• 1
  • 2
2015-02-16, 14:03
Medlem
Hejsan, jag har en 19-årig kille som efter att ha slutat gymnasiet våren 2014 jobbat en del och nu är sugen på att börja studera till hösten. Problemet är att jag inte vet vad jag ska plugga till, jag är mer eller mindre nollställd.

Därför behöver jag lite hjälp med förslag. Jag läste samhällskunskap med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet. Vad gäller betyg så fick jag i snitt C i de flesta ämnena (tog skolan ganska oseriöst på gymnasiet dessvärre). I höstas fick jag 1.4 på högskoleprovet vilket jag antar är helt okej. Jag kommer att göra det igen nu i vår också och kommer även att plugga inför det denna gång och på så sätt förhoppningsvis höja det lite grann.

Jag funderade först på att studera till kriminolog men ändrade mig ganska snabbt då arbetsmarknaden såg ganska dyster ut. Därefter har jag egentligen inte haft några seriösa funderingar på vad jag ska plugga.

Vad gäller intressen så är jag en sportfåne utan dess like där fotboll är mitt stora intresse. Men jag är förmodligen inte tillräckligt duktig eller besitter orken (som fotbollsspelare iaf) får att nå någonstans inom just fotbollen. (håller för närvarande till i division 3).

Utöver det är jag datorintresserad och generellt sett ganska "tekniskt lagd". Datorspel och olika tekniska innovationer är två ytterligare intressen. Jag är också väldigt samhällsintresserad, tycker om att prata politik och älskar debatter och diskussioner kring olika samhällsfrågor. Detta reflekteras i att mina favoritämnen på gymnasiet utan tvekan var sociologi och samhällskunskap.

Vad gäller jobbkriterier, så är väl att det ska vara roligt prio 1. Men en helt okej lön samt en bra arbetsmarknad ser jag också som viktigt.

Tack på förhand, kära flashbackare!
Citera
2015-02-16, 14:45
Medlem
Systemvetare om jag bara ska nämna ett förslag utifrån din beskrivning.
Citera
2015-02-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Systemvetare om jag bara ska nämna ett förslag utifrån din beskrivning.

Tack för förslaget. Jag tror dock inte att det är någonting för mig, även om jag är dataintresserad så känns något så "nördigt" som systemvetare inte jättekul i längden. Men jag kanske har fel.
Citera
2015-02-16, 16:13
Medlem
Exaktes avatar
Höj ditt HP till 1.6 och läs psykologprogrammet?
Ger förståelse för människor och samhälle (som du verkar intresserad av) och har en bättre arbetsmarknad än många andra alternativ.
Citera
2015-02-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Höj ditt HP till 1.6 och läs psykologprogrammet?
Ger förståelse för människor och samhälle (som du verkar intresserad av) och har en bättre arbetsmarknad än många andra alternativ.

Det är något jag funderat på lite och är helt klart ett alternativ. Men är det 1.6 som är ungefärligt intagningsgräns på psykologiprogrammet?
Citera
2015-02-16, 16:25
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JogaBonito
Det är något jag funderat på lite och är helt klart ett alternativ. Men är det 1.6 som är ungefärligt intagningsgräns på psykologiprogrammet?
HT2014:

Mittuniversitetet (Östersund) - 1.5
Linné (Växjö) - 1.55
Umeå och Örebro - 1.6
Karolinska - 1.65
Stockholm och Uppsala - 1.7
Lund - 1.8

Så ja, det bör räcka, beroende på hur kräsen du är med lärosäte. Status och liknande spelar inte lika stor roll när det kommer till yrkesutbildningar likt dessa. Legitimation leder till jobb.
Citera
2015-02-16, 16:25
Medlem
Någon som har koll vad det finns för program med större inriktning på det "breda samhället", typ folkhälsoprogram eller något liknande?
Citera
2015-02-16, 16:26
Medlem
Citat:
Mittuniversitetet (Östersund) - 1.5
Linné (Växjö) - 1.55
Umeå och Örebro - 1.6
Karolinska - 1.65
Stockholm och Uppsala - 1.7
Lund - 1.8

Så ja, det bör räcka, beroende på hur kräsen du är med lärosäte. Status och liknande spelar inte lika stor roll när det kommer till yrkesutbildningar likt dessa. Legitimation leder till jobb.

Jag bor i Lund Men, men, hade fått bli att röra på sig då kanske.
Citera
2015-02-16, 16:32
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Jag bor i Lund Men, men, hade fått bli att röra på sig då kanske.

Har också flyttat från Lund uppåt i landet för studier en gång i tiden, kan vara jobbigt men man kan alltid komma tillbaka om den skånska myllan kallar

Intagningspoängen dras upp där för att upptagningsområdet blir så pass stort. Det är den enda psykologutbildningen i en tätbefolkad del av Sverige. Stockholm har KI+SU samt Örebro, Uppsala och Linköping (1.65) på på hyfsat avstånd vilket ger en betydligt större tillgång.

Lycka till med valet och med HP, oavsett vad det blir i slutändan!
Citera
2015-02-16, 16:48
Medlem
Citat:
Har också flyttat från Lund uppåt i landet för studier en gång i tiden, kan vara jobbigt men man kan alltid komma tillbaka om den skånska myllan kallar

Intagningspoängen dras upp där för att upptagningsområdet blir så pass stort. Det är den enda psykologutbildningen i en tätbefolkad del av Sverige. Stockholm har KI+SU samt Örebro, Uppsala och Linköping (1.65) på på hyfsat avstånd vilket ger en betydligt större tillgång.

Lycka till med valet och med HP, oavsett vad det blir i slutändan!

Ja jag gillar ju Lund som fan alltså men man är ju ingenting som säger att man inte kan komma tillbaka!

Ja kan tänka mig det. Lunds universitet är alltså dem enda i Skåne som erbjuder Psykologiprogram?

Tack för hjälpen!
Citera
2015-02-16, 17:01
Medlem
Citat:
Tack för förslaget. Jag tror dock inte att det är någonting för mig, även om jag är dataintresserad så känns något så "nördigt" som systemvetare inte jättekul i längden. Men jag kanske har fel.

Skulle inte avfärda förslaget så pass tidigt. "Datanörderi" är bara en del av utbildningen och arbetsmarknaden. Finns en hel del samhälleliga och beteendevetenskapliga aspekter med.
Citera
2015-02-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Skulle inte avfärda förslaget så pass tidigt. "Datanörderi" är bara en del av utbildningen och arbetsmarknaden. Finns en hel del samhälleliga och beteendevetenskapliga aspekter med.

Som vilka då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in