2015-02-18, 23:44
  #8641
Medlem
Äh, upp med hakan nu leksingar. Ni har ju tre obligatoriska poäng mot oss i nästa omgång och om Brynäs samtidigt kammar noll uppe i Luleå så är ju Leksand helt plötsligt uppe över sträcket igen.

Ruggigt kul med ordentliga fighter kring båda sträcken. Till och med Modo kan ju börja hoppas igen. De har faktiskt tre raka hemmamatcher i omgång 50-52 och får man spelet att stämma där så kan det bli en väldigt intressant avslutning. Annars tror jag Djurgården lever lite farligt med tanke på sitt tuffa spelschema. Kan dock tänka mig att det var riktigt skönt för dem att resultaten gick Djurgårdens väg idag.
Citera
2015-02-18, 23:44
  #8642
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Nej.



Goaltender interference om något, men utvisningssituationer är ingenting som granskas i war room och Ledin blir intryckt i målgården vilket betyder att enligt regelboken ska detta vara mål.
"En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en
highsticking, ska ådömas antingen större straffet + game misconduct penalty, eller match
penalty."

Ledin slår alltså klubban upprepade gånger i målvaktens huvud. Örebro är ju precis som röflunda ganska fega av sig och vågar aldrig stå upp och ta en fight.

Hade det varit HV71 så hade Ledin inte levt idag...
Citera
2015-02-18, 23:51
  #8643
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
"En spelare som skadar eller som på ett vårdslöst sätt angriper en motståndare med en
highsticking, ska ådömas antingen större straffet + game misconduct penalty, eller match
penalty."

Ledin slår alltså klubban upprepade gånger i målvaktens huvud. Örebro är ju precis som röflunda ganska fega av sig och vågar aldrig stå upp och ta en fight.

Hade det varit HV71 så hade Ledin inte levt idag...

Det är ju fortfarande inte hög klubba. Fast du är förlåten då jag gjorde samma misstag själv.

Om vi ska vara lite mer allvarliga så tycker jag att du ska använda hockeykunskapen du faktiskt besitter istället för att trolla. Själv ska jag sova nu. God natt och välkommen tillbaka.
Citera
2015-02-18, 23:53
  #8644
Medlem
B-Dawks avatar
Om vi nu ska titta mer i regelboken och inte bara plocka ut vissa saker...

REGEL 183 – SKYDD AV MÅLVAKT – PROTECTION OF GOALTENDER
I. Det är aldrig tillåtet att initiera kontakt med en målvakt. Målvakten ska aldrig behöva vara förberedd på att bli tacklad. Med kontakt, oavsiktlig eller avsiktlig, menas såväl kroppskontakt som kontakt med klubban.

REGEL 184 – MÅLVAKTEN OCH MÅLOMRÅDET – GOALTENDER AND GOAL CREASE
II. En anfallande spelare som begår en otillåten handling mot målvakten, oavsett om denne är i
färd med att utföra en räddning eller ej, ska ådömas minst mindre straffet.

En klubba i ansiktet är ingen tillåten handling. Hade Ledin satt klubban i ansiktet på en knästående utespelare hade han åkt på två minuter om domarna sett det, var så säker.
Citera
2015-02-19, 00:02
  #8645
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Äh, upp med hakan nu leksingar. Ni har ju tre obligatoriska poäng mot oss i nästa omgång och om Brynäs samtidigt kammar noll uppe i Luleå så är ju Leksand helt plötsligt uppe över sträcket igen.

Ruggigt kul med ordentliga fighter kring båda sträcken. Till och med Modo kan ju börja hoppas igen. De har faktiskt tre raka hemmamatcher i omgång 50-52 och får man spelet att stämma där så kan det bli en väldigt intressant avslutning. Annars tror jag Djurgården lever lite farligt med tanke på sitt tuffa spelschema. Kan dock tänka mig att det var riktigt skönt för dem att resultaten gick Djurgårdens väg idag.
Och ännu farligare lever vi med egna vår svaga form, oavsett spelschema. Plågsamt att behöva förlita sig på att LIF/BIF fortsätter förlora. Man börjar nästan bli paranoid för MoDo som det är nu. LIF/BIF i sista omgångarna kan bli riktiga rysare för vår del.
Citera
2015-02-19, 00:09
  #8646
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Det är ju fortfarande inte hög klubba. Fast du är förlåten då jag gjorde samma misstag själv.

