2015-02-16, 09:53
Medlem
21 år, barn, gift och lyxbilar med värdelös lön...

lyxfällan inom kort då antar jag ?
Citera
2015-02-16, 10:49
Medlem
mjohan84s avatar
Ts jag hoppas att du trollar nu.
Ni har vanliga löner , du tjänar svensk medellön o din fru har lite sämre
Men ni åker inte bara runt i en bil avsedd för höginkomsttagare utan TVÅ.

Hade det inte varit bättre att avyttra dessa? Köp två bättre begade för ca 20k /st
Det finns fina äldre och välskötta bilar att hitta ofta hos äldre människor som haft bilen sedan den var ny

Jag köpte min bil för 150k på en lön (då runt 2004) som gav 12k efter skatt, helt vansinnigt tycker Jag nu men har den iofs fortfarande...

Nu satsar vi på att spara ihop insatsen till ett hus istället för att ha statusbilar, det kommer att betala sig bättre i framtiden och känns mer betydelsefullt.

Ni har två löner, två barn och kan leva ett bra liv, prioritera det istället för två biljävlar
Citera
2015-02-16, 23:01
Medlem
1. Gör en resultatbudget under en månads tid

2. Skriv intäkter - kostnader = resultat.

3. Skriv en budgeten, sedan skriver du ett resultat, på vad intäkt/kostnad verkligen blev.

4.Räkna ut avvikelsen alltså skillnaden mellan budget och resultat och analyserar den och ser var alla pengar tagit vägen.
Citera
2015-02-18, 01:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Jag jobbar som bilförsäljare (eget) tjänar ca 20 000kr efter skatt säljer bilar upp till 50 000kr

Tjänar ca 5-12k per bil sen finns en massa kostnader men får alltid ut lön på 20k

Frugan jobbar 80% nattskift och 20helg så jag är med barna på kvällar/helg och hon på vardagar. Hon brukar nu för tin jobba extra så de kommer in 2-3k extra fas de ryker oxå upp

Bilarna är nog de största kostnaderna då båda står på henne och hon bara haft körkort i två år, svin dyra försäkringa å det går åt mycket.

Maten brukar vi inte ha så mycket koll på jag äter mycket ute vilket är dåligt.

Nej vi brukar inte köpa kläder varje månad för 1000kr men ibland händer det att vi köper en barnvag som kostar 2-4k

Du äger en Porsche Cayenne och undrar varför kontot är tomt varje månad. Du fattar väl att ni båda sammantaget har för låg lön för att äga en Porsche, speciellt då ni även har en XC60 samt två ungar att försörja. Gör dig av med båda bilarna och köp en bil för typ 50k och spara resten av pengarna ni har kvar varje månad till kontantinsats för huset ni drömmer om.

Vissa trådar känns som rena skämtet. Hur fan tänkte du när du köpte Porschen egentligen? Hur mycket betalar du på enbart bilarna varje månad? Måste ju vara en smärre förmögenhet.
Citera
2015-02-18, 02:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men ni måste se över övrigt också. 7000 per månad för mat? Knappast. Om man inte räknar chips, godis, läsk, kakor osv som mat.
Man blir ju rädd för de flesta av er i tråden. Tänkte ni att era kroppar ska lägga ned vid 40?

För det första är 7000:- garanterat vad du får betala för en hälsosam kost för två vuxna och två barn. För det andra är det helt sjukt att du å ena sidan tycker att det är för mycket, å andra sidan samtidigt tycker man ska lägga pengar på chips.

Är första gången jag förstår uttrycket "chipsmongo".
Citera
2015-02-18, 02:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackaren
Jag är en kille på 22 år som också behöver hjälp.

Intäkter: 33 000 efter skatt.

Utgifter:
Hyra 3 000/mån
Mat 3 000/mån
Ferarri 26 000/mån

Kvar har jag 1000 kronor att röra mig med, det räcker knappt till ett par gram tjack, jag får det inte att gå runt, någon som har förslag?

Jag antar att du är ironisk, kan du inte se problemet så har du ett seriöst problem... allvarligt talat.
Citera
2015-02-18, 16:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Man blir ju rädd för de flesta av er i tråden. Tänkte ni att era kroppar ska lägga ned vid 40?

