2015-02-16, 00:52
Medlem
mvagrippas avatar
En välinformerad artikel från 1987 Pranay Guptes penna med dennes syn på vapenaffärerna. Visar väl på att Sverige och Olof Palme spelade sina kort väl på den hänsynslösa internationella vapenmarknaden.

T o m de erkänt skrupellösa fransmännen fick dra det kortaste strået mot Bofors och OP i den indiska haubitsaffären. Även den omfattande svenska vapenexporten till Iran berörs , samtidigt som OP förgäves mäklade fred mellan mullorna i Qom och Saddam Hussein.

Rör sig i MOPs utmarker så tycker den har sin plats i tråden.

http://www.pranaygupte.com/article.php?index=584
Citera
2015-02-16, 04:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer inte heller med vittnen som Rolder och Hellgren och kanske några till. Bilden av minuterna före MOP är suddiga, och PU verkar inte lagt två strån i kors för räta ut dom. Den väsentliga frågan när, var och hur GM tar sig till mordplatsen ignoreras helt.

När och var anslöt sig mördaren till paret Palme för att framstå som ett sällskap för AB. Den anslutningen verkar han missat. Vad ska vi dra för slutsats av det tro.

På sidorna 500 till 504 i Walls bok Mordgåtan..... kan man läsa resonemanget om Morelius uppfattning i denna fråga. Kontentan är att mördaren anslöt 10 till 15 meter före Dekorimahörnan.

I samma resonemang upplever Inge att mördaren ankom till platsen gåendes på utsidan av reklampelaren antydandes att han sneddat över Sveavägen.

För mig är detta väldigt störande. Inte nog med att han verkat vara osynlig för nästan alla vittnen före mordet. Han verkade också ha en förmåga att gå upp i rök efter.

Det roliga är att Morelius i ett tidigt förhör spontant säger. Efter skotten såg han ut som ett vittne.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-16 kl. 05:04.
Citera
2015-02-16, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det är också anmärkningsvärt att PU lagt ned så litet tid på att undersöka vad som sker på västra sidan Sveavägen. Det finns några vittnen som har gått i sydlig riktning på västra sidan Sveavägen. Om det är någon person som kommer norrifrån och som korsar vid Tunnelgatan, så borde någon av dem ha sett det. Men såvitt jag kan se så är PUs förhör med de här personerna nästan helt tysta på den punkten.

Ytterligare en brist ja. En bland många. Dessutom finns det en antydan om att mördaren ursprungligen kan ha anlänt från denna sidan.
Citera
2015-02-16, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vet att jag givit PO Enqvist några dagsedlar men här tycker jag han sätter fingret på något väldigt avgörande. Det har saknats politisk vilja att jobba för ett förutsättnigslöst utredningsarbete av MOP.

https://www.youtube.com/watch?v=q2eDJ0O-Cn8#t=196

Hela intvervjun är värd att lyssna på, POE säger många tänkvärda saker.

Ärkepolitruken Yrsa Stenius hörs mycket lite, vilket är till klippets fördel

En mycket intressant iakttagelse jag varit inne på tidigare. Den exekutiva makten saknar kraft och vilja att reda ut mordet på en av sina egna. Är det inte fantastiskt. I negativ bemärkelse.

Lägger men då till de utredningar som gjorts av utredningen så blir det ändå intressantare. De initierades inte av SAP. Man tvingades till detta av en allmän opinion. Där Granskningskommisionen var tandlös p.g.a. sitt uppdrag. Man kunde bara granska. Inte utfråga under ed. Man fick inte själva jobba med att ta fram nya fakta eller själva utreda mordet.

Så kommer nästa steg. De brister man hittade och påpekade ledde till INGENTING. Jag trodde i min enfald att de som bestämmer skulle rätta till de misstag som begåtts. Slutresultatet blev tystnad. Man hade ju tillfredsställt opinionen.

SAPs nutidshistoria är kantad av affärer. Där döljandet är den gemensamma nämnaren. Där Sten Andersson i ett första Maj tal lovade att tvätta vapenbyken. Ett tal som jag faktiskt hörde live på plats. För att tillfredsställa opinionen. I verkligheten köpte man inte ens tvättmedel........
En historia som Rheinfeldt senare tyckte var bra. När han hemligstämplade Tsunamibanden. Makt är makt oavsett bokstavskombination. Och man samarbetar gärna.

