Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Du har rätt att verkligheten är vad den är, oavsett våra bedömningar vilket den är oberoende av.
Kortfattat delar jag inte din ateistiska världssyn men vi kan bedöma mitt liv och ditt liv ifrån just det perspektivet. Spelar det överhuvudtaget någon roll hur en person väljer att leva om Gud inte existerar?
Spelar någon roll för vad? Våra agerande påverkar onekligen det universum vi lever i.På vilket sätt skulle vårat handlande spela roll om gud existerar?
+ 1 på alla sköna oneliners Bogomil kör med också. Din snuttefiltism är inte en allmän referensram.
Citat:
Om våra handlingar och beteenden inte hänger ihop med vårt slutgiltiga öde, så blir allting tillåtet.
Prova gå ut och slå sönder ett skyltfönster så får vi se om det stämmer. Vi behöver ingen gud för att ha moral och göra gott.
Citat:
Vi finner ingen meningsfull anledning till varför olika levnadsstilar skulle skilja sig från varandra än våra egna subjektiva bedömningar.
Våra bedömningar förblir en illusion och får absolut irrelevans för livets mening, syfte och värde.
Tala för dig själv. Jag litar på mina bedömningar, om du vill fråga någon osynlig gubbe i himlen om råd innan du gör något så är det upp till dig. Sannolikt är det bara en annan del av din hjärna som "svarar", ifall du får något överhuvud taget.
Citat:
Hur skiljer du ett värde inom ekvationen förgänglighet? Kan du räkna ut relevansen för det universella perspektivet? Visst får ditt liv, lika mycket relevans som mitt eget när vi utgår från det ateistiska perspektiv. I sin helhet förlorar vi båda lika mycket då det vi förlorar är också irrelevant för universum. Detta har i djupare mening diskuterats i en annan tråd och jag har kortfattat upprepat mig.
Ekvationen förgänglighet??? Räkna ut relevans? Låter som betydelselöst flumsnack, men visa mig gärna denna ekvationen.
Mitt liv får sannolikt lika mycket relevans som ditt oavsett om det finns en gud eller om det inte finns en gud. Bortsett från all tid du slösar på meningslös dynga förstås, såsom bön etc. Vi förlorar ingenting alls ifall det inte skulle finnas någon gud, vi har ett liv, vi har tid att njuta av alla upplevelser, och vi förlorar inte något vi hade. Det är vad det är, med en gud eller utan gud.
Citat:
Självklart, men hur vet du att du kommer ta del på samma vis som jag? Döden är en gemensam faktor för vårt fysiska liv, men hur livet ser ut i det nästa, behöver alltså inte dela en gemensamhet.
Det vet jag givetvis inte, därför skrev jag också "sannolikt få ta del av det lika mycket som dig", just eftersom för de flesta möjliga alternativen av efterliv så är du och jag jämbördiga. Men för all del, vi kan diskutera alternativ där vi inte är det.
1) Om vi utgår från att det finns ett efterliv, men ingen gud, så är det sannolikt att vi båda får "leva vidare".
2) Om vi utgår från att en av de stora religionerna har rätt, dvs endast följare av den religionen får komma in i himlen och resten av oss som inte följt den "sanna läran" hamnar i helvetet, så kanske du kommer in och jag hamnar i helvetet. Men om det visar sig att islam är den sanna vägen så hamnar du i helvetet också.
3) Gud finns, gav oss fri vilja, men skickade ingen "uppenbarelse", utan vill att vi ska tänka själva och inte följa andras absurditeter, gud vill att vi ska leva gott och vara ärliga. Under dessa förutsättningar är sannolikheten större att jag kommer in, för jag har tagit en intellektuellt ärlig position, medans du är ett får som följer absurditeter (rimligt antagande efter ditt bibelcitat, vet inte vilka idéer du följer förstås). Bibeln är ett jävla skitdokument, sannolikt skulle en sådan gud inte släppa in nötter som följer den.
Jag dömer både 1) och 3) sannolikare än 2). 2) skulle innebära att gud utan rimlig anledning stänger ute majoriteten av mänskligheten från paradiset.
Citat:
Var inte dåren som fruktar döden. Frukta Livet, Gud är Liv.
Så jag ska frukta gud, medans jag älskar gud? Makes sense...
Citat:
Ingen har blivit född av egen vilja och Livet är oss givna. Med Liv kommer Ansvar och med Ansvar kommer Plikt och med Plikt kommer Skyldighet. Gentemot varandra och vår Gud.
Det vet du inte, enligt andra livsåskådningar så gav gud oss ett val om att bli födda. Jag är inte skyldig någon som jag inte ens vet existerar någonting, det är bara svammel.
Citat:
Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting. Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna. Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten. (Jakobs brev 3:5-12 SFB98)
Svammel. Du menar alltså gud har en penis som Adam, men ingen kvinno-gud att stoppa sin penis i?