2015-02-16, 13:20
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vi kan skapa materia ur icke-materia.

Vad är icke-materia?
Citera
2015-02-16, 13:22
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad är icke-materia?

Sånt som inte är materia.
Citera
2015-02-16, 13:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det sa du ju precis, har du redan ändrat dig igen?

Du kan inte skapa ett nytt träd av det nerbrunna så din analogi är usel. Vi kan skapa materia ur icke-materia. Däremot har vi aldrig sett någon gud som klarar av samma sak...

Jaha?
Du och jag pratar nog inte om samma sak märker jag. Du förstår inte vad jag pratar om. Jag kan inte gå in på det i detalj i den här tråden, då blir det mycket, mycket OT.
Jag kan säga så här att allt finns redan. Om det är GUD kan jag inte med säkerhet påstå men tro kan jag.
Jag vet att du inte kan skapa ett träd till exempel men du kan plantera ett.
Du kan inte skapa en blomma ur tomma intet men du kan så ett frö av det som finns redan eller inplantera och mixtra med fröet.
Har du sett en tanke någon gång? Livet är mycket komplext och människan är långt ifrån urintelligensens ursprung.
Duktig på att hitta det som är men inte riktigt förstå hur en kvark började att bli en kvark.
Citera
2015-02-16, 13:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du och jag pratar nog inte om samma sak märker jag. Du förstår inte vad jag pratar om. Jag kan inte gå in på det i detalj i den här tråden, då blir det mycket, mycket OT.
Jag kan säga så här att allt finns redan. Om det är GUD kan jag inte med säkerhet påstå men tro kan jag.

Om du pratar om universums totala energi så verkar "allting finnas redan", ja. Alla atomer finns dock inte redan.

Citat:
Jag vet att du inte kan skapa ett träd till exempel men du kan plantera ett.
Du kan inte skapa en blomma ur tomma intet men du kan så ett frö av det som finns redan eller inplantera och mixtra med fröet.

Det går inte att relatera detta till framställande av atomer.

Citat:
Har du sett en tanke någon gång?

Ja. Det finns konstnärer som är duktiga på att visualisera tankar och känslor, men jag ser inte hur det är relevant om vi pratar om att skapa atomer.

Citat:
Livet är mycket komplext och människan är långt ifrån urintelligensens ursprung.

Vad är en urintelligens och hur är den relevant till atomframställning?

Citat:
Duktig på att hitta det som är men inte riktigt förstå hur en kvark började att bli en kvark.

Vi kan producera kvarkar också vet du...
Citera
2015-02-16, 13:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Sånt som inte är materia.
Menar du det som inte är ett grundämne, massa, ämne och råmaterial? Vad är då icke
- materia för dig?
Är det inte det jag pratat om.Att förvandla råmaterialet till en NY massa.
Grundämnen finns. De vi har upptäckt.
Tror du att det finns fler vi inte upptäckt ännu?
Vi har grunderna men vi kan inte skapa grunderna ur ingenting. De finns runt oss så att säga.
Om det sedan är GUD visar sig, eller inte.
Jag kommer i alla fall att bevisligen sluta som en slags kvarkliknande materia i slutändan. Det tar inte slut i kistan så att säga.
Citera
2015-02-16, 13:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Menar du det som inte är ett grundämne, massa, ämne och råmaterial? Vad är då icke
- materia för dig?

Materia har massa. Icke-materia har ingen massa. Vad är det som är så fruktansvärt komplicerat med det?

Citat:
Är det inte det jag pratat om.Att förvandla råmaterialet till en NY massa.

Du påstod specifikt att människor inte kunde skapa atomer.

Citat:
Grundämnen finns. De vi har upptäckt.
Tror du att det finns fler vi inte upptäckt ännu?

Sannolikt. Vi får väl testa att tillverka några till.

Citat:
Vi har grunderna men vi kan inte skapa grunderna ur ingenting. De finns runt oss så att säga.
Om det sedan är GUD visar sig, eller inte.

Vad är grunderna då?

