Citat:
Ursprungligen postat av
Ulvhamn
Jag förstår din ståndpunkt men tyvärr det är ett synsätt som inte håller 2015. Detta är ett fascistiskt sätt att se på nationalstaten där religion och etnicitet styr vilka som är vi och vilka som är det inte. Du får ursäkta men du använder 100 tals år av våldsam och oftast av Ryssland styrd historia för att legitimera fortsatt våld. Du går bort helt enkelt.
Jag är realist och jag förstår att de slaviska folken måste gå igenom de som de har gått igenom sen slutet av 1800-talet. Utan denna Golgatavandring så fanns det då egentligen ingen grund att bygga Panslavismen på förutom romantiska idéer om språk och kultur. Men i framtiden kommer alla de slaviska folken att förstå att man blivit lurade att bete sig som västerlänningar. Även miljontals ryssar har blivit det. Det är inte fascistiskt att se att slaverna kommer få sig en tankeställare när de inte längre har någon granne att slåss emot. Analogin är som ett glas med vatten och olja. Om man rör båda vätskorna med en sked så blandas de, om man slutar att röra så lägger sig oljan på ytan - en uppdelning. Det är det som kommer hända mellan västvärlden och de slaviska folken i framtiden när de slaviska folken satt sina språkgränser.
Givetvis kommer en framtida Panslavism inte kunna dikteras av Ryssland som det ofta varit. Det måste ske på samförstånd mellan alla språkgrupper. Samtidigt måste man komma ihåg att bolsjevismen och kommunismen skadade ryssarna mest av alla. Ingen folk har lidit mer än ryssarna de senaste 100 åren. Kanske kineser men de verkar inte bry sig nämnvärt.