2015-02-14, 07:59
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det här med RDI. Är det samma RDI för en liten människa som väger 50 kg och en storväxt människa som väger 100 kg?

Till exempel 300 mg magnesium som är RDI. Behöver den mindre människan mindre än 300 mg magnesium och den större människan mer än 300 mg?

Borde inte RDI utgå från medelvikten och medellängden för människor?

RDI är för genomsnittet, så det brukar vara en bra riktlinje enligt den forskning livsmedelsverket har tagit del av.

Givetvis ändrar sig RDI beroende på hur mycket man får i sig - oftast så pratas det om %, t.ex. 30% protein. Jag vet att detta är om makronutrienter, att göra samma sak för vitaminer skulle vara jobbigt.

Ja...? det är det de är. För övrigt så brukar mycket vara långt över RDI, t.ex. 300% då inte allt tas upp.
Citera
2015-02-16, 22:51
Medlem
Vassknivs avatar
Börjat träna igen, vad ska jag ta?

Tja! Jag vägde 117 i december, nu 109. Kör rätt flitigt med träningen nu. Jag kör mest styrketräning och lite kondition ibland.

Märker efter träningen att jag är hungrig och behöver något, brukar köpa Gainomax men det är inte så bra plus dyrt.

Vad ska jag ta? Vill inte gå upp massa i vikt genom stora protein drinkar, vill ha något som kan ersätta lunch/efter träningspass. Whey 80 eller?

Tack

Edit: Är det låga kolhydrat grej jag söker med protein i?
Citera
2015-02-16, 22:55
Bannlyst
Såhär kör jag, väger 98kg deffad. Före passet intar jag pwo blandad med eaa, under passet sippar jag på powerade för att ständigt ha glykogener direkt efter passet sveper jag mutant rehab, på vägen hem teycker jag en proteinbar, väl hemma så sippar jag bcaa konternueligt fram till sänggående.
Citera
2015-02-16, 23:07
Avslutad
Beror lite på ideologi. Jag tror du kmr långt på mat +proteinpulver för att komma upp i rätt mängd protein per dag.
Citera
2015-02-16, 23:31
Medlem
Killer-queens avatar
Om du inte vill gå upp i vikt: ingenting. Ät mat.

Vill du ha koll på din vikt är nästan alla kalorier du dricker onödiga.
Citera
2015-02-16, 23:54
Medlem
Vassknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finsk-zigener
Såhär kör jag, väger 98kg deffad. Före passet intar jag pwo blandad med eaa, under passet sippar jag på powerade för att ständigt ha glykogener direkt efter passet sveper jag mutant rehab, på vägen hem teycker jag en proteinbar, väl hemma så sippar jag bcaa konternueligt fram till sänggående.

Det här förståe jag inget av.. Jag kan inte alla protein eller träningstillskotts grejer.

Vad är aminosyror bra till?
Senast redigerad av Vasskniv 2015-02-16 kl. 23:58.
Citera
2015-02-17, 00:06
Medlem
Vassknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Om du inte vill gå upp i vikt: ingenting. Ät mat.

Vill du ha koll på din vikt är nästan alla kalorier du dricker onödiga.

Ok förstår, men finns det inget slags pulver som kan vara bra efter ett träningspass? Lär käka något efter ändå, och kanske pulver som kan tas istället för middag?
Citera
2015-02-17, 00:10
Medlem
drdnks avatar
Jag brukar själv bli extremt akut-hungrig efter mina träningspass.. jag äter en banan eller två som man faktiskt står sig bra på, har jag inte det hemma så gör jag en macka alternativt lite gröt(havre). Man behöver bara nått litet i direkt anslutning till träningen. Sen kan du planera din middag eller lunch nån timme senare. Gör det till en vana att äta ordentligt och skit i proteinpulverna, whey80 etc helt och hållet. Det blir bara ett onödigt beroende till träningen som borde vara så naturlig som möjligt. Och yepp man bygger muskler hur bra som helst på vanlig mat, det är jag ett levande bevis för . Angående aminosyror så är dom grundstenarna till proteinsyntesen i kroppen, också dom bara nödvändigt om fluffig muskelbyggnad är det enda man är ute efter.
Citera
2015-02-17, 01:56
Medlem
Konkelbears avatar
whey80 kan ju vara en funkis ett tag
Citera
2015-02-17, 11:14
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Ok förstår, men finns det inget slags pulver som kan vara bra efter ett träningspass? Lär käka något efter ändå, och kanske pulver som kan tas istället för middag?
Är ditt fokus att gå ner i vikt så är det bättre ur mättnadssynpunkt att tugga dina kalorier istället för att dricka dem. Oavsett vilken shake du väljer så är det kalorier i den som du likaväl skulle kunnat ha lagt på tallriken. En proteinshake innehåller typ 30g protein. Vad håller dig mest mätt tror du, den shaken eller 150g kycklingbröst?
Citera
2015-02-17, 13:41
Medlem
Vassknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Är ditt fokus att gå ner i vikt så är det bättre ur mättnadssynpunkt att tugga dina kalorier istället för att dricka dem. Oavsett vilken shake du väljer så är det kalorier i den som du likaväl skulle kunnat ha lagt på tallriken. En proteinshake innehåller typ 30g protein. Vad håller dig mest mätt tror du, den shaken eller 150g kycklingbröst?

Jo absolut. Men jag tränar på förmiddan (10-14) emellan där. Tänker inte riktigt göra en kyckling till lunch efter ett träningspass, vill ha något efter träningen så jag kan vänta tills middagen. Har ingen stor inkomst så har inte råd med att ha hemma massa saker var vecka Mitt mål är att gå ner i vikt (fett) men bygga muskler samtidigt. Men känner jag skulle behöva någon shake efter träningspass så jag inte behöver gå och små äta tills middag.
Citera
2015-02-17, 19:33
Medlem
maribs avatar
Hej! Nu vill jag bygga muskler.
Är 22 år, 181 lång, väger 75-80 kg.
Har mej en mage som jag vill bli av med.
Har tränat i flera år, det blir i perioder. De hårdaste perioderna har jag tappat intresse efter ett tag pga låg resultat. Jag känner mig stark, men jag ser tunn ut, förutom min mage.
Jag har aldrig tagit en droppe pulver eller något av alt det här som kan köpas på gymgrossisten. Nu vill jag börja, men jag kan ingenting.

Vad ska jag köpa? Whey80 verkar populärt? Hjälp mig!

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in