Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
F säger sig ha sett att Rami Ashour tidigare har misshandlat Yara i hemmet. Denna uppgift stämmer överens med iakttagelser av de äldre frakturer som Yara hade och som röntgenläkaren Ingvar Kristiansson berättat om. Ingvar Kristianssons uppgifter om trolig ålder på dessa frakturer stämmer också överens med tidpunkterna för när Yara har varit frånvarande från skolan, dvs före och efter månadsskiftet mars-april, och ledig pga påskhelg (i mitten av april) då även Rami Ashour har varit ledig. (Det ska också noteras att det inte finns några spår av misshandel från den vecka före Yaras död då Rami Ashour befann sig i Holland.)
(Min fetning)
Stort tack för din utförliga och välskrivna sammanfattning av hela denna sorgliga härva till rättsfall, där
stor tilltro till en av de misstänkta präglar domen. Mycket klargörande för mig.
Det jag har fetat är något jag funderat mycket på. Den mödosamma resan * med barnen till Landskrona har inte varit nog uppmärksammad i rättegången. Vittnesmålet av kvinnan i värdfamiljen var ganska intetsägande, och hon pressades inte på detaljer vare sig i FUP eller TR. Matandet av Yara, t.ex får en slags kulturell förklaring - men vem matar en 8-åring? Kanske om händerna råkar vara så skadade att det är svårt att ta mat med dem. Men som du skrev, inga nya skador tycks ha tillkommit under Ramis frånvaro. Om det beror på att värdfamiljen i Landskrona inte tolererar våld, och Amani därför behärskade sig under de fem dagarna, eller om Rami var den som stod för det grova våldet mot Yara, det vet vi inte.
* Hon blev bötfälld av en kontrollant på tågresan dit, eftersom hon inte hade biljett, det berättade hon för Madlen i chatten. Hon berättade också att Rami måste ta omvägen om Landskrona på hemvägen från Holland, eftersom hon inte hade pengar till hemresan, och inte ville riskera att bli bötfälld en gång till. Den oväntade övernattningen på Kristianstads station pga tågproblem.
Hon hade goda skäl att sova och att känna sig utmattad dagen därpå, som hon sa sig vara i chatten med Madlen.
Problemet med pengar till tågbiljetten tyder på att Rami var den som hade kontroll. Kanske hade han lånat eller fått pengar av sin farbror i Holland. Kanske hade han sålt något till denne (svenska pass, kanske). Hans undergivna och behärskade uppträdande i TR tror jag inte ett ögonblick på.