2015-02-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Allah och Jahve är absolut inte samma Gud. Vi må alla ha en gemensam skapare, det betyder dock inte att alla tillber samma Gud. Kristna tillber treenigheten vilket inte har gemenskap med allah. Det teologiska perspektivet skiljer sig åt och vilka förutsatser det krävs för att uppnå frälsning, också i profetisk mening.

Hur skulle en Evig en Enda Gud vara olika varandra.

Om du tillber treenigheten bevisar du bara att din syn på kristendom inte är monoteistisk.
Citera
2015-02-20, 12:06
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej det gör det ju inte, det finns hur många som helst. Förutom jahve och allah som är populärast för tillfället så finns det ju mängder av grekiska gudar, romerska gudar, sydamerikanska gudar, asiatiska gudar etc. Om jag ber till oden tex, kommer det att ha samma effekt?

Låt oss göra svaret enkelt. Tilltala honom som "Fader", "Världens skapare", "Gud" eller t.ex. "Min Herre" på valfritt språk :-) och jag garanterar att det blir rätt. Härligt va?!
Tor och resterande var väl inte EN. Gud är EN. Tror man på ett gäng kan jag inte svara på hur man ska göra.. förstår att det blir svårt att "Tro" då..
Citera
2015-02-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och beläggen för att det ÄR samma 'gud', tack.

Hur är det med minnet egentligen trollet?
Skickade dig en massa länkar där svenska präster, svenska imamer säger att det är samma Gud.
Sluta trolla nu.

Har du vetenskapliga fakta att en muslim och en kristen inte tror på en o samma Gud?
Citera
2015-02-20, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du kan läsa vad du vill som får dig att inse Guds barmhärtighet och nåd.

Likaväl som det är bra att läsa om vilka premisser som denna 'gud' beskrivas som "barmhärtig" etc med hjälp av.
Citera
2015-02-20, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Skickade dig en massa länkar där svenska präster, svenska imamer säger att det är samma Gud.

Och jag svarade på texten som essentiellt sade att ordet 'gud' betydar 'gud'.

Citat:
Har du vetenskapliga fakta att en muslim och en kristen inte tror på en o samma Gud?

Och nu jonglerar du med bevisbördan OCKSÅ.
Citera
2015-02-20, 12:13
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Jag har lite svårt för det här med jesus på korset för våra synders skull. Går det lika bra att läsa koranen?

Men att han dog på korset för din och min skull är ju hans yttersta bevis på sin kärlek för oss. Han, Guds son, visade oss den yttersta ödmjukheten och kärleken. Se det som en gåva inte minst riktad till just dig.
Citera
2015-02-20, 12:14
Medlem
[quote=Bogomil|52356793]Och jag svarade på texten som essentiellt sade att ordet 'gud' betydar 'gud'.
/QUOTE]
Och citaten från dessa människor är att dom säger att det är samma Gud dom tillber.
Så vart vill du komma?

Citat:
Eh nej? Det var inte svar på min fråga, jag bad dig om vetenskapliga fakta (som du så stenhårt tror på) om att en kristen och en muslim inte tillber samma Gud.
Kom igen nu trollet...
Citera
2015-02-20, 12:15
Medlem
Citat:
Och jag svarade på texten som essentiellt sade att ordet 'gud' betydar 'gud'.
.
Och citaten från dessa människor är att dom säger att det är samma Gud dom tillber.
Så vart vill du komma?

Citat:
Eh nej? Det var inte svar på min fråga, jag bad dig om vetenskapliga fakta (som du så stenhårt tror på) om att en kristen och en muslim inte tillber samma Gud.
Kom igen nu trollet...
Citera
2015-02-20, 12:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det finns bara en Gud och det är GUD.
Övriga "gudar" är just "gudar", avgudar eller ikoner.

Fortsätter du tjata så fortsätter jag.

Hur vet man vem som är den riktige guden och vilka som är avgudar?
Citera
2015-02-20, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur skulle en Evig en Enda Gud vara olika varandra.

Ad hoc premissande och cirkelargument.
Citera
2015-02-20, 12:20
Medlem
Citat:
Hur vet man vem som är den riktige guden och vilka som är avgudar?

Exakt, det är det som är frågan.
Men vi kan nog alla vara överens att extremister som IS inte följer vara denna rätta Guden.
Citera
2015-02-20, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Så vart vill du komma?

I detta sammanhang: Jag förlitar mig mer på text-granskning än anekdotisk information från mer eller mindre pålitliga "auktoriteter".

Citat:

Vet du öht vad "bevisbörda" är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in