2015-02-20, 01:04
Medlem
Ferry31s avatar
Kommer bli ett hett returmöte mellan Feyenoord och Roma. Som jag redan skrivit är matchen fortfarande öppen. Roma är bättre om de spelar bra, men nu verkar de inte vara i sin bästa form och returen är redan om en vecka och Feyenoord har hemmaplan. Det är 50-50. Bortamålet har dock ingen större betydelse tror jag, Feyenoord kommer aldrig kunna spela på 0-0. Det här mötet är så öppet att returen lika gärna kan sluta 2-2 och då går Roma vidare.

Synd bara att somliga idioter bland Feyenoords supportrar trashade sönder Rom. Det tar ifrån glädjen en del efter den här kvällen och det är tråkigt att se så många italienare upprörda.
Citera
2015-02-20, 01:18
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Italien har redan nu mer rankingpoäng för den här säsongen än vad man enskilt fick för säsong 10/11 och 11/12. Det är troligt att man kan komma upp i den högsta rankingpoängen för en enskild säsong sedan säsongen då Inter tog hem CL. Nu gäller det att ta hem lite tighta dubbelmöten. Ärofyllda förluster har det varit nog med.
Härligt. Hur långt är vi från att komma upp på plats 3 igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Nja, du fick rätt på både Napoli och Fiorentina, medan Ferry satte Inters kryss
Haha, någon är mer vaken än vad jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
I dessa tider håller jag den Italienska faunan hårt likt en fågelmamma håller i ägget hon ruvar på. Jag vill telepotera mig bort från denna värld där personalen på systembolaget tror att Peroni är en krydda och där de har med sig fish and chips till lunch. Vårat hav har gått från Azzurriblått till något som liknar innehållet i en bajamaja från Roskilde, men jag kämpar kämpar och vet ni vad? Jag kämpar lite till. För jag ger inte upp för jag har denna ovårdade fågelungen att tänka på och den tänker på mig.

Tack för att du finns IL CALCIO.
Instämmer. Men det gör det extra fint när det går som man vill. Som när man satt på O'Learys som den enda som höll på Inter i semin mellan Barca och Inter och man fick skrika glädjetjut och ösa hyllnin över Italien och spy skit över Barca.
Citera
2015-02-20, 02:07
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Härligt. Hur långt är vi från att komma upp på plats 3 igen?

Haha, någon är mer vaken än vad jag är.

Instämmer. Men det gör det extra fint när det går som man vill. Som när man satt på O'Learys som den enda som höll på Inter i semin mellan Barca och Inter och man fick skrika glädjetjut och ösa hyllnin över Italien och spy skit över Barca.

Som närmast ligger det runt tre år bort i tiden.

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html

Räknar man från 12/13 så skiljer det runt fem koefficientpoäng, då inkluderat den här säsongen. Då Italien har många lag kvar i spel i EL, där man kommer samla på sig poäng allt eftersom, så tror jag inte tyskarna springer iväg i poäng för det här året. Då har vi en skillnad på 3-4 koefficientpoäng på de senaste tre åren (inkluderat återigen den här säsongen). Då har Italien två år på sig att gå lite bättre än Tyskland. Fortare än så är det nog svårt att gå ikapp. Varför jag just tar upp Tyskland är för att min känsla är att ett större bakslag är på väg i och med Dortmunds uteblivna CL-status (och förmodligen EL-status) till nästa år. Gladbach och Wolfsburg går troligt till CL med relativt låg ranking. Ett superlågrankat Augsburg når EL. Samtidigt som Juve, Roma och Napoli befäster sina CL-platser, med bättre ranking och bättre erfarenhet som följd. Dessutom är det en fördel för Italien att bara behöva fylla ut 6 Europaplatser, då landets totalkoefficient är ett snitt över alla lags prestationer de senaste fem åren. Tyskarna ska däremot fylla upp sju platser, vilket man hittills haft svårt med. Man har levt på kontinuiteten hos Leverkusen och Schalke, vilket skapat enkla lottningar och efterhand mycket enkla och således skeva bonuspoäng när dessa laf kvalificerar sig för CL-gruppspel och sedermera slutspel i CL. Den tiden är nu förbi i tysk fotboll.

