2015-02-20, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Eftersom det finns bara EN Gud.
Postulat. Belägg, tack.

Citat:
Precis som det finns bara EN tid.
Falsk analogi.

Du tycker inte själv att du är lite bisarr när du skriver så här på ett religionsforum?

Men jag förstår ditt syfte är att få bort troende från att diskutera religion...

Vilket bevisar din och dina gelikars intolerans... och varför flashback forum leder till stagnerande debatter efter ett tag där bara envisa fanatiker står ut... vi får hoppas att sidor såsom kanske svenska reddit kan öka där meningslösa och antagonistiska inlägg såsom dina röstas ner och då får mindre uttrymme. Så kan flashback få ha ensamrätt om att vara den slödderhålan som det har rykte om sig att vara.
Citera
2015-02-20, 12:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Eftersom det finns bara EN Gud.

Precis som det finns bara EN tid. Oavsett vad du än kallar den.

Eftersom det bara finns en gud kan det inte finnas några andra gudar eller avgudar. Därför ska man inte dyrka dem.

Fortsätt trolla du. Vi får se vem som orkar längst.

Mja, tiden är ju inte likadan överallt, den påverkas av gravitation och hastighet.
Denne ende guden du menar, har den ett namn?
Citera
2015-02-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Visa mig bevis på att muslimer och kristna inte tror på samma Gud.

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. En man trädde fram, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset. Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig." Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd. (‭Johannesevangeliet‬ ‭1‬:‭1-18‬ SFB98)

Sahih International

Qur'an 2:116: They say, " Allah has taken a son." Exalted is He! Rather, to Him belongs whatever is in the heavens and the earth. All are devoutly obedient to Him,

Qur'an 6:101: [He is] Originator of the heavens and the earth. How could He have a son when He does not have a companion and He created all things? And He is, of all things, Knowing.

Qur'an 9:30: The Jews say, "Ezra is the son of Allah "; and the Christians say, "The Messiah is the son of Allah ." That is their statement from their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved [before them]. May Allah destroy them; how are they deluded?

Qur'an 19:88-92: And they say, "The Most Merciful has taken [for Himself] a son."
You have done an atrocious thing. The heavens almost rupture therefrom and the earth splits open and the mountains collapse in devastation That they attribute to the Most Merciful a son. And it is not appropriate for the Most Merciful that He should take a son.

Länken tar det mer i detalj. Vi ser hur koranen motsätter sig att Gud skulle "ta till sig söner" och barn samtidigt också missförstått treenigheten, att Gud skulle ha en fru som han får barn med (må gud förlåta denna hädelse).

http://www.answering-islam.org/Quran/Contra/tqachrist.html
Citera
2015-02-20, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud. Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Det är vad du föreställer dig skulle hända utifrån en naivistisk och förenklad beskrivning (som jag inte tror svarar mot verkligheten). Kanske fanatiker tror att man missar tåget för att det är Guds vilja, men det finns många sätt att uppfatta Gud på.

Citat:
Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.

Jo det kan du, genom bön till den makt som skapat vår tillvaro och även genom kontemplation. Låt inte andra människors föreställningar tala om för dig vad Gud är eller inte. Tänd ett ljus i avskildhet och bered rum för Gud.

Citat:
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.

Bra, då har du kommit till en slutsats som gäller för dig just nu. Bibeln är skriven av människor.

Citat:
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Du behöver inte tro på jungfrufödsel eller syndafloder men ändå tro på Gud. Vem bestämmer hur din tro ska se ut? Det är en sak mellan dig och Gud. Människor är individualiteter och var och en har sin egen inre väg.

Citat:
Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Det låter sunt i mina öron att du inte nöjer dig med föreställningar som känns osanna. Nyfiken fråga, hur vet du att varken du eller Dalai Lama kommer att få det trevligt när ni dör?

Citat:
Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Jag vet inte vad Gud tänker. Det finns människor som anar Guds existens. Jag tror inte att människor straffas osv. (det är ett påfund med etiketter som har klistrats på Gud). Vad Gud vill åstadkomma eller agendan bakom har jag ingen aning om.

