2015-02-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Femte sidan och fortfarande kvarstår frågan; hur tänkte gud här?
Han skapar människor som är oförmögna att uppnå hans krav och för det straffar han dem. Det där med att tro som ett barn funkar inte, barn tror heller inte på vilka orimligheter som helst. Deras intellektuella kapacitet sätter gränsen för dem med. De slutar tro på tomten när deras förnuft säger ifrån.
Jag kan ju naturligtvis säga att jag tror på gud men det vore en lögn. Oavsett hur mycket fri vilja jag än har, jag kan inte välja att tro. Och därför kommer jag, och Dalai lama, att hamna i otrevligheter när vi dör.

Hur går tänket? Svara gärna på det.

enligt GT och islam så gav Gud människor lagar att hålla, mat och omskärelse tillex. då kommer man till Gud...

kristendomen enligt NT tog jesus på sig lagarna och synden då kommer man till Gud.

Om man nu är ett litet barn och får Gud presenterat för sig och då tror man på Gud, men i GT och islam tillkommer lagarna och div kroppliga ändringar.
Citera
2015-02-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
ÄR du eller är du INTE "säker" på 'guds' omnipotens och/eller omniscience?

Jag är bara en människa.
Du är är värre än det min vän, då är är man vidrig, att man är lägre rang än djur och människor.
1. Djur.
2 Människan.
3 Du.
Citera
2015-02-19, 15:55
Medlem
Citat:
Han skapar människor som är oförmögna att uppnå hans krav och för det straffar han dem. Det där med att tro som ett barn funkar inte, barn tror heller inte på vilka orimligheter som helst. Deras intellektuella kapacitet sätter gränsen för dem med. De slutar tro på tomten när deras förnuft säger ifrån.
Jag kan ju naturligtvis säga att jag tror på gud men det vore en lögn. Oavsett hur mycket fri vilja jag än har, jag kan inte välja att tro. Och därför kommer jag, och Dalai lama, att hamna i otrevligheter när vi dör.

Proconsul, beskriv din tvekan. Vilka tankar fäktas du med? Vilka premisser utgår de ifrån och vilka principer är käppar för det löpande hjulet? Bryt ner tankebyggnaderna, så att du kan identifiera byggstenarna. Bygg om ditt bygge på fast mark och lägg grunden på klippan så att när floden kommer, kan det inte vräka huset. Tänk så att det inte finns en enda fråga som Gud inte har svar på eller kan svara på. Gå till din fördolda kammare och tala med Gud, som du talar med en Far. Fråga, reflektera och sök svar. Inför honom ska vi alla stå nakna, han som ser i det fördolda och har allt öppet inför sina ögon.
Citera
2015-02-19, 15:55
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Som Jesus förklarade, Du skall älska Fadern med hela din själ, kraft och förstånd Bud ett Bud 2 Du skall lska din nästa så som dig själv.

På dessa Bud vilar hela Lagen och Profeterna, och Gudsriket har vi inom oss förklaras av både Jesus och Predikaren (Salomo) Han säger Gud har lagt evigheten i våra hjärtan utan att vi till fullo kan fatta detta verk. Så lev efter att göra gott mot din omgivning skit i församlingar och Kyrkor Jesus förklarar deras lott i Matt 7:21-23 se (Fotnot 1) Där finns endast ulvar i fårakläder som Jesus beskriver dem. Men lev som sagt va på en tro att göra gott mot din omgivning och du får gott tillbaka, en av mina erfarenheter. Ens tro skall vara mellan Gud och en själv ingen kollektiv gudsdyrkan.

Och när du ber be inte som hycklarna som vill bli bönhörda för deras många ord. Nej gå in i din kammare och be i det fördolda så ska Fadern lyssna till dig. Ungefär hur Jesus beskriver saken dom som kör med förbön i sina mässor är rena hycklare Nu har du fått lite verktyg gör som du känner. Lycka till

Fotnot 1 Matt 7:21-2321.
21Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.
22Många skola på 'den dagen' [1] säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
23Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän Amen
Citera
2015-02-19, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ÄR du eller är du INTE "säker" på 'guds' omnipotens och/eller omniscience?