Detta faktum har jag tidigare kallat Maktspåret. En regering som har järnkoll. Som gärna samarbetar med andra makter som ekonomisk. SAPs samarbete med Wallenbergsfären är välomvittnad. Där Palmes vurm för löntagarfonder sticker ut. Som jag upplever det var det enbart hans projekt. Precis som utrikespolitiken. Det var inte SAPs politik. Vilket märktes efter mordet.

Vad är det då som man uppenbarligen inte vill ska komma fram. Som är viktigare att dölja än att hitta mördaren.

Där HH och EC fanns med från början. Enligt Dahlgren i HHs fall redan på mordkvällen. Som bevisligen var SAPs städgummor. De hade ju tränat på detta tidigare några gånger.

Enligt min teori visste HH och EC vad som måste döljas. Kopplingen mellan Sveavägen och SAP. Något som skulle skakat Sverige i dess grundvalar. Tror att HH försade sig den gången.

De personer med makt inom SAP som kritiserade och läckte information upplever jag som personer som inte var invigda. Men IC kritiserade aldrig. Men var tvungen att skriva en vitbok om Ebbes affär.

Min uppfattning är att HH hade en position som han fått av Palme. Som IC försvarade. Som har ett samband med mordet i någon mening.

Jag påstår inte att SAP eller HH har något med mordet att göra. Det jag påstår är att mordet begicks i en miljö som är känslig och inte får komma fram. Där en liten grupp ingående i en större grupp eller grupper fångade tillfället i flykten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-16 kl. 06:04.
Citera
2015-02-16, 05:55
Medlem
Reflektioner om videokonfrontationen av CP med vittnet korvförsäljaren.

Korförsäljaren hörs redan mordnatten 4.55 860301 och beskriver en svensk man 45-50 år, över 180 cm lång, mörkt hår med sliten grå knälång tygrock. Förhörsledaren och LN missförstår varandra ang. hårfärg som först blir mörkt men senare kompletteras till ljust melerat. Rocken ändras senare till grönaktig. Kroppen är först kraftig och fetlagd, förmodligen språkförbistring. Skall sedermera komma att ändras till smal och vältränad.

Slutsatsen måste vara att förföljaren var alldagligt byggd, ljus och lång.

Konfrontationen görs 9.20 890216 men protokollet är daterat 890226. Den görs efter att belöningen redan har utfästs. CP bär Nr [8]. Det som är mest anmärkningsvärt att se så här långt efteråt är hur beklämmande CP reagerar på spektaklet. Frapperande är också den grad av kvalitetsröta som präglade rättsväsendet då som nu. Resurser har aldrig varit problemet med svenskt rättsväsende utan själva kvalitén med vilken resurserna ska förvaltas.

CP är i en situation där han riskerar 25 bast. Han har suttit för dråp och vet vad han står inför. På videon har han märkbart svårt att inte visa rädsla och har svårt att agera naturligt. Han har förmodligen aldrig varit så rädd i hela sitt liv. Det han med beröm klarar av är att stå still. En karl som inte stått still i 2 sekunder i hela sitt liv upppbådar nu all kraft och möda naturen givit honom åt att stå blick stilla i upp till en kvart. Han står så still att de enda som rör sig i bild på ett naturligt sätt är poliserna som agerar figuranter. De står upp anstrukna med smårörelser vaggande och helt naturligt för en normal situation. CP står som ett flyktdjur som ännu inte blivit upptäckt. Han är helt oskyldig men har all anledning att vara rädd.

Han har omfamnat sin egen mage i ett grepp som för som för att söka dölja den. En mage som kan sätta stopp för den frihet en sargad människa har kvar av ett liv levat utanför samhället. Figuranterna är vältränade poliser med innebandy och handboll på schemalagd arbetstid och fritidsmotion sedan barnsben. Regelbundna måltider.

