2015-02-18, 16:24
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Finns inte en chans att detta var ett strategiskt beslut utan han säger så för att rädda sitt eget skinn man skulle inte ha över nästan 10000 soldater på platsen om det inte var en viktig stad. Ska samtidigt sägas att det är ett bra beslut av honom eftersom han får sitta kvar som president lite längre, men frågan är om de andra nationalistiska grupperna i Ukraina kommer att tycka samma sak.
Jag kan nu ge dig en liten aning om vad som inte kommer hända och du kan sen dra egna slutsatser, infon är dagsfärsk. Man kommer INTE från fiendens sida att visa en endaste bild från den enorma vapendepån som finns i Debaltseve inte heller från den depå som finns i XXX som är mindre känd, då dessa är tömda under veckan.

/Micke
2015-02-18, 16:25
Medlem
naturtvåls avatar
Enligt det senaste uppgifterna, ännu obekräftade, har bara en tredjedel av de 100 lastbilarna klarat lämna Debaltsevo, resten har skjutits sönder och de eventuellt överlevande har fått fortsätta färden till fots..

"Many trucks left and only a few arrived,” said one soldier, who offered only his rank, sergeant, and first name, Volodomyr. “A third of us made it, at most.”Others said at least a majority of the soldiers that set off in a column of about 100 trucks had managed to exit the encirclement, many straggling out on foot after their vehicles were blown up.

Länk: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236054-Ukraine-discussion-thread-Veer-off-topic-at-own-risk/page8428
Senast redigerad av naturtvål 2015-02-18 kl. 16:27.
2015-02-18, 16:27
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, med den retoriken ockuperar Ryssland tyskt och polskt territorium ?
Azov sköt ned en rysktillverkad drönare så sent som i helgen.
Sluta fantisera.

Sluta du fantisera. Ryska Federationen har erkänt att ryssar strider i Donbass men de är inte del av ryska reguljära trupper eller någon sjätte generations krigsföring med "gröna gubbar". Till och med Ukrainas general har erkänt detta men ni blånekar det hela tiden.
2015-02-18, 16:31
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Jag kan nu ge dig en liten aning om vad som inte kommer hända och du kan sen dra egna slutsatser, infon är dagsfärsk. Man kommer INTE från fiendens sida att visa en endaste bild från den enorma vapendepån som finns i Debaltseve inte heller från den depå som finns i XXX som är mindre känd, då dessa är tömda under veckan.

/Micke

Ja du micke!

Även om detta skulle ha hänt så befinner sig dessa förråd sig inom inringningen och således är det bara en tidsfråga innan stackars Novorossia också blir betungda med uppgiften att förvalta detta materiell också..
2015-02-18, 16:32
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

/Micke

Okej, intressant!Finns det bekräftade källor på det? Har man lyckas få ut alla vapen, ammunition och annat nödvändigt i reträtten? Så separatisterna sitter just nu enbart på en liten sönder skjuten stad utan någon som helst militära nödvändigheter? Det var ju trots allt ganska bra att retirera ändå om man lyckades göra det.
2015-02-18, 16:37
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ja du micke!

Även om detta skulle ha hänt så befinner sig dessa förråd sig inom inringningen och således är det bara en tidsfråga innan stackars Novorossia också blir betungda med uppgiften att förvalta detta materiell också..
Problemet för rysk trupp är att deras artillerikartor har fokuserats kring den stora vägen M103 där de träffar riktigt bra men övrig terräng är inte "plottrad" så du får nog tyvärr vänta förgävest på den informationen.

/Micke
2015-02-18, 16:39
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Okej, intressant!Finns det bekräftade källor på det? Har man lyckas få ut alla vapen, ammunition och annat nödvändigt i reträtten? Så separatisterna sitter just nu enbart på en liten sönder skjuten stad utan någon som helst militära nödvändigheter? Det var ju trots allt ganska bra att retirera ändå om man lyckades göra det.
Soldater som ända sedan vapenvilan lastat och fraktat vapen. Finns ju en anledning att man bitit sig fast i området istället för att ha blåst järnvägen åt helvetet och dragit, jag måste dock erkänna att jag själv missat den här utgången som ett troligt scenario och tjurat lite över oviljan till att ta andra taktiska beslut.

/Micke
2015-02-18, 16:48
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Soldater som ända sedan vapenvilan lastat och fraktat vapen. Finns ju en anledning att man bitit sig fast i området istället för att ha blåst järnvägen åt helvetet och dragit, jag måste dock erkänna att jag själv missat den här utgången som ett troligt scenario och tjurat lite över oviljan till att ta andra taktiska beslut.

/Micke
Nu borde väl järnväg och annan infrastruktur vara väl förstörd? Staden ska vara en viktig knutpunkt vad jag har förstått.
2015-02-18, 16:53
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Nu borde väl järnväg och annan infrastruktur vara väl förstörd? Staden ska vara en viktig knutpunkt vad jag har förstått.
Staden är viktig för att frakta tunga vapensystem på järnvägen mellan Ryssland, Donetsk och Luhansk. Utan att vara säker så misstänker jag att vi kommer se samma "Stay behind" verksamhet i Debaltseve som vi sett i Donetsk och Luhansk, det verkar vara standard när UA drar sig tillbaka. Och att special operations befunnit sig i området talar för det.

/Micke
2015-02-18, 16:59
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

/Micke

Precis, även om UA skulle kunnat ha gjort annorlunda så är det bättre för Ukraina att retirerar från Debaltseve med vapendepån istället för att pro-ryssarna får hela kakan. Nu gäller det bara att omgruppera sig, omvärdera och försöka se över situationen.

Visst separatisterna har lyckas avancera något och intagit en ny stad, om nu vapendepån är bortförd så har man misslyckas med ett av sina viktigaste mål. Att få tillgång till vapendepån och det är ett nederlag för sig. Om man nu ska sammanfatta hela stridsförloppet så har ingen egentligen gått ut som vinnare i det stora hela. Har jag rätt?
2015-02-18, 17:02
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Om man nu ska sammanfatta hela stridsförloppet så har ingen egentligen gått ut som vinnare i det stora hela. Har jag rätt?

Man måste nog vara exceptionellt naiv om man inbillar sig att separatisterna inte vunnit något på det som hänt.
2015-02-18, 17:03
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Precis, även om UA skulle kunnat ha gjort annorlunda så är det bättre för Ukraina att retirerar från Debaltseve med vapendepån istället för att pro-ryssarna får hela kakan. Nu gäller det bara att omgruppera sig, omvärdera och försöka se över situationen.

Visst separatisterna har lyckas avancera något och intagit en ny stad, om nu vapendepån är bortförd så har man misslyckas med ett av sina viktigaste mål. Att få tillgång till vapendepån och det är ett nederlag för sig. Om man nu ska sammanfatta hela stridsförloppet så har ingen egentligen gått ut som vinnare i det stora hela. Har jag rätt?
Ja och nej, det beror på hur man hanterar tåg på spåret, bombar man skiten ur dem så är man vinnare annars är det en förlust då förstärkningar kan ske på ett smidigt sätt.

/Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in