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jag är bara en människa.
Du är är värre än det min vän, då är är man vidrig, att man är lägre rang än djur och människor.
1. Djur.
2 Människan.
3 Du.

OK, det var så "goddag ... yxskaft" delen.

Nu återstår ett svar på min fråga.
Citera
2015-02-19, 16:00
Medlem
Citat:
OK, det var så "goddag ... yxskaft" delen.

Nu återstår ett svar på min fråga.

För tredje gången.
Gud kan allt.
Vi människor kan inte allt
Citera
2015-02-19, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag spelar djävulens advokat.

Jag har redan svarat på detta inlägg tidigare, men med tanke på hela det pådyvlande abrahamiska gängets reaktion (~upp på såpboxen och predika för fullt ös), vill jag refokusera på inlägget.
Citera
2015-02-19, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Gud kan allt.

Är du eller är du inte säker på det (var min fråga)?
Citera
2015-02-19, 16:11
Medlem
Roger Rabbits avatar

Tilläggas bör att oavsett vad jag tror, och oavsett vad du tror, så är verkligheten vad den är. Om det finns ett efterliv så kommer jag som ateist sannolikt få ta del av detta lika mycket som dig. Om det inte finns ett efterliv så kommer du ruttna i marken precis som jag och alla andra. Skillnaden mellan dig och mig är att du slösat massa tid på att läsa anti-intellektuella texter, bett till någon som inte svarat, slösat dina söndagar på att gå i kyrkan samt intalat dig själv att ditt liv skulle ha mer mening än icke-troendes liv.

Men berätta igen vems av våra liv som är mer meningslöst.
Citera
2015-02-19, 16:28
Medlem
Bra fråga ------ alla tycker lika - olika ...

När du väl kommer till den delen av ditt liv ... så kommer det att uppenbaras ... enkelt ..

GUD ?? Nja .,.. va inte så för mig .. kanske för andra ..

Hur blir det för dig som skapade tråden .... DEN du .. när väl den dagen kommer så har du svaret.

Och VET .. !! INGEN annan kan säga till dig vad du ska tro ... eller vad som är bäst. 1

/Whitebeard
Citera
2015-02-19, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit

Tilläggas bör att oavsett vad jag tror, och oavsett vad du tror, så är verkligheten vad den är. Om det finns ett efterliv så kommer jag som ateist sannolikt få ta del av detta lika mycket som dig. Om det inte finns ett efterliv så kommer du ruttna i marken precis som jag och alla andra. Skillnaden mellan dig och mig är att du slösat massa tid på att läsa anti-intellektuella texter, bett till någon som inte svarat, slösat dina söndagar på att gå i kyrkan samt intalat dig själv att ditt liv skulle ha mer mening än icke-troendes liv.

Men berätta igen vems av våra liv som är mer meningslöst.

Nu träffar ... åtminstone några av oss ... våra egna val; likaså scout29.

Det är inte mitt problem. Däremot blir det något jag måste relatera till när h*n vill stoppa det ner i halsen på andra.
Citera
2015-02-19, 16:58
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Nu träffar ... åtminstone några av oss ... våra egna val; likaså scout29.

Jag förstår inte, vad är din poäng?
Citat:
Det är inte mitt problem. Däremot blir det något jag måste relatera till när h*n vill stoppa det ner i halsen på andra.

Ptja, folk som tror på sagor kan alltid ställa till med problem, även om de inte direkt försöker stoppa ner det i halsen på andra. Som Voltaire sa: “Those who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Men för all del är väl prio nummer ett att få till ett helt sekulärt samhälle. Övertala alla att arbeta för en bättre värld och sluta drömma om ett paradis efter döden är nog inte lika enkelt, men skam den som ger sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in