Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-29, 13:04
Medlem
Jag tänkte bära en fluga till min ljusblåa skjorta och beige chinos på nyår. Har hängslen och förhoppningsvis får jag hem min beigea väst också. Min fråga är ju nu då vilken färg som skulle passa bäst på flugan? Jag kommer inte använda duk i bröstet och det ska mest se festligt ut men helst inte fjantigt
Citera
2017-03-05, 22:45
Medlem
H4C35G36s avatar
Var köper man en fluga som man knyter själv? Det är för en smoking. Ska den vara i sammet då?
Citera
2017-03-06, 00:44
Medlem
Vorwaertss avatar
Har inte använt någon själv, men ser att Eton har en för 600 pix
Citera
2017-03-06, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Var köper man en fluga som man knyter själv? Det är för en smoking. Ska den vara i sammet då?

Eton som någon nämnde. Den bör vara svart och i silke. Sammet fungerar också. Morris Heritage har en sådan.
Citera
2017-03-06, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Nej, aldrig sammet.
Citera
2017-03-06, 18:08
Medlem
kebabsvarvs avatar
Den ska med fördel matcha slagen.
Citera
2017-03-07, 10:21
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Den ska med fördel matcha slagen.
Exakt, om du har sammetsslag (varför man nu skulle ha det) skall du ha en sammetsfluga.
Citera
2017-03-10, 23:53
Medlem
Pfaltzs avatar
Alltså, jag vill inte djävlas med nån, men varför bär man någonsin fluga? Det är kanske jag som inte vet bättre, men det känns som det fånigaste plagg man kan ha på sig efter lederhosen och fittmössa. Snälla, upplys mig om vad ni tycker är så fint med fluga (förutom sammanhang där klädkoden kräver det).
Citera
2017-03-11, 18:51
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Man kan dela upp flugbärare i 3 kategorier:

Dåligt – Den klassiska göken som försöker se "rolig" eller "festlig" ut, ser i 10 fall av 10 (ja, jag skrev rätt) fördjävlig ut där flugan inte adderar någonting utan bara bidrar till clownvibbar. Se exempel.
Acceptabelt – Snäppet bättre än göken, här har man inte riktigt fått till passformen och förstått det där med att formalitetsanpassa sina kläder, men det är i alla fall inte samma "hej kom och hjälp mig"-look som ovanstående. Man kanske till och med har försökt att knyta flugan själv men har inte riktigt det självförtroendet och pondus som krävs för att bära upp flugan på ett snyggt sätt. Även här borde man hellre skippat flugan. Se exempel.
Bra – Man vet vad man pysslar med. Se exempel.

Visst ser det bra ut i det sista fotografiet, men frågan är om inte det beror mer på flugbärarens makalöst välsittande kostym än hur själva flugan bärs.
Citera
2024-10-17, 23:31
Medlem
akademikerfyllos avatar
Köpte förra året två flugor från Italien, en bordeaux-färgad och en ljusblå. Svindyra, men otroligt vackra och välgjorda! De har legat i garderoben eftersom jag är en fegis. Bevistade nyligen en begravning när jag fick syn på en mycket distingerad herre med rock och fluga. Han lyste över alla andra i mina ögon. Jag ska nu finna varje ursäkt jag kan för att byta slipsen mot fluga!
Citera
2024-12-23, 01:18
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Jag har flera mörka kostymer, blå, grå och en svart. Skjortorna är mest vita, blåa och vit/blårandiga. Jag har börjat snegla på flugor. Vilka färger? Vilka tillfällen och framförallt när ska man inte ha den?
Citera
2024-12-23, 22:48
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Jag har flera mörka kostymer, blå, grå och en svart. Skjortorna är mest vita, blåa och vit/blårandiga. Jag har börjat snegla på flugor. Vilka färger? Vilka tillfällen och framförallt när ska man inte ha den?

Det är (enligt mig, inte någon allmän regel så börja inte skrika och härja) i princip alltid fel med fluga, såvida du inte är 65+ med VD-titel och stor kroppshydda. Slips är snyggare, såvida det inte är klädkod där exempelvis smoking är ett alternativ. Det blev en grej bland yngre att gå ut i halvfärdig kostym och fluga för massa år sedan och det såg genuint töntigt/barnsligt ut, som att man inte hade en aning om vad man höll på med. Clownbeteende. Undvik fluga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in