vet jag ungefär vad jag har att jobba med! Hur menar du med att sidorna sluttar in mot mitten? Försöker se det bildligt i mitt huvud men får inte riktigt till det haha.

Lovar att inte glömma det torra gräset
Om du tänker att genomskärningen av bädde ska se ut såhär: /V\ som en krater nästan, och plantan i mitten så vattnet rinner till mitten istället för att rinna av bädden.
Citera
2015-02-22, 13:20
Medlem
Har sett att det har diskuterats lite grann om torkning här i tråden. Jag vill inte använda mig av vattenkurering utan jag vill lufttorka eftersom smak och doft är viktigt för min del.

Är det någon som skulle kunna dela med sig av hur man kan gå tillväga om man inte har någonstans inomhus att torka.

Skulle man möjligtvis kunna bygga ihop någon form av torklåda utan att behöva bekymra sig om lukten? Någon som vet hur man kan bygga en sådan?
Citera
2015-02-22, 22:59
Medlem
Wh1t3tr4shs avatar
lite halv off topic men pallar inte starta en ny tråd!
ska odla första gången i sommar med en polare som har en sommar på nacken, jag ska köpa fröna och jag undrar hur säkert smoketower är ? tänkte beställa med hjälp av tor browser, är jag hyfsat säker isf? även om jag betalar med bankkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in