Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-31, 00:17
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Har köpt mig en riktig fluga, då jag inte vill skämmas på nyårsafton. Dock så får jag inga riktigt till knuten. Min fluga blir för bred (stor?). Vad gör jag för fel?
Man måste justera den så att det inte finns mycket rum för att göra knuten, det blir svårare men bättre. Samt att jag brukar "puffa" till flugan för att ge den volym.
Citera
2014-12-31, 00:19
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Ja precis. Det blir bredare än mitt käkparti.

Det finns ett spänne, har dock dragit åt det till max. Kanske behöver sy till den lite? Eller kanske går att hålla ihop den med en säkerhetsnål eller liknande.

Om du inte kan dra åt spännet mer är du helt enkelt för liten i halsen för flugan du har. Du skulle ju kunna försöka få till det så att du kan spänna åt det mer.
Citera
2015-02-16, 21:53
Medlem
Grishuvuds avatar
Hej gott folk ! Är det ok att ha en fluga till blazer, skjorta och jeans ? Ska på födelsedags fest och ville ha något mer stilrent än bara skjorta. Har även en näsduk till blazer.
Citera
2015-02-16, 23:28
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishuvud
Hej gott folk ! Är det ok att ha en fluga till blazer, skjorta och jeans ? Ska på födelsedags fest och ville ha något mer stilrent än bara skjorta. Har även en näsduk till blazer.
Hade personligen skippat flugan. Är du fortfarande ungdom kanske du kommer undan i och med att det verkar vara standardklädseln när det kommer till fest för dagens 15–20-åringar (och ibland tyvärr äldre), men vet man inte vad man pysslar med så brukar inte kombinationen fluga/slips och jeans bli helt hundra (och behöver man fråga så...).
Citera
2015-02-17, 01:05
Medlem
Grishuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Hade personligen skippat flugan. Är du fortfarande ungdom kanske du kommer undan i och med att det verkar vara standardklädseln när det kommer till fest för dagens 15–20-åringar (och ibland tyvärr äldre), men vet man inte vad man pysslar med så brukar inte kombinationen fluga/slips och jeans bli helt hundra (och behöver man fråga så...).

Jag förstår vad du menar.. så det är bättre att jag bara kör på blazer, Skjorta och jeans då. Får köpa mig ett par snygga byxor till blazern och spara min fluga och näsduk till ett annat tillfälle då. Några andra åsikter någon ?
Citera
2015-02-17, 09:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar.. så det är bättre att jag bara kör på blazer, Skjorta och jeans då. Får köpa mig ett par snygga byxor till blazern och spara min fluga och näsduk till ett annat tillfälle då. Några andra åsikter någon ?

Jag instämmer med SA ovan.
Citera
2015-02-17, 12:26
Medlem
Grishuvuds avatar
Vad anser ni om jag köper ett par beiga Chinos som jag kör med min svarta blazer och vit skjorta. Är det då okej att bära fluga och näsduk då? kan man skippa flugan och bara ha näsduken i fickan för att lysa upp lite om det inte är ok med fluga till det sistnämnda.
Citera
2015-02-17, 13:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vad anser ni om jag köper ett par beiga Chinos som jag kör med min svarta blazer och vit skjorta. Är det då okej att bära fluga och näsduk då? kan man skippa flugan och bara ha näsduken i fickan för att lysa upp lite om det inte är ok med fluga till det sistnämnda.

Nej, fluga låter fortfarande som en dålig idé.
Citera
2015-02-17, 17:36
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Man kan dela upp flugbärare i 3 kategorier:

Dåligt – Den klassiska göken som försöker se "rolig" eller "festlig" ut, ser i 10 fall av 10 (ja, jag skrev rätt) fördjävlig ut där flugan inte adderar någonting utan bara bidrar till clownvibbar. Se exempel.
Acceptabelt – Snäppet bättre än göken, här har man inte riktigt fått till passformen och förstått det där med att formalitetsanpassa sina kläder, men det är i alla fall inte samma "hej kom och hjälp mig"-look som ovanstående. Man kanske till och med har försökt att knyta flugan själv men har inte riktigt det självförtroendet och pondus som krävs för att bära upp flugan på ett snyggt sätt. Även här borde man hellre skippat flugan. Se exempel.
Bra – Man vet vad man pysslar med. Se exempel.
Citera
2015-02-17, 18:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Man kan dela upp flugbärare i 3 kategorier:

Dåligt – Den klassiska göken som försöker se "rolig" eller "festlig" ut, ser i 10 fall av 10 (ja, jag skrev rätt) fördjävlig ut där flugan inte adderar någonting utan bara bidrar till clownvibbar. Se exempel.
Acceptabelt – Snäppet bättre än göken, här har man inte riktigt fått till passformen och förstått det där med att formalitetsanpassa sina kläder, men det är i alla fall inte samma "hej kom och hjälp mig"-look som ovanstående. Man kanske till och med har försökt att knyta flugan själv men har inte riktigt det självförtroendet och pondus som krävs för att bära upp flugan på ett snyggt sätt. Även här borde man hellre skippat flugan. Se exempel.
Bra – Man vet vad man pysslar med. Se exempel.
Jag tycker att du kan bunta ihop Dåligt och acceptabelt till dåligt och lägga den sista till acceptabelt. Flugan passar inte i det 21 århundradet.
Citera
2015-02-17, 19:01
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag tycker att du kan bunta ihop Dåligt och acceptabelt till dåligt och lägga den sista till acceptabelt. Flugan passar inte i det 21 århundradet.
Vad föreslår du att man ska bära till afton- och högtidsdräkt? Jag tycker självfallet att man kan bära fluga, men i de flesta fall bör bäraren ha avstått. Det händer att jag själv bär fluga vid festligheter, men antagligen så resulterar det i att jag hamnar i kategorin "dåligt" bara att jag inte förstår det.
Citera
2015-02-17, 20:23
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Vad föreslår du att man ska bära till afton- och högtidsdräkt? Jag tycker självfallet att man kan bära fluga, men i de flesta fall bör bäraren ha avstått. Det händer att jag själv bär fluga vid festligheter, men antagligen så resulterar det i att jag hamnar i kategorin "dåligt" bara att jag inte förstår det.
Högtidsdräkt eller smoking är naturligtvis undantaget.

Ett av problemen är att om man inte bär väst kommer proportioner och linjer aldrig bli lika bra som med en rejäl slips. Bröstet blir för stort och obrutet. Till en tredelad kostym eller uddaväst är fluga gångbart. Med det sagt ser slips ändå bättre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in