England har så mycket pengar att man inte ska kunna trassla bort sig rankingmässigt, även om man faktiskt får passa sig. Man behöver bättre EL-resultat.

Som man kan se på i min länk här ovan så kan alltså Italien gå om efter säsong 16/17. En säsong måste dock spelas däremellan, vilket gör att Italien som tidigast får fyra CL-lag säsong 18/19.
Citera
2015-02-20, 02:25
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Som närmast ligger det runt tre år bort i tiden.

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html

Räknar man från 12/13 så skiljer det runt fem koefficientpoäng, då inkluderat den här säsongen. Då Italien har många lag kvar i spel i EL, där man kommer samla på sig poäng allt eftersom, så tror jag inte tyskarna springer iväg i poäng för det här året. Då har vi en skillnad på 3-4 koefficientpoäng på de senaste tre åren (inkluderat återigen den här säsongen). Då har Italien två år på sig att gå lite bättre än Tyskland. Fortare än så är det nog svårt att gå ikapp. Varför jag just tar upp Tyskland är för att min känsla är att ett större bakslag är på väg i och med Dortmunds uteblivna CL-status (och förmodligen EL-status) till nästa år. Gladbach och Wolfsburg går troligt till CL med relativt låg ranking. Ett superlågrankat Augsburg når EL. Samtidigt som Juve, Roma och Napoli befäster sina CL-platser, med bättre ranking och bättre erfarenhet som följd. Dessutom är det en fördel för Italien att bara behöva fylla ut 6 Europaplatser, då landets totalkoefficient är ett snitt över alla lags prestationer de senaste fem åren. Tyskarna ska däremot fylla upp sju platser, vilket man hittills haft svårt med. Man har levt på kontinuiteten hos Leverkusen och Schalke, vilket skapat enkla lottningar och efterhand mycket enkla och således skeva bonuspoäng när dessa laf kvalificerar sig för CL-gruppspel och sedermera slutspel i CL. Den tiden är nu förbi i tysk fotboll.
Tack för svar och analys. Tror helt klart du har rätt.

Citat:
England har så mycket pengar att man inte ska kunna trassla bort sig rankingmässigt, även om man faktiskt får passa sig. Man behöver bättre EL-resultat.
Ja, sen får vi se vad som händer i CL. Chelsea går nog garanterat väldigt långt. Monaco-Arsenal bör väl Arsenal ta (även om Monacos defensiv är väldigt imponerande. City kan däremot ryka mot Barca.

Citat:
Som man kan se på i min länk här ovan så kan alltså Italien gå om efter säsong 16/17. En säsong måste dock spelas däremellan, vilket gör att Italien som tidigast får fyra CL-lag säsong 18/19.
Vore väl ypperligt efter ett italienskt VM-guld i Ryssland att få gå in i CL med 4 lag?
Citera
2015-02-20, 07:41
Medlem
Cagliari vann mot kommunen och fick 2 miljoner euro i skadestånd. Skiter väl jag i eftersom pengarna tyvärr hamnar i Cellinos djupa fickor, pga ett listigt skrivet avtal i samband med uppköpet.

Det saknas desperat poäng för la Salvezza. Just nu på nedflyttningsplats. Tre poäng upp till Atalanta och fyra till Hellas. Atalanta vann båda de inbördes mötena, och Hellas vann deras enda möte. Så det räcker inte att spela lika. För att spetsa till det ytterligare så förlorade Cagliari hemma mot Chievo med 0-2, som är nästa lag i tabellen.

Med Conti som den självklara ledaren på mitten och Cossu och Sau framåt. Pisano fortfarande på rehabilitering.

Annars är det väl unge Donsah som alla snackar mest om. En guldklimp. En begåvad spelare som visar fin inställning.