Korvförsäljaren: Vid konfrontationen är han närmast en papphammar utan komiskt uppsåt. Ändrar sig, stakar sig, får en ångestattack, tar frisk luft och trasar sönder sitt eget vittnesmål i ett försök att se någon han inte sett. Han kan här inte ge ett rakt svar om det så skulle gälla hans eget namn. Till saken hör att han aldrig har sett någon av figuranterna på videon. Han har sett maskade löp på CP. Men då rättsväsendet har bestämt sig för en skyldig så måste en sådan pekas ut för att belöningen ska komma LN i fråga. Det gäller nu att lista ut vem den häktade är på videon. Det är därför LN är så nervös. Dessutom skaver det på samvetet att ljuga sig till en belöning, en inre konflikt måsta rasa inombords. Ingen av de figurerande är den han såg på Sveavägen. Nr [6] menar han har rätt längd. [8] är det definitivt inte då han är för tjock, har mustasch och fel hår. Ironiskt eftersom CP försöker för allt vad livet är värt att se lika smärt ut som poliserna. Korvförsäljaren kladdar in sig på fler figuranter för att försöka märka den häktade men markerar dubbelt och avslutar med helgardering 1x2 på flera. Han är för ängslig för något x men utesluter ändå några. CP är en av de uteslutna. LN fortsätter hacka och ger söndermalda besked, stakar sig som en tvåtaktsmotor som inte vill starta. Hävdar att han inte mår bra.

Konfrontationen avslutas med att LN markerar att han inte kan peka ut någon som förekommer på filmen eftersom de är för "fina". Protokollet är för varje tänkande individ med gott uppsåt endast tjänligt som ett instrument för att utesluta att LN sett någon på filmen som liknar den han såg på mordkvällen. Protokollen med LN avslutas överraskande med ett tillägg om att han ringer in 16.30 samma dag och pekar ut [8] som helt säkert är den man han såg följa efter Palme 23.10 860228. Han har kommit till insikt om detta sedan han återvänt till arbetsplatsen.

Fotnot CP bar inte mustasch i februari 86.

http://www.itdemokrati.nu/page36b.html

www.youtube.com/watch?v=Nn7DOBQ_rWY
Senast redigerad av Isocksnow 2015-02-16 kl. 05:59.
Citera
2015-02-16, 08:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man utgår ifrån hypotesen att mop är i huvudsak politiskt motiverat av folk som ville säkerställa en förändrad politik.

Lyckades man med det? Kunde man förutse att Ingvar C var den naturlige efterträdaren?
Var det rimligt att han skulle driva en annan politik än Palme.

Vilka gynnades utrikespolitiskt sett, gynnades USA ,Nato, gynnades några andra nationer av att Palme blev mördad?
Det var många politiska grupperingar som fick medvind efter MOP, framför allt högerkrafter inom och utom SAP. Och självklart förbättrades läget för NATO i Skandinavien och Östersjön.

Men också Gorbatjovs inrikes fiender fick en knuff framåt. De låg säkerligen i startgroparna när Gorbatjov vågade utmana sovjetsystemet. Själva hade de försvarat systemet därför att det gynnade dem själva medan idealisten Gorbatjov hade fokus på reformer som skulle gynna alla ryssar.

Gorbatjov och Palme var två starka kort i den gamla världen och den politik som de strävade efter var precis motsatsen till vad som komma skulle. Vad som var planerat i den nya världen!
Citera
2015-02-16, 08:25
Medlem
De 2 personer som förmodligen och sannolikt vet någonting är fortfarande vid liv och heliga på något vis och får inte ens nämnas eller störas och behandlas som porslinsdockor varför görs inte en grundlig undersökning? Jag menar givetvis LP och IC !
Citera
2015-02-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Reflektioner om videokonfrontationen av CP med vittnet korvförsäljaren.

Korförsäljaren hörs redan mordnatten 4.55 860301 och beskriver en svensk man 45-50 år, över 180 cm lång, mörkt hår med sliten grå knälång tygrock. Förhörsledaren och LN missförstår varandra ang. hårfärg som först blir mörkt men senare kompletteras till ljust melerat. Rocken ändras senare till grönaktig. Kroppen är först kraftig och fetlagd, förmodligen språkförbistring. Skall sedermera komma att ändras till smal och vältränad.