Citat:
Jag kommer i alla fall att bevisligen sluta som en slags kvarkliknande materia i slutändan. Det tar inte slut i kistan så att säga.

Mindre än så enligt vissa teorier, men det är knappast relevant.
Citera
2015-02-16, 13:51
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Materia har massa. Icke-materia har ingen massa.

Är det motsatsen till svarta hål?
Finns ens vita hål?
Citera
2015-02-16, 14:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Materia har massa. Icke-materia har ingen massa. Vad är det som är så fruktansvärt komplicerat med det?

Du påstod specifikt att människor inte kunde skapa atomer.

Sannolikt. Vi får väl testa att tillverka några till.

Vad är grunderna då?

Mindre än så enligt vissa teorier, men det är knappast relevant.
Jag kan inte i denna tråd som handlar om Vem/vad Gud är eller inte är redovisa kemins begrepp. modeller och teorier samt beskriva sambandet mellan det i samhället, naturen samt inuti människan och materians egenskaper, övergångar och spridningsprocesser. Grunder med mera som du efterlyser.
Det måste vi prata om i en annan tråd du och jag.
Citera
2015-02-16, 15:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Är det motsatsen till svarta hål?
Finns ens vita hål?

Ingen aning.
Citera
2015-02-16, 15:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag kan inte i denna tråd som handlar om Vem/vad Gud är eller inte är redovisa kemins begrepp. modeller och teorier samt beskriva sambandet mellan det i samhället, naturen samt inuti människan och materians egenskaper, övergångar och spridningsprocesser. Grunder med mera som du efterlyser.
Det måste vi prata om i en annan tråd du och jag.

Eller så kan du sluta tala i nattmössan.
Citera
2015-02-16, 16:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Allt är liv. Från minsta kvark till atom/atomer. Finns ingen död materia eller ens något "ingenting".
Allt ÄR så att säga och som jag förstått det hela vad gäller GUD så är det GUD som ÄR allt.

Du kan inte skapa en atom ur "ingenting" så att säga. Allt finns redan. Du kan förändra det som finns, JA!
Det kan du mest troligt göra det med.

Skapas en massa virtuella partiklar kontinuerligt i universum.
Vad du gör är att separera dess antipartikel från dess positiva part.
Det är det som kallas för "Hawking radiation".

Den virtuella produktionen av partiklar var det som skapade universum.
Du är mest troligt tvungen att skapa ett universum ur just ingenting för att det ens skall kunna uppnå de kritteria som krävs för att ett universum skall kunna existera.

Varför inte bara tagga ner och erkänna du snackar (som vanligt) en massa skit om saker du inte förstår utan bara "tycker till" om.
Citera
2015-02-16, 20:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det kan du mest troligt göra det med.

Skapas en massa virtuella partiklar kontinuerligt i universum.
Vad du gör är att separera dess antipartikel från dess positiva part.
Det är det som kallas för "Hawking radiation".

Den virtuella produktionen av partiklar var det som skapade universum.
Du är mest troligt tvungen att skapa ett universum ur just ingenting för att det ens skall kunna uppnå de kritteria som krävs för att ett universum skall kunna existera.

Varför inte bara tagga ner och erkänna du snackar (som vanligt) en massa skit om saker du inte förstår utan bara "tycker till" om.

Jag förstår förmodligen mer än du i detta fall.....
Sedan får du kalla det skitsnack bäst du vill om du mår bra utav det.
Inte mitt problem att du stör dig på mig. Inte Guds heller antagligen.
Ingen vetenskapsman idag kan skapa ett universum där allt hamnar exakt där det skall. Menar du att jag skall det så har du krav på mig som du själv ej eller ingen någonsin kan klara av.
Du menar alltså att man kan prata om saker som man inte förstår men tycker saker om endast.
Jag pratar inte om äpplen här utan Gud, materia, atomer och livet.
Jag kan som sagt var inte i den här tråden gå in på ämnet mer än jag gör i sammanhanget.
Prata du då! Kloka och intelligenta svar på sakfrågan.
Det är inte svårt att kalla någon dum eller att den snackar skit utan att ens komma med något bättre i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in