Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 13:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=iesho|52263167]Den som påverkas behöver väl egentligen inte tro något, men uppfattar nog att besluten är deras egna.[/QUOTE

En skicklig försäljare.

Kundens beslut togs exklusive försäljarens snack om han aldrig knackade på dörren. Säkert............

Tror han...........

Det var kunden som övertygade säljaren

Precis som i denna tråd

Men jag är en av de som varken betalar eller köper

Där mina inlägg inte omfattas av ångerveckan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-13 kl. 13:19.
Citera
2015-02-13, 15:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
..........
Dessutom är det ytterst få i denna tråden som vill diskutera kärnan. Man läser in sammanhang som uppstod utifrån mordplatsen. Där mordplatsens tillkommande inte är intressant. Bara ett faktum. Men det är också ett faktum att det var Palme själv som frivilligt kom till denna plats. Eller......

Jag säger som PG Näss. Mordplatsen är ologisk för alla som planerar ett mord!!!!!!!!!!!!!!!

Alltså var inte platsen planerad.

PG Näss dubbel eller trippelspel var ju uppenbart från början vilket Holme'r genast insåg men aldrig lyckades genomskåda anledningen till. Tunander ställde en rad frågor kring PG Näss roll i de inledande och avgörande skeenden som denne centralfigur konsekvent ville hindra från vidare utredning. Helt klart framträdde intressen från både öst och väst och av anonyma makter långt över vår regering.
Nu kan man undra om inte PG Näss rentav var den som paret Palme skulle möta i den förmenta kuppövningen. Efter några kontrollfrågor om exempelvis Harvardärendet där makarna inte alls var överens så kunde han få Lisbet till att gå undan samtidigt som ett varningsskott avfyrades bakom ryggen på Lisbet och gav klarsignal åt prickskytten på avsatsen bakom. Inte kunde väl denne tro att ABBA-väktarna som hämtat ut honom från fängelset för att delta i övningen dessutom hade skarpladdat hans vapen.......
Citera
2015-02-13, 15:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som påpekats av mvagrippa så är den enda tänkbara polis LJ pratar med på MP LL. Hon anlände med 1230, vilken sägs säkert ha anlänt i samband med att ambulanserna åker från platsen. Enligt tider som anses vara säkerställda åker ambulans från platsen 6 minuter och 40 sekunder efter skotten.

Då får man en indikation på hur snabbt LJ sprang efter mördaren.

Därmed kan man högst troligt avfärda YNs springande man som GM.

På kartan ser man att det är betydligt kortare avstånd mellan MP till Johannesgatan än från MP till Grand.

Vid förhör med LJ uppger FL att det är 75 meter från Malmskillnadsgatan till Johannesgatan. Ser man på kartan åt andra hållet är det ganska lika samma avstånd mellan Malmskillnadsgatan till Luntmakargatan där LJ står.

LJ bör ju då inte ha följt efter GM längre än ca 150 meter. Det kan ju var och en tänka sig hur lång tid det tar att gå 150 meter.

Väl uppe på åsen går, enligt alla uppgifter jag sett, alla händelser rätt fort och LJ bör vara tillbaka nere vid Sveavägen relativt snart.

Då 1230 har anlänt har ju en viss tid förflutit sen skotten så då bör det vara ett faktum att LJ dröjt en bra stund med att följa efter GM.

Dessutom stämmer det bra med det faktum att 1230 anländer senare än 3230 då de enligt tester har dröjt 2 minuter pga tankning.

Det stämmer också bra med den tid det tar på LAC-bandet från LLs uppringning till att LC-operatören bekräftar att " vi fick precis in det".
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-02-13 kl. 15:53.
Citera
2015-02-13, 17:45
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Apropå promenaden efter biobesöket... Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man går just den vägen, om man är på väg till Gamla Stan, men vill känna efter om det är för kallt eller ej för promenad och ha nära till buss och tunnelbana. Have a try!

Men det finns en annan sak som stör, nämligen detta med hur endast en av de inblandade parterna på förhand kan iscensätta det kommande förloppet.

Hur kan mordplatsen vara bestämd på förhand om ingen vet om att... ja, vadå? Tänk om det faktiskt är så, att det inte är promenaden som är det spontana, utan biobesöket? "Jaja, vi hittar på något roligt före, restaurant eller bio, men jag måste komma i tid. Toscanini blir helt galen om man kommer precis på slaget."

Och det kanske inte heller var just korsningen Tunnelgatan/Sveavägen som var målet? Utan någonstans i närheten. Ingen kan på förhand ha känt till biobesöket, säger man. OK, men ett två veckor tidigare uppgjort möte hos X på Y-gatan vid midnatt är ju en helt annan sak.
Senast redigerad av deBKatzenbach 2015-02-13 kl. 17:53.
Citera
2015-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Apropå promenaden efter biobesöket... Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man går just den vägen, om man är på väg till Gamla Stan, men vill känna efter om det är för kallt eller ej för promenad och ha nära till buss och tunnelbana. Have a try!

Men det finns en annan sak som stör, nämligen detta med hur endast en av de inblandade parterna på förhand kan iscensätta det kommande förloppet.

Hur kan mordplatsen vara bestämd på förhand om ingen vet om att... ja, vadå? Tänk om det faktiskt är så, att det inte är promenaden som är det spontana, utan biobesöket? "Jaja, vi hittar på något roligt före, restaurant eller bio, men jag måste komma i tid. Toscanini blir helt galen om man kommer precis på slaget."

Och det kanske inte heller var just korsningen Tunnelgatan/Sveavägen som var målet? Utan någonstans i närheten. Ingen kan på