2015-02-18, 21:45
Medlem
Cartomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag utvecklar hellre mina teoretiska kunskaper, och jag tror någon påpekade det i denna eller den andra tråden som också tydligen behandlar detta ämne (någon moderator kanske kan slå ihop trådarna?) så kan det leda till ännu högre löneutveckling istället för att träna. Men fortfarande är det en ARBETSUPPGIFT. Som god anställd VILL jag verkligen utföra mina arbetsuppgifter. Det är vad jag får betalt för. Att träna är för mig ingen arbetsuppgift, då hade jag valt en annan yrkesbana.

Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom så minns jag hur en av de där forskarna som fick nobelpris för upptäckten av grafen inte kunde prisa träningens dygder tillräckligt, utan fysisk träning hade denne ej kunnat jobba så flitigt i labbet som den gjorde.

Jag kan definitivt se nyttan med att infoga fysisk aktivitet som en arbetsuppgift, det är inte taget ur luften, det finns finns hyllmeter med vetenskaplig forskning som stöttar en dylik policy och jag garanterar att din mentala utveckling och utveckling inom de teoretiska aspekterna av ditt eventuella yrke gynnas av regelbunden träning, arbetsgivaren i fråga har förstått det och den enda del av din invänding jag kan stötta är att det har en fadd smak av översitteri. Dock inte i närheten av lika illa som när ett företag har "en träningskultur" som i princip går ut på att hacka på anställda som inte är vältränade tills de går med i träningskulten på sin egen fritid eller byter jobb, sånt händer, oftare än vad du förstår!
Citera
2015-02-18, 21:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartomani
Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom så minns jag hur en av de där forskarna som fick nobelpris för upptäckten av grafen inte kunde prisa träningens dygder tillräckligt, utan fysisk träning hade denne ej kunnat jobba så flitigt i labbet som den gjorde.

Jag kan definitivt se nyttan med att infoga fysisk aktivitet som en arbetsuppgift, det är inte taget ur luften, det finns finns hyllmeter med vetenskaplig forskning som stöttar en dylik policy och jag garanterar att din mentala utveckling och utveckling inom de teoretiska aspekterna av ditt eventuella yrke gynnas av regelbunden träning, arbetsgivaren i fråga har förstått det och den enda del av din invänding jag kan stötta är att det har en fadd smak av översitteri. Dock inte i närheten av lika illa som när ett företag har "en träningskultur" som i princip går ut på att hacka på anställda som inte är vältränade tills de går med i träningskulten på sin egen fritid eller byter jobb, sånt händer, oftare än vad du förstår!
Ok, se där, du hade ju bra argument bakom alla konstiga ord också. Jag förstår dig, men håller inte med i allt. Huvudpunkten vi är oense om är nog huruvida det är ett tvång eller ej, och om det är ok eller ej. Där kommer vi aldrig bli överens.
Citera
2015-02-18, 21:58
Medlem
Cartomanis avatar
Citat:
Ok, se där, du hade ju bra argument bakom alla konstiga ord också. Jag förstår dig, men håller inte med i allt. Huvudpunkten vi är oense om är nog huruvida det är ett tvång eller ej, och om det är ok eller ej. Där kommer vi aldrig bli överens.

Ja vi får nog vara ense om att vara oense om tvånget, det är som sagt kärnan. Det är dock inget tvång, du håller en felaktig premiss om att marginellt mer pengar i lönekuvertet utgör tvång, det är fel. Det är inte ens någon som tvingar personalen på Kalmar Vatten att jobba där överhuvudtaget, det finns fler arbetsgivare.

Hela löneslaveriet bygger på valet mellan pest eller kolera, jobba tillsammans med två dussin ägg som behöver en vecka på sig vad en normalbegåvad person presterar på två timmar, alternativt sälj din röv på internet eller bli yrkeskriminell.

Att låta träning bli en del av arbetsbeskrivningen är långt mindre ondskefullt än vad systemet är i stora drag.
Citera
2015-02-18, 23:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Av artikeln att döma (kan ha varit i den andra tråden om samma ämne) så fick ju anställda betalt för deras fritidsträning så länge man kan visa på deltagande. Så är du med i en simklubb eller orienteringslag bör det inte vara några som helst problem.
Men om jag tränar på egen han? Motionssimmare är inte med i någon klubb. Inte heller hobbyjoggaren.
Det här är ett komunalt företag som använder skattepengar.
Jag vill inte se mina skattepengar gå till godtycklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Ja då blir du väl antagligen sparkad.. Du är inte rätt person att ansöka till jobbet antar jag?
Sparka komunanställda? Tack för dagens mest korkade inlägg
Citera
2015-02-18, 23:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ja det blir väl omplacering i vanlig ordning, oftast till någon högre position än man hade från början.
Citera
2015-02-19, 01:02
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
De kan t.ex. börja med att koka sitt kaffe själv och ställa i ordning stolarna i möteslokalerna.