Sant är att vi virvlar och susar i en kosmisk dans som rör sig i rytmer. Sant är att jag inte kan förstå det ofattbara men att jag är fri att närma mig Gud genom bön och kontemplation.
Citera
2015-02-20, 13:26
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Tack för ditt svar. I länken ges det tips om olika metoder för olika personlighetstyper för att kommunicera med eller känna kontakt med gud. Ett av tipsen är att utöva tai-chi eller yoga, vilket jag gjort under många år. Båda systemen ger en fantastiskt skön upplevelse i kroppen och en stillhet i sinnet. Men var är gud? Visst kan jag känna en slags "helighet", eller salighet snarare men det finns inga som helst tecken på att en utomstående agent är närvarande. Jag tror snarare att det är Qi och en harmonisering av hormonsystemet som ger känslan. Stillheten i sinnet kommer från fokus på rörelserna.

Frågan kvarstår, hur tänkte gud när han uteslöt mig (och dalai lama) från paradiset på grund av att vi inte är kapabla att köpa konceptet?

Och egentligen så ligger nog Dalai lama värre till än jag. Jag försöker ju åtminstone, han har säkert aldrig ens försökt. Han har bergis varit buddhist sedan han föddes, kanske till och med innan dess.

Gud har inte uteslutit vare sig dig eller Dalai Lama.

http://www.equip.org/article/the-good-heart-a-buddhist-perspective-on-the-teachings-of-jesus/

När det gäller skapelseberättelsen så finns det nog lite mer att säga än vad de flesta tror. I början så trodde inte kristna att Gud skapade allting ur intet. Det är denna tanke som gör att många har svårt att tro på Gud. Mormoner är ett av få kristna samfund som tolkar det som den moderna vetenskapen gör. Materian fanns redan, men den var i oordning. Vad Gud gjorde var att skapa ordning och reda. Så det som du och Dalai Lama har svårt för, detta att Gud skulle skapa något ur ingenting, det löser sig i och med detta.

http://www.dagen.se/forskare-gudstro-%C3%A4r-det-enda-vetenskapliga-1.178643

http://www.dagen.se/forskare-fel-i-skapelseber%C3%A4ttelsen-1.161546

http://en.wikipedia.org/wiki/Tohu_wa-bohu

När det gäller detta med att acceptera en personlig frälsare pga synd så är det ju även detta något som du och Dalai Lama har svårt för. Läs länken, det blir lite enklare då. Svaret är ganska så långt.

http://mormonlady.com/2010/03/21/kristen-etik-graded-absolutism/

Det finns fler ställen att läsa om Jesu liv och lära än Bibeln. Bland annat olika apokryfa skrifter, Apokryferna i NT, Gnostiska apokryfer, Mormons bok osv.

http://www.dailymotion.com/video/x1jpl0i_national-geographic-the-secret-bible-2-of-3-the-rivals-of-jesus_tech

I Apocalypse of Peter så beskrivs Jesu död och uppståndelse på det sättet som är i islam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gnostic_Apocalypse_of_Peter

De flesta religionsforskare är säkra på att Jesus har existerat. Sen finns det mycket som man kan läsa kring detta.
Citera
2015-02-20, 13:31
Medlem
En bok i Mormons bok)
Ethers bok 12:6
"Jag vill visa världen, att tro är något som man hoppas på och som icke synes. Motsägen därför icke, emedan I icke sen, ty I mottagen ej någon förvissning, innan eder tro har bestått provet."
Citera
2015-02-20, 14:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är vad du föreställer dig skulle hända utifrån en naivistisk och förenklad beskrivning (som jag inte tror svarar mot verkligheten). Kanske fanatiker tror att man missar tåget för att det är Guds vilja, men det finns många sätt att uppfatta Gud på.

Varför är den förenklad? Om gud finns och har en plan kan jag bara luta mig tillbaka i förvissning om att allt kommer att lösa sig på bästa sätt eftersom gud älskar mig. Jag behöver heller inte fråga mig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor eftersom gud har en plan och den innehåller parasitmaskar och spetälska.

Citat:
Jo det kan du, genom bön till den makt som skapat vår tillvaro och även genom kontemplation. Låt inte andra människors föreställningar tala om för dig vad Gud är eller inte. Tänd ett ljus i avskildhet och bered rum för Gud.
Hur kan jag be till nåt jag inte tror på?

Citat:
Bra, då har du kommit till en slutsats som gäller för dig just nu. Bibeln är skriven av människor.
Så den är inte "guds ord"?

Citat:
Du behöver inte tro på jungfrufödsel eller syndafloder men ändå tro på Gud. Vem bestämmer hur din tro ska se ut? Det är en sak mellan dig och Gud. Människor är individualiteter och var och en har sin egen inre väg.
Vad mer kan jag välja bort? Jungfrufödsel och syndafloden är rätt centrala koncept i kristendomen. Kan jag välja bort några av budorden?

Citat:
Det låter sunt i mina öron att du inte nöjer dig med föreställningar som känns osanna. Nyfiken fråga, hur vet du att varken du eller Dalai Lama kommer att få det trevligt när ni dör?
Det är väl vad som drabbar otroende enligt skrifterna? Rätta mig om jag har fel. Men om det inte gör nån skillnad om man tror så behöver jag kanske inte börja göra det?

Citat:
Jag vet inte vad Gud tänker. Det finns människor som anar Guds existens. Jag tror inte att människor straffas osv. (det är ett påfund med etiketter som har klistrats på Gud). Vad Gud vill åstadkomma eller agendan bakom har jag ingen aning om.
Så heliga skrifter är inte din grej?

Citat:
Sant är att vi virvlar och susar i en kosmisk dans som rör sig i rytmer. Sant är att jag inte kan förstå det ofattbara men att jag är fri att närma mig Gud genom bön och kontemplation.
Vilken gud avser du?
Citera
2015-02-20, 14:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Gud har inte uteslutit vare sig dig eller Dalai Lama.

http://www.equip.org/article/the-good-heart-a-buddhist-perspective-on-the-teachings-of-jesus/

När det gäller skapelseberättelsen så finns det nog lite mer att säga än vad de flesta tror. I början så trodde inte kristna att Gud skapade allting ur intet. Det är denna tanke som gör att många har svårt att tro på Gud. Mormoner är ett av få kristna samfund som tolkar det som den moderna vetenskapen gör. Materian fanns redan, men den var i oordning. Vad Gud gjorde var att skapa ordning och reda. Så det som du och Dalai Lama har svårt för, detta att Gud skulle skapa något ur ingenting, det löser sig i och med detta.

http://www.dagen.se/forskare-gudstro-%C3%A4r-det-enda-vetenskapliga-1.178643

http://www.dagen.se/forskare-fel-i-skapelseber%C3%A4ttelsen-1.161546

http://en.wikipedia.org/wiki/Tohu_wa-bohu

När det gäller detta med att acceptera en personlig frälsare pga synd så är det ju även detta något som du och Dalai Lama har svårt för. Läs länken, det blir lite enklare då. Svaret är ganska så långt.

http://mormonlady.com/2010/03/21/kristen-etik-graded-absolutism/

Det finns fler ställen att läsa om Jesu liv och lära än Bibeln. Bland annat olika apokryfa skrifter, Apokryferna i NT, Gnostiska apokryfer, Mormons bok osv.

http://www.dailymotion.com/video/x1jpl0i_national-geographic-the-secret-bible-2-of-3-the-rivals-of-jesus_tech

I Apocalypse of Peter så beskrivs Jesu död och uppståndelse på det sättet som är i islam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gnostic_Apocalypse_of_Peter

De flesta religionsforskare är säkra på att Jesus har existerat. Sen finns det mycket som man kan läsa kring detta.

Tack men det här med personlig frälsning och synd går bara inte hem hos mig. Gud skulle enkelt ha kunnat förlåta utan hela spektaklet med korsfästning och slikt. "Ok, vi drar ett streck över det där nu", men nej, någon måste dödas. Hans egen son. Det går inte ihop. Som om jag sagt till min son,
"Nu har alla dina kusiner varit dumma och olydiga och om jag ska kunna förlåta dem så måste du dö". "Men kan du inte förlåta dem i alla fall?" "Nej."

En gud som tänker så här kan jag bara inte tro på. Och det är ganska uppenbart att hela konceptet baseras på gamla tiders offrande där man offrade boskap till gudarna.

Det känns ju bra att gud inte uteslutit mig eller dalai lama. Betyder det att vi inte behöver ändra oss?
Citera
2015-02-20, 14:46
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt för det här med jesus på korset för våra synders skull. Går det lika bra att läsa koranen?

Du förstår ju absolut ingenting eller så skämtar du. Genom hela denna tråd har du bevisat att du är en produkt av ett dekadent samhälle. Förvirrad, lat, kortsiktighet och så vidare... Du påstår också att Dalai Lama och du "inte kommer få det särskilt trevligt när ni dör". Vet du när du dör?

Dessutom så är ditt största bekymmer är att du vill VETA att Gud finns. Du vill liksom ha ett bevis som du kan uppleva med dina konkreta sinneserfarenheter... Det handlar om att tro.

Citat:
Femte sidan och fortfarande kvarstår frågan; hur tänkte gud här?
Han skapar människor som är oförmögna att uppnå hans krav och för det straffar han dem. Det där med att tro som ett barn funkar inte, barn tror heller inte på vilka orimligheter som helst. Deras intellektuella kapacitet sätter gränsen för dem med. De slutar tro på tomten när deras förnuft säger
Hur går tänket? Svara gärna på det.

Vi är förmögna att uppnå Guds krav. Gud skulle inte skapa människor som inte kan uppnå hans krav förstår du. Jämför du Gud med jultomten?
Citera
2015-02-20, 15:05
Medlem
Citat:
Tack men det här med personlig frälsning och synd går bara inte hem hos mig. Gud skulle enkelt ha kunnat förlåta utan hela spektaklet med korsfästning och slikt. "Ok, vi drar ett streck över det där nu", men nej, någon måste dödas. Hans egen son. Det går inte ihop. Som om jag sagt till min son,
"Nu har alla dina kusiner varit dumma och olydiga och om jag ska kunna förlåta dem så måste du dö". "Men kan du inte förlåta dem i alla fall?" "Nej."

En gud som tänker så här kan jag bara inte tro på. Och det är ganska uppenbart att hela konceptet baseras på gamla tiders offrande där man offrade boskap till gudarna.

Det känns ju bra att gud inte uteslutit mig eller dalai lama. Betyder det att vi inte behöver ändra oss?

Proconsul, Jag tror att du inte inser det simpla kärleksbudskapet. Någon har dött för ditt ställe så att du må leva. Någon har betalat den skuld du är skyldig att betala. Någon har pinats och plågats för det du själv är skyldig till. Kungen som tjänas, steg ner från sin tron till att tjäna. Kungen som betalar sin tjänares skuld och frisätter honom från sin tjänst till att bli del av kungariket. Vänner och familj kallar han oss och vad gör vänner och familj för varandra?

Citera
2015-02-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Proconsul, Jag tror att du inte inser det simpla kärleksbudskapet. Någon har dött för ditt ställe så att du må leva. Någon har betalat den skuld du är skyldig att betala. Någon har pinats och plågats för det du själv är skyldig till. Kungen som tjänas, steg ner från sin tron till att tjäna. Kungen som betalar sin tjänares skuld och frisätter honom från sin tjänst till att bli del av kungariket. Vänner och familj kallar han oss och vad gör vänner och familj för varandra?

Allt till och med dör för att en annan ska få leva.
Citera
2015-02-20, 15:22
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du har rätt att verkligheten är vad den är, oavsett våra bedömningar vilket den är oberoende av.

Kortfattat delar jag inte din ateistiska världssyn men vi kan bedöma mitt liv och ditt liv ifrån just det perspektivet. Spelar det överhuvudtaget någon roll hur en person väljer att leva om Gud inte existerar?

Spelar någon roll för vad? Våra agerande påverkar onekligen det universum vi lever i.På vilket sätt skulle vårat handlande spela roll om gud existerar?

+ 1 på alla sköna oneliners Bogomil kör med också. Din snuttefiltism är inte en allmän referensram.

Citat:
Om våra handlingar och beteenden inte hänger ihop med vårt slutgiltiga öde, så blir allting tillåtet.