Nästa match är hemma mot Inter. Svårt. För jävla svårt. Jag tror fan inte att lindansargänget fixar det denna gång. Matcherna som är kvar är för svåra. Och Cagliari för svaga.

Omgången börjar redan på fredagskvällen med Juventus mot Atalanta. Men huvudmatchen är såklart Derby della Lanterna på lördag. Blir en strålande match mellan två starka lag. Men såklart inramningen. Och avslutas på måndag med nämnda Cagliari mot Inter...
Citera
2015-02-20, 10:44
Medlem
SpaderSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Omgången börjar redan på fredagskvällen med Juventus mot Atalanta. Men huvudmatchen är såklart Derby della Lanterna på lördag. Blir en strålande match mellan två starka lag. Men såklart inramningen. Och avslutas på måndag med nämnda Cagliari mot Inter...

Europas mest underskattade möte/derby?
Citera
2015-02-20, 19:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Folk förstår svarta rubriker om rasism; något man blivit hjärntvättad att tänka sedan dagis.
Inget rationellt tänkande kan åsidosätta det.
Har sagt det i tidigare diskussioner kring mer eller mindre (o)genomtänkta uttalanden.
Så förbaskat klantigt!

Ska de börja kalla asiater för "gulingar" också..? Bye-bye att sända Serie A i TV där isf.
Citera
2015-02-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderSex
Europas mest underskattade möte/derby?
Ja.

Jag tror att du har rätt. Tyvärr, såklart.

Om man har tid och kraft att sätta sig in i och följa detta derby så är det makalöst. Stadens engagemang är enastående. Mi piace.

Har några vänner som bott i Genua, och de vittnar om hur viktigt det är. Hur det genomsyrar staden inte minst veckorna före och direkt efter.

Bra publik, skön arena och nu två bra fotbollslag. Lägg dessutom till det rent estetiska med vackra tröjor. Meraviglioso.

Men nu ska fan Juventus köra över Atalanta.
Citera
2015-02-20, 23:16
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
...
Bra publik, skön arena och nu två bra fotbollslag...
Detta ska inte underskattas. Blir Genuaklubbarna bra så kommer derbyt uppmärksammas.
Citera
2015-02-21, 17:06
Medlem
Det Parma genomlider är för jävligt såklart. Samtidigt påverkar det de andra lagen i Serie A. Och jag ställde 2015-02-06 frågan:
Citat:
...
Kommer de ens att kunna slutföra säsongen? Och hur ska man då hantera de matcher och de poäng som har insamlats under säsongen?
...
Svaret är att om Parma inte kan spela fler matcher så vinner motståndarna hädanefter med 3-0. Anledningen är att de kursat efter att hälften av matcherna redan spelats. Om det hade skett under den första halvan av säsongen, så hade man istället räknat bort alla matcher mot Parma.

Jag ser framför mig en hel del protester under söndagen vid Tardini. Ultras kommer med all sannolikhet att gå till stadion trots att matchen är inställd.

En galen skillnad mot Genua, där il Calcio lever i allra högsta grad.
Citera
2015-02-21, 18:55
Medlem
4522s avatar
Citat:
Det Parma genomlider är för jävligt såklart. Samtidigt påverkar det de andra lagen i Serie A. Och jag ställde 2015-02-06 frågan:

Svaret är att om Parma inte kan spela fler matcher så vinner motståndarna hädanefter med 3-0. Anledningen är att de kursat efter att hälften av matcherna redan spelats. Om det hade skett under den första halvan av säsongen, så hade man istället räknat bort alla matcher mot Parma.

Jag ser framför mig en hel del protester under söndagen vid Tardini. Ultras kommer med all sannolikhet att gå till stadion trots att matchen är inställd.

En galen skillnad mot Genua, där il Calcio lever i allra högsta grad.