Slutsatsen måste vara att förföljaren var alldagligt byggd, ljus och lång.

Konfrontationen görs 9.20 890216 men protokollet är daterat 890226. Den görs efter att belöningen redan har utfästs. CP bär Nr [8]. Det som är mest anmärkningsvärt att se så här långt efteråt är hur beklämmande CP reagerar på spektaklet. Frapperande är också den grad av kvalitetsröta som präglade rättsväsendet då som nu. Resurser har aldrig varit problemet med svenskt rättsväsende utan själva kvalitén med vilken resurserna ska förvaltas.

CP är i en situation där han riskerar 25 bast. Han har suttit för dråp och vet vad han står inför. På videon har han märkbart svårt att inte visa rädsla och har svårt att agera naturligt. Han har förmodligen aldrig varit så rädd i hela sitt liv. Det han med beröm klarar av är att stå still. En karl som inte stått still i 2 sekunder i hela sitt liv upppbådar nu all kraft och möda naturen givit honom åt att stå blick stilla i upp till en kvart. Han står så still att de enda som rör sig i bild på ett naturligt sätt är poliserna som agerar figuranter. De står upp anstrukna med smårörelser vaggande och helt naturligt för en normal situation. CP står som ett flyktdjur som ännu inte blivit upptäckt. Han är helt oskyldig men har all anledning att vara rädd.

Han har omfamnat sin egen mage i ett grepp som för som för att söka dölja den. En mage som kan sätta stopp för den frihet en sargad människa har kvar av ett liv levat utanför samhället. Figuranterna är vältränade poliser med innebandy och handboll på schemalagd arbetstid och fritidsmotion sedan barnsben. Regelbundna måltider.

Korvförsäljaren: Vid konfrontationen är han närmast en papphammar utan komiskt uppsåt. Ändrar sig, stakar sig, får en ångestattack, tar frisk luft och trasar sönder sitt eget vittnesmål i ett försök att se någon han inte sett. Han kan här inte ge ett rakt svar om det så skulle gälla hans eget namn. Till saken hör att han aldrig har sett någon av figuranterna på videon. Han har sett maskade löp på CP. Men då rättsväsendet har bestämt sig för en skyldig så måste en sådan pekas ut för att belöningen ska komma LN i fråga. Det gäller nu att lista ut vem den häktade är på videon. Det är därför LN är så nervös. Dessutom skaver det på samvetet att ljuga sig till en belöning, en inre konflikt måsta rasa inombords. Ingen av de figurerande är den han såg på Sveavägen. Nr [6] menar han har rätt längd. [8] är det definitivt inte då han är för tjock, har mustasch och fel hår. Ironiskt eftersom CP försöker för allt vad livet är värt att se lika smärt ut som poliserna. Korvförsäljaren kladdar in sig på fler figuranter för att försöka märka den häktade men markerar dubbelt och avslutar med helgardering 1x2 på flera. Han är för ängslig för något x men utesluter ändå några. CP är en av de uteslutna. LN fortsätter hacka och ger söndermalda besked, stakar sig som en tvåtaktsmotor som inte vill starta. Hävdar att han inte mår bra.

Konfrontationen avslutas med att LN markerar att han inte kan peka ut någon som förekommer på filmen eftersom de är för "fina". Protokollet är för varje tänkande individ med gott uppsåt endast tjänligt som ett instrument för att utesluta att LN sett någon på filmen som liknar den han såg på mordkvällen. Protokollen med LN avslutas överraskande med ett tillägg om att han ringer in 16.30 samma dag och pekar ut [8] som helt säkert är den man han såg följa efter Palme 23.10 860228. Han har kommit till insikt om detta sedan han återvänt till arbetsplatsen.

Fotnot CP bar inte mustasch i februari 86.

http://www.itdemokrati.nu/page36b.html

www.youtube.com/watch?v=Nn7DOBQ_rWY

Jag förstår ditt resonemang och din intention.