Om vi ska vara lite mer allvarliga så tycker jag att du ska använda hockeykunskapen du faktiskt besitter istället för att trolla. Själv ska jag sova nu. God natt och välkommen tillbaka.
Han slår alltså klubban brutalt i huvudet på målvakten....
Citera
2015-02-19, 03:27
  #8647
Medlem
Leksingens avatar
Alla kan dra åt helvete i leksand jävla horor
Citera
2015-02-19, 05:19
  #8648
Medlem
Kongruensbojds avatar
Shit vad dåliga Leksand är. Och med den ordentlig sura målskillnaden ska de naturligtvis inte få vara med och slåss om slutspelsplatser. Det här säger jag som LIF-beundrare.

Kamp på kniven blir det, men att Modo och Leksand blir sist är väl ingen högoddsare. Tror fan Modo slutar elva till slut.

Nu kommer FBK också. Det kanske blir direktplats i kvalet tom. Fy fan.
Citera
2015-02-19, 05:58
  #8649
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Nej.



Goaltender interference om något, men utvisningssituationer är ingenting som granskas i war room och Ledin blir intryckt i målgården vilket betyder att enligt regelboken ska detta vara mål.

Regelboken säger att offside i målgården är när man stör målvakten (domarens bedömning vad som anses störande) när målvakten är i målgården ska det dömas bort.
Ledin är med klubban i masken / framför ögonen och det är skäl nog till att döma bort målet.
Det är petigt beslut men med stöd i regelboken.
Ledin må bli inknuffad men det är ingen ursäkt till att hans klubba är framför målvakten.

Sen argumenterade någon här i tråden och även Ledin själv att han är där framme med klubban och stör innan skottet går - vad är det för argument egentligen? Känns inte vidare genomtänkt.



Hur som helst, lär bli spännande omgångar runt bägge strecken nu i slutet av serien!
Citera
2015-02-19, 06:20
  #8650
Avslutad
Idag får äpplet gå, känner det på mig.
Citera
2015-02-19, 06:38
  #8651
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Idag får äpplet gå, känner det på mig.

Hoppas alla andra i laget då säger upp sig i solidaritet. Orkar inte se någon av dem mer.
Citera
2015-02-19, 07:56
  #8652
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Fast Hudacek protesterade inte, ingen i Örebro protesterade vad jag kunde se. Inte ens domarna själva ville ju döma bort målet, enligt Fagervall.

Oavsett så är det löjligt med en regel som kan tolkas så olika. Ryno knuffar in en Modospelare i Ullmark så att det blir kaos och vräker sig sen över målvakten och petar in pucken, det godkänns.

Pettersson kör undan Larsson skridsko med klubban, när pucken inte ens är inne i målgården, så att Holmqvist kan göra 4-4 i öppen kasse i derbyt senast, det godkänns

Ledin blir inknuffad, trots att han försöker att bromsa, och med hjälp av backen så duttar hans klubba lite på målvakten samtidigt som Ledin slänger sig undan för att undvika kontakt med kroppen, innan skottet ens avlossats, det godkänns inte.

Det finns mängder med liknande situationer under den här säsongen, bland annat Färjestads bortdömda mål mot Luleå,som, om man ska gå på de två ovan nämnda godkända målen, borde godkänts. Det blir väldigt frustrerande som spelare, ledare eller supporter när man inte vet vad som gäller och det känns som om mål (och indirekt poäng) blir utlottade för att det inte finns någon som helst klarhet i vad som gäller och hur en så stor regel tillämpas. Man dömer på ett sätt i en situation och en annan i en nästan identisk situation några omgångar senare. Nu börjar till och med domarna att bli förvirrade när de vill döma mål men War Room säger annat, man måste få stopp på det här för det leder inte till något gott att det är på det här sättet.

Jag skulle personligen vilja att man ser över den här regeln så fort grundserien är slut, det vore jäkligt snöpligt för lag att åka ur/missa slutspel i play-in/bli utslagna ur slutspelet på grund av en regel som ingen vet hur den fungerar. Annars är jag stensäker på att den här regeln, eller tolkningen av dem, kommer att drabba minst ett lag på ett orättvist sätt, för att man inte är konsekvent i hur man tillämpar den, efter det att grundserien över slutspelet. Vilket jag, även om det vore till Luleås fördel, inte vill ska hända, då, i alla fall jag, vill att matcherna ska avgöras av spelarna och inte av andra människor som ska sitta och tolka en regel (som de uppenbarligen inte vet hur de ska tolka).
Det är inte War room som tar beslutet, dom hjälper bara domaren med att ta sitt beslut.
Så rent teoretiskt så kanske war room ville ha det till mål men domaren var stensäker på att han skulle döma bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in