För det första är 7000:- garanterat vad du får betala för en hälsosam kost för två vuxna och två barn. För det andra är det helt sjukt att du å ena sidan tycker att det är för mycket, å andra sidan samtidigt tycker man ska lägga pengar på chips.

Är första gången jag förstår uttrycket "chipsmongo".

Haha. Tror nog du missförstod mig lite. Jag har inte skrivit att man ska äta chips. Jag menade såklart att för att komma upp i 7000 per månad i matkostnad så måste en hel del skräp vara inräknat i den kostnaden.

Jag äter själv hälsosamt och köper bra råvaror. Aldrig chips/godis/glass/kakor och sånt skit. Kommer inte över 1500 per månad i matkostnad.

Det går att handla billigt om man planerar lite och hoppar över att fylla halva vagnen med skräp.
Citera
2015-02-18, 16:30
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För det första är 7000:- garanterat vad du får betala för en hälsosam kost för två vuxna och två barn.

Skulle nog säga att halva den kostnaden räcker om man köper råvarorna och lagar maten själv. För en vuxen man som rör sig mycket räcker oftast 1500 kr/månad. Man måste inte äta ute varje dag.
Citera
2015-02-18, 23:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Skulle nog säga att halva den kostnaden räcker om man köper råvarorna och lagar maten själv. För en vuxen man som rör sig mycket räcker oftast 1500 kr/månad. Man måste inte äta ute varje dag.
Räknar vi väldigt lågt så ska den vuxna mannen ha motsvarande uppemot 1kg kött värt av nyttigt protein per dag. Jag själv är billig av mig, köper tex fläsk väldigt mycket oftare än entrecote. Likt förbaskat är mitt minimum 3000:- månad, givet att jag inte äter ute alls. I verkligheten kör jag luncher ute för att kompensera för att jag inte alltid orkar ha sallad etc hemma.

Den man som tror den är ok när det blir 0.2 kg fläsk och en jävla massa potatis/ris/toast kan såklart spara pengar. Men inte fan är det hälsosamt, det är direkt skadligt om man jämför med möjligheterna vi har till hälsosam kost idag.

Kort sagt, den "perfekta mannen" som hela tiden lyckas ha rätt råvaror hemma från rätt ställen kommer undan på ca 3000:-/månad. Annars kompenseras hälsan gentemot att spara pengar. Och I verkligeheten är få människor så duktiga.

EDIT: eftersom folk allt för ofta är långsamma i huvudet bör poängteras att ovan inte betyder att man måste äta specifikt kött varje dag, likt förbaskat kommer du hamna på snittet 100:-/dag oavsett vad du byter det mot om du ska vara hälsosam. Detta som sagt givet att du är exemplarisk och alltid har rätt råvaror hemma, annars blir det dyrare än 3000:-/månad.

Om ni förövrigt undrar varför ni är lönfeta och sega, alternativt ser ut som en pjäs värd plockepinn, kan ni ju tex börja vid kosten. Det gäller ju ärligt talat en klar majoritet, varför det rimligen även är aktuellt vad gäller respondenter i tråden.
Senast redigerad av Trillske 2015-02-18 kl. 23:28.
Citera
2015-02-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackaren
Jag är en kille på 22 år som också behöver hjälp.

Intäkter: 33 000 efter skatt.

Utgifter:
Hyra 3 000/mån
Mat 3 000/mån
Ferarri 26 000/mån

Kvar har jag 1000 kronor att röra mig med, det räcker knappt till ett par gram tjack, jag får det inte att gå runt, någon som har förslag?

sluta ät burgare ditt fetto, bo i bilen och börja snusa istället för tjacket!!
Citera
2015-02-27, 07:01
Medlem
Så jävla psyko tråd.

Har man småbarn och vanliga eller dåliga löner, då kör man toyota, eller v70 från 1999!!!!
Citera
2015-03-02, 11:32
Medlem
eshkoshkas avatar
Hur i helvete kan man gnälla på ekononim när man tar sig råd med en Cyenne och en XC60? Samt att du ofta äter ute... Du har inte tänkt prioritera lite annorlunda? Skippa utemat och småskit, samt börja storhandla.

Be någon ringa lyxfällan. Hade blivit ett bra avsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in