2015-02-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag vet att jag skall dö. Det absolut enda som jag med säkerhet kan konstatera.

Inget är skrivet i sten som man brukar säga. Dvs för oss människor.
Men Gud har en plan och det står i hansbok. Allt som har skett och kommer att ske.

Du kan faktiskt inte vara säker på någonting, inte ens döden, för imorogn kommer kanske Gud och ger oss evigt liv...
Citera
2015-02-19, 13:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Men Gud har en plan och det står i hansbok. Allt som har skett och kommer att ske.

Du kan faktiskt inte vara säker på någonting, inte ens döden, för imorogn kommer kanske Gud och ger oss evigt liv...
Ja det är jag medveten om. Jag sa det just i det jag skrev. Jag vet med bestämdhet just nu att jag skall dö.
Vad som sedan kommer att hända eller inte hända. Det får jag se då.
Jag tror inte för att jag hoppas på att få leva igen. Jag lever nu.
Är inte rädd för döden eftersom att jag vet att den är ofrånkomlig utan mer rädd för HUR jag skall dö. Och min största rädsla är att förlora dem jag älskar.
Jag har tillit till Gud och lever under tiden. Gör mina fel och mina misstag.
Jag är inte säker på något. Jag kan dö idag, ingen vet.
Citera
2015-02-19, 13:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Jag ska väl kanske inte tolka vad MeanME egentligen menar, men jag säger vad jag tror ändå. Jag tror han menade att en ateist inte tror på ett efterliv. Många religiösa ser gärna ett slut på detta liv så livet i paradiset börjar, och har då en anledning till att dö. Ateisten saknar denna anledning.

Huruvida någon skulle offra sitt liv för en annan är ju en högst personlig fråga och inget man egentligen kan veta förrän det är gjort. Visst vill de flesta tro att de skulle offra sitt liv för sitt barn (inkl mig själv och jag är ateist), men hur många skulle egentligen göra det? Knappast alla.
Tycker du gör det föredömligt i denna fråga.
Citera
2015-02-19, 13:51
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.

Alla religioner har någon slags Gyllene Regel, dvs "Älska din nästa som dig själv". Satsa på det. Vi människor har förmågan till att göra både goda och onda saker, och vi har ett fritt val. Även om du inte tror på Gud så kanske du är humanist och tror på det goda i oss människor? Att vara god har ingenting med religion att göra, man kan vara en mycket god person utan någon tro på Gud.

Ta sedan vad som skrivs i sk "heliga böcker" med en nypa salt. Det är människor som har skrivit dem och texterna har färgats av vad de tycker och tror. Makthavare har sedan redigerat texterna så att det skulle passa deras politiska agenda. Numera så kallar man det för propaganda. Förr skrev man väldigt mycket i bildspråk dessutom, och världsbilden var helt annorlunda än vad den är nu.
Citera
2015-02-19, 14:13
Medlem
Megatrons avatar
Citat:

Först säger du att gud har en plan med allt.
Sen säger du att man inte kan vara säker på någonting.
Använder du samma typ av retorik när du analyserar din egen tro eller använder du denna typ av resonemang för att du önskar dig ännu bättre fördelar (dvs slippa dö osv)?

För mig bottnar ditt resonemang enbart i rädsla för död och meningslöshet. Försök att leva här och nu istället. Det är med högsta sannolikhet det enda du kommer få, hur meningslöst det än må vara.
Citera
2015-02-19, 14:19
Medlem
Nej du behöver inte tro, du kan glatt leva vidare.

Jag tror inte på Allah, koranen och Muhammed och får inte ihop koranen hur mycket jag är klipper och klistrar. Den är helt ologisk.
Citera
2015-02-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Använder du samma typ av retorik när du analyserar din egen tro

På vilket säger jag emot mig själv här?
Jag som människa kan inte vara säker på nånting.
Jag som människa tror på Gud. Eftersom Gud är allsmäktig så har Gud en plan med allt.
Den planen vet jag eller någon annan människan inget om.

Jag/du/vi kan inte vara säkra på någonting egentligen.
Gud däremot, Gud vet allt.
Citera
2015-02-19, 14:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Alla religioner har någon slags Gyllene Regel, dvs "Älska din nästa som dig själv". Satsa på det.

Ja, det är bättre att söka gemensamma nämnare i olika religioner, än att träta och fördärva.

Citat:

Vi människor har förmågan till att göra både goda och onda saker, och vi har ett fritt val. Även om du inte tror på Gud så kanske du är humanist och tror på det goda i oss människor? Att vara god har ingenting med religion att göra, man kan vara en mycket god person utan någon tro på Gud.

Helt min mening också.

Citat:

Ta sedan vad som skrivs i s.k. "heliga böcker" med en nypa salt. Det är människor som har skrivit dem och texterna har färgats av vad de tycker och tror. Makthavare har sedan redigerat texterna så att det skulle passa deras politiska agenda.

Äntligen någon som tycker som jag. Jag trodde inte det fanns i denna frågan.
Citera
2015-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Jag som människa tror på Gud. Eftersom Gud är allsmäktig så har Gud en plan med allt.

i såna fall vet Gud vilka val du kommer att göra.
varje dag fattar du nya val, varje minut eller tanke...
Citera
2015-02-19, 14:32
Medlem
Megatrons avatar
Citat:

Du kan ju inte vara säker på att det finns en gud.
Så du kan inte vara säker på att gud har en plan med allt.
Så du kan inte vara säker på att gud kan allt.
Citera
2015-02-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Använder du samma typ av retorik när du analyserar din egen tro eller använder du denna typ av resonemang för att du önskar dig ännu bättre fördelar (dvs slippa dö osv)?

För mig bottnar ditt resonemang enbart i rädsla för död och meningslöshet. Försök att leva här och nu istället. Det är med högsta sannolikhet det enda du kommer få, hur meningslöst det än må vara.

Guds plan kan man säga är din kärlek till dina barn, har du inga barn så låtsas vi det.

Barnen däremot kan inte vara säker på något för det är du som förälder som bestämmer.

givetvis älskar du dina barn till 100 % - redo att dö vilken minut som helst för de.

så barnen säger: pappa vet - han har en plan - men det har inte vi- vi kan inte vara säker på något - men om barnen inte kan vara säker på något då litar de inte på sin pappa.

farsan kan ju överge sina barn exakt när som helst, farsan kan sätta sig och supa sig dyngrak när som helst, - det är inget att lita på !!!
Citera
2015-02-19, 14:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
i såna fall vet Gud vilka val du kommer att göra.
varje dag fattar du nya val, varje minut eller tanke...

Likställer du "att veta allt" med "att veta allt i förväg"?

Det kan bli märkligt.
Jag vet att tre av fyra svenska herrar gick vidare till kvartsfinalen på sprinten nyss, i skid-vm.
Däremot vet jag inte i förväg hur många av dessa som går till semifinal.
Det är skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in