Men någonstans offras sanning och fakta på det officiella altaret. Där makten gillade detta faktum.
Kom ihåg vad IC sade. Allt tyder på en konspiration men en ensam gärningsman är att föredra. Där Christer tog över stafettpinnen efter VG och PKK.

Alla ska naturligtvis komma till tals i ett fritt forum. Det är inte det. Det behövs ständigt nya skribenter. Med nya eller gamla infallsvinklar.

Men det är inte lätt. Eftersom CP bevisligen efter hovrättsdomen var den enda personen som hade papper på att han var oskyldig. Efter att polisen satsat alla sina resurser på honom i ett antal år. Eftersom man var påtänd eller berusad på den lösningen.

Mordet är komplicerat. Men jag har aldrig läst en teori där man måste mörka CP. Och hans koppling till SAP eller Sydafrika. Eller var det på hans parkbänk i Rotebro som mordet löstes. Bevittnat av en rosa Duracellkanin vid namn...... Som Lisbet redan utpekat. Inte kaninen alltså.

Jag säger som en berömd folkpartist. Jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dig. Men därmed inte sagt att jag delar dina åsikter.

Jag vägrar att bli CP skadad.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-16 kl. 09:04.
Citera
2015-02-16, 09:59
Medlem
ieshos avatar
Är det någon som vet ifall det har förts fram att det kanske var Jacqueline Kennedy som var det tilltänkta mordoffret? Det är ju inte helt omöjligt att det var någon som kände sig avvisad av den vackra kvinnan som ville hämnas. Men har det någonsin framförts?

I tråden har nu motsvarande fråga om LP förts fram, till slut. Det är en intressant fråga som effektivt vänder på alla perspektiv. Jag orkar inte tillgodogöra mig möjligheterna med denna omvälvning, men tror att det skulle kunna komma fram intressanta saker ur detta om någon konsekvent gick in för det.

Vad är det som styr vad som kan diskuteras i sådana här sammanhang?

Jag skäms lite över att vara engagerad i MOP-historia. Mest för all dynga som osakligt har framförts om familjen Palme. Men också för den mindervärdiga högerextremism som flåsar alldeles under ytan bland många intresserade. Detta är det sista jag vill bli förknippad med.

För mig är det intressant att se hur lamt motstånd som finns i tråden mot trakasserier av familjen Palme jämfört med vad som händer om man ifrågasätter mördarnas rationalitet, styrka och mognad.

Jag har fört fram idén att det finns ett "crime signature"-beteende hos vissa ledande inblandade och har därför blivit persona non grata, mer i vissa perioder och mindre i andra. Vissa påstår sig skämmas över att just det perspektivet tas upp i tråden och sänker trådens trovärdighet.

Varför? Vissa som motarbetar signatur-misstanken frenetiskt och utmålar mig som "tok" kan ha bakomliggande motiv och det kan vara så att andra bara följer flocken omedvetet - eller medvetet för att inte själva bli svartmålade.

Jag tycker att man kan framföra vilka perspektiv som helst - i vissa fall är det omoraliskt att misstänkliggöra folk men ändå sakligt motiverat - men de som har ett ärligt uppsåt, i detta fall att alltmer information kommer fram och får värderas, borde rannsaka sitt uppsåt och väga sina ord med guldvåg: det måste finnas en glasklar skillnad mellan att misstänka någon och att anklaga någon.

Uppenbarligen finns det felaktiga informationer, pusselbitar som ger helt olika bilder, men är det verkligen rationellt att klassificera vittnesuppgifter och kasta bort pusselbitar? Vittnesmål är intressanta vilken bild de än målar upp, för om de inte målar upp vad som verkligen hände så målar de upp vad vissa vill framhäva.

Men det är intressant att spekulera i falska vittnen, inte för att klassa ner deras uppgifter, utan för att förstå sammanhanget. Många misstänker LJ och det är frapperande hur strategiskt viktig han blev för den kommande utvecklingen. Men det finns också vissa polisförhör som är misstänkt detaljerade. Personer som berättar oväsentliga detaljer vad de hade för sig på kvällen innan de kom till Tunnelgatan, kan misstänkas för att berätta en historia som ska ge dem ett naturligt alibi att befinna sig på platsen.