Edit: På tal om kommunalråd, vi kan nog gissa att ett eller flera kommunalråd med kontakter inom lokala gym har fått vissa förmåner efter detta.

Inte mycket till träning kanske. 2 timmars träning per vecka kommer säkert ge en märkbar skillnad i hälsa och helhet på längre sikt. Vill jag ha en arbetsplats där folk är måna om min hälsa? Självklart vill jag det. Ser inte hur det kan bli något annat än win-win.
Citera
2015-02-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men om jag tränar på egen han? Motionssimmare är inte med i någon klubb. Inte heller hobbyjoggaren.
Det här är ett komunalt företag som använder skattepengar.
Jag vill inte se mina skattepengar gå till godtycklighet.

Fast är det ett bolag som bedrivs med stöd av VA-taxa så är det ju inte skattepengar per definition.

Det finns en annan aspekt som berördes tidigare som handlade om rökning, ogiltig frånvaro från arbetsplats är ett skäl för avsked.
Citera
2015-02-19, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Stasi
Det är ju ingen morot. Morot är ju något man skriver om något som är frivilligt lockande, detta är ju ett måste, ett tvång, dvs morotens motsats den så kallade piskan.

Det borde vara frivilligt och företaget borde då istället erbjuda sina anställa 2 h/v som denna kan förfoga över själv som antingen ordinarie arbetsuppgifter eller träning.

Jag håller med Irrbloss. Det finns väldigt många hälsofrämjande och uppmuntrande saker som ett företag kan göra för sin personals hälsa, men att tvinga de att träna är ju bara fel. Det är faktiskt människor det handlar om och inte boskap som skall hålla sig så frisk som möjligt. Samma argument som många kommer med här, dvs att de är lönsamt för företaget och därmed ok, kan man ju tänka sig se på föräldraledighet den är inte lönsam för företaget och borde då vara ok att ha som krav att inte skaffa barn. Vill man skaffa barn så är det ju bara att byta jobb.

Det verkar ingen som tycker sig se att företag tycker sig ha rätten att bestämma allt mer över sina anställdas liv och livstil.

Och jag håller med Professor Stasi och Irrbloss.

Nu har systemet varit i bruk i snart åtta år så man kan tänka sig att en och annan som inte gillar systemet sållats bort vid det här laget, men att koppla löneutveckling till ett tvång på att träna är problematiskt.

Dessutom så kräver företaget en viss typ av träning också. Du MÅSTE gå till gymmet en gång i veckan och sedan har du en gång "fritt val".

Om du exempelvis spelar badminton två gånger i veckan så får du bara tillgodoräkna dig den ena gången och måste i alla fall till gymmet en gång i veckan - för att inte riskera att din lön drabbas.

Som det står i artikeln är inte systemet helt accepterat fullt ut inom företaget. Fortfarande. Efter åtta år. Det borde säga något det också.
Citera
2015-02-19, 14:26
Medlem
Om ett tag kommer det antagligen uppstå ny diskussion när de anställda ber sina chefer prioritera bort 5 % av arbetsuppgifterna eftersom träningen upptar 5 % av arbetstiden. Den diskussionen pågick under en längre tid inom FM där man hade 3 timmars "beordrad" träning på arbetstid varje vecka, för de som hade dygnetruntbaserade arbetsuppgifter (och därmed arbetstidsförkortning) utgjorde dessa 3 timmar 8,5% av veckoarbetstiden = 8 % av arbetsuppgifterna borde rimligen skalas bort..
Citera
2015-02-19, 16:52
Bannlyst
Citat:
Jag rör min feta röv två timmar varje dag bara i transportsträcka till/från jobbet. Hur mycket rör du din vältränade röv i din BMW?

Jag har svårt att tro det din jävla fetto. Ut och rör på dig så ser du att det inte är så farligt.
Citera
2015-02-19, 20:15
Medlem
-DaRude-s avatar
Träning är bra för hälsan och arbetsmoralen och detta är väl en ganska bra metod för att öka produktiviteten. Sedan bör man ifrågasätta graden av tvång här. Oavsett vad som är sagt lär detta bara vara en uppmuntran och en del av "värdegrunden" på arbetsplatsen.
Citera
2015-02-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
"Det står i vår befattningsbeskrivning att vi ska träna på arbetstid"
Samt att de inte "måste" träna.

Mycket bra initiativ.

Verkligen. Att få träna på arbetstid är verkligen inget att gnälla över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera