Citat:
Ursprungligen postat av
Etirdet
Skulle nog säga att halva den kostnaden räcker om man köper råvarorna och lagar maten själv. För en vuxen man som rör sig mycket räcker oftast 1500 kr/månad. Man måste inte äta ute varje dag.
Räknar vi väldigt lågt så ska den vuxna mannen ha motsvarande uppemot 1kg kött värt av nyttigt protein per dag. Jag själv är billig av mig, köper tex fläsk väldigt mycket oftare än entrecote. Likt förbaskat är mitt minimum 3000:- månad, givet att jag inte äter ute alls. I verkligheten kör jag luncher ute för att kompensera för att jag inte alltid orkar ha sallad etc hemma.
Den man som tror den är ok när det blir 0.2 kg fläsk och en jävla massa potatis/ris/toast kan såklart spara pengar. Men inte fan är det hälsosamt, det är direkt skadligt om man jämför med möjligheterna vi har till hälsosam kost idag.
Kort sagt, den "perfekta mannen" som hela tiden lyckas ha rätt råvaror hemma från rätt ställen kommer undan på ca 3000:-/månad. Annars kompenseras
hälsan gentemot att
spara pengar. Och I verkligeheten är få människor så duktiga.
EDIT: eftersom folk allt för ofta är långsamma i huvudet bör poängteras att ovan inte betyder att man måste äta specifikt kött varje dag, likt förbaskat kommer du hamna på snittet 100:-/dag oavsett vad du byter det mot om du ska vara hälsosam. Detta som sagt givet att du är exemplarisk och alltid har rätt råvaror hemma, annars blir det dyrare än 3000:-/månad.
Om ni förövrigt undrar varför ni är lönfeta och sega, alternativt ser ut som en pjäs värd plockepinn, kan ni ju tex börja vid kosten. Det gäller ju ärligt talat en klar majoritet, varför det rimligen även är aktuellt vad gäller respondenter i tråden.