Om det fanns falska vittnen så var platsen utsedd i förväg som favorit, även om det kan ha funnits för mördarna mindre attraktiva alternativa bakhåll.
Citera
2015-02-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
När NF passerar Tunnelgatan ser han ingen Dekorimaman därför att han inte står vid avfasningen.

Hur vet vi det då?

Jo AB ser 3 personer gå i bredd i MINST 5 meter före mordet.

CA ser tre personer runda reklampelaren ca 12-15 meter från MP. OBS DET ÄR INTE AB HON SER SOM ÄR DEN 3:e MANNEN.
Dessutom rundar de pelaren på så sätt att de är ut mot körbanan.

IM ser inte så mycket av det som sker men han säger sig ha sett LOP vid pelaren och att skytten står bakom LOP vid skottögonblicket. Dessförinnan har han en suddig bild av något vid pelaren.

GM har inte stått vid hörnan hela tiden, han har förflyttat sig något norrut strax innan LOP kommer.

Att GM har stått just där i hörnet är inpräntat i allmänhetens sinne från dag 1.

Då är det lätt att missta sig om man inte såg någon JUST DÄR.

Sen har vi AD som är varje "seriös palmeutredares" mardröm. Han vittnesmål är så kontroversiellt att man knappt vill ta i AD med tång.

Ett stort problem med MOP är att PU under HH letade och försökte passa in en GM efter ett förutbestämt scenario istället för att utefter vad som hänt hitta GM.

Detta tror jag också är anledningen till de tider HH säger att polis kom till platsen osv. YNs springande man passar in i bilden av den GM HH och co letade efter men den springande mannen var för sen, varvid man ändrade andra tider för att få den mannen att passa in i HHs bild.

Dvs, att man har manipulerat fram en GM ur ett färdigt scenario.

En mycket intressant analys.

Varför yttersidan av reklampelaren, kan det vara en bil inblandad?
En bil är både ett bra gömställe innan attentatet och en bra observationsplats under attentatet.
Citera
2015-02-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Utklippt ur citatet. Är det inte just vid den där förbannade reklampelaren som Skandiamannen, Engström, säger att han sneddar in mot skyltfönstret för att kunna kolla sin klocka?

Ska man hålla sig till det här avsnittet av Sveavägen så finns här vid mordögonblicket enbart LOP, AB, SE och mördaren. SE är det inget annat vittne än han själv som placerar i området just där och då. AB ser tre personer framför sig så med honom själv skall det finnas fyra där, inte fem. Varken AB, LP eller mordoffret är mördaren. Återstår då SE.

Enbart det jag just skrivit borde ha resulterat i att SE och hans liv och leverne vänts ut och in och kanske t o m att han blivit inplockad som delaktig eller skäligen misstänkt för mord. Det finns de som t o m blivit dömda för mindre. Jämför med VG och CP. Hanteringen av SE är suspekt.

Enligt Holmer är det ju elefanten i porslinsfabriken, när det börjar brännas blir det istället locket på!

Stig Engström mördare eller figurant? Han kan vara mannen i beige rock som LP ser "bara" gå förbi direkt efter mordet.

SE ses på Åland direkt efter mordet, till min förvåning ser jag att enligt Dammegård sid 439 så är också Claes Djurfeldt på Åland direkt efter mordet på kurs som skyddsombud.
Är det någon som sett dessa uppgifter som Dammegård ger om Djurfeldt någon annanstans?
Citera
2015-02-16, 10:40
Medlem
GK Sid 529:

Citat:
Enligt två anteckningar daterade i maj respektive juni 1986 hade Lisbeth Palme till Hans Holmér överlämnat några tidningsartiklar från januari-februari 1979.
Artiklarna handlade om att Michael Townley på uppdrag av DINA hade mördat tre chilenska politiker. Vid förhör i USA skulle Michael Townley ha berättat att han hade fått order att mörda Olof Palme i Madrid 1976. I artiklarna nämndes även att Olof Palme stod på en särskild dödslista hos DINA.

Intressant att det är LP som kommer med uppgifterna. Kanske efter dialog med UD?
Ett av få tillfällen då LP verkar ha agerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in