Pinsamt agerande av alla inblandade potentater i det beslutet. 12.30 höll Stramaccioni presskonferens och sa hur laddade Udinese är inför mötet mot Parma. 13.00 var laget på väg till spelarbussen för att åka till bortamatchen en dag tidigare och ligga i ritiro inför mötet. Runt 13.30 blåses matchen av och skjuts upp. Om det hade varit några av storklubbarna skulle det här mötet ha spelats inför tomma läktare alternativt tilldömts 0-3 redan på förhand. Nu ska det istället daltas och rycka sönder den redan inplanerade veckorytmen för Udinese.

Hur många gånger har vi inte hört att pengarna är på väg? Är det fyrtioelva gånger vid det här laget? Så svårt är det inte att föra över pengar från Slovenien till Italien. Det vill säga, om man faktiskt har några pengar. Den som har gjort sin läxa vet att Manenti har varit och nosat på klubbar som Brescia och Pro Vercelli utan att ha lyckats ta över dom. Han är en skojare som lovar en massa men håller aldrig något. Isabella Camporesi som har varit delägare i Mapi har exempelvis lämnar skeppet under dom senaste dagarna, något som löstes hos en notarie i Slovenien, men Manenti har inte ens haft råd att betala dom hundratals euro den separationen kostade att genomföra.

Det går att fortsätta i all evighet. Manenti har arbetat med ett gäng affärskontakter i Friuli som han också lyckats blåsa. Där lovade han att genomföra flertalet internationella företagsköp, värda x antal miljoner euro, hur det slutade? I absolut ingenting såklart. Dom här affärskontakterna som han tidigare arbetade med bröt samarbetet för ungefär ett år sedan. En affärsman med hans "track record" vars kontor ligger i en tvårumslägenhet kan aldrig få respekt i ett hårt arbetande Friuli. I regionen har han ofta benämnts som "spöket", du kan se och höra honom från stund till stund, sedan försvinner han likt hans pengar och löften.

Om man går tillbaka till det italienska clownförbundet så kan man väl konstatera att dom får axla ett tungt ansvar i att det har gått så här. När Ghirardi tog över klubben var den i princip skuldfri, nu är den körd till botten och byter inte ägare en gång under säsongen utan två gånger under bara några månader. Finns det ingen kontrollapparat? Ingen heder i att klubbar ska fungera och kunna betala sina spelare och anställda? Tydligen inte, då Parma fick plocka in flertalet nya spelare i januari trots att man inte kunnat betala dom redan befintliga på flera månader. Hur ska man någonsin kunna ta ett ligaförbund på allvar som tillåter det att ske?

Jävla bananrepublik till skitförbund.
Senast redigerad av 4522 2015-02-21 kl. 18:58.
Citera
2015-02-21, 19:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Kommer bli ett hett returmöte mellan Feyenoord och Roma. Som jag redan skrivit är matchen fortfarande öppen. Roma är bättre om de spelar bra, men nu verkar de inte vara i sin bästa form och returen är redan om en vecka och Feyenoord har hemmaplan. Det är 50-50. Bortamålet har dock ingen större betydelse tror jag, Feyenoord kommer aldrig kunna spela på 0-0. Det här mötet är så öppet att returen lika gärna kan sluta 2-2 och då går Roma vidare.

Synd bara att somliga idioter bland Feyenoords supportrar trashade sönder Rom. Det tar ifrån glädjen en del efter den här kvällen och det är tråkigt att se så många italienare upprörda.
Jo, Feyenord & Co var verkligen på hugget. Först så invaderar man stan som värsta Germanska Vandaler, sen tar man över på läktarna och sjunger skjortan av Romas anhängare, och slutligen så forecheckar laget sönder sina motståndare.
Finns det nåt gammalt groll som ligger och lurar i vassen?

Hoppas Romas supportrar håller sig i skinnet i Feijenoord/Rotterdam. Renzi gick ut med att italienska supportrar alltid sköter sig utomlands. Man har riktat skadeståndskrav mot Holland, men dessa har förkastats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in