Prova gå ut och slå sönder ett skyltfönster så får vi se om det stämmer. Vi behöver ingen gud för att ha moral och göra gott.

Citat:
Vi finner ingen meningsfull anledning till varför olika levnadsstilar skulle skilja sig från varandra än våra egna subjektiva bedömningar.

Våra bedömningar förblir en illusion och får absolut irrelevans för livets mening, syfte och värde.

Tala för dig själv. Jag litar på mina bedömningar, om du vill fråga någon osynlig gubbe i himlen om råd innan du gör något så är det upp till dig. Sannolikt är det bara en annan del av din hjärna som "svarar", ifall du får något överhuvud taget.

Citat:
Hur skiljer du ett värde inom ekvationen förgänglighet? Kan du räkna ut relevansen för det universella perspektivet? Visst får ditt liv, lika mycket relevans som mitt eget när vi utgår från det ateistiska perspektiv. I sin helhet förlorar vi båda lika mycket då det vi förlorar är också irrelevant för universum. Detta har i djupare mening diskuterats i en annan tråd och jag har kortfattat upprepat mig.

Ekvationen förgänglighet??? Räkna ut relevans? Låter som betydelselöst flumsnack, men visa mig gärna denna ekvationen.

Mitt liv får sannolikt lika mycket relevans som ditt oavsett om det finns en gud eller om det inte finns en gud. Bortsett från all tid du slösar på meningslös dynga förstås, såsom bön etc. Vi förlorar ingenting alls ifall det inte skulle finnas någon gud, vi har ett liv, vi har tid att njuta av alla upplevelser, och vi förlorar inte något vi hade. Det är vad det är, med en gud eller utan gud.

Citat:
Självklart, men hur vet du att du kommer ta del på samma vis som jag? Döden är en gemensam faktor för vårt fysiska liv, men hur livet ser ut i det nästa, behöver alltså inte dela en gemensamhet.

Det vet jag givetvis inte, därför skrev jag också "sannolikt få ta del av det lika mycket som dig", just eftersom för de flesta möjliga alternativen av efterliv så är du och jag jämbördiga. Men för all del, vi kan diskutera alternativ där vi inte är det.

1) Om vi utgår från att det finns ett efterliv, men ingen gud, så är det sannolikt att vi båda får "leva vidare".
2) Om vi utgår från att en av de stora religionerna har rätt, dvs endast följare av den religionen får komma in i himlen och resten av oss som inte följt den "sanna läran" hamnar i helvetet, så kanske du kommer in och jag hamnar i helvetet. Men om det visar sig att islam är den sanna vägen så hamnar du i helvetet också.
3) Gud finns, gav oss fri vilja, men skickade ingen "uppenbarelse", utan vill att vi ska tänka själva och inte följa andras absurditeter, gud vill att vi ska leva gott och vara ärliga. Under dessa förutsättningar är sannolikheten större att jag kommer in, för jag har tagit en intellektuellt ärlig position, medans du är ett får som följer absurditeter (rimligt antagande efter ditt bibelcitat, vet inte vilka idéer du följer förstås). Bibeln är ett jävla skitdokument, sannolikt skulle en sådan gud inte släppa in nötter som följer den.

Jag dömer både 1) och 3) sannolikare än 2). 2) skulle innebära att gud utan rimlig anledning stänger ute majoriteten av mänskligheten från paradiset.

Citat:
Var inte dåren som fruktar döden. Frukta Livet, Gud är Liv.

Så jag ska frukta gud, medans jag älskar gud? Makes sense...

Citat:
Ingen har blivit född av egen vilja och Livet är oss givna. Med Liv kommer Ansvar och med Ansvar kommer Plikt och med Plikt kommer Skyldighet. Gentemot varandra och vår Gud.

Det vet du inte, enligt andra livsåskådningar så gav gud oss ett val om att bli födda. Jag är inte skyldig någon som jag inte ens vet existerar någonting, det är bara svammel.

Citat:
Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting. Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna. Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten. (‭Jakobs brev‬ ‭3‬:‭5-12‬ SFB98)

Svammel. Du menar alltså gud har en penis som Adam, men ingen kvinno-gud att stoppa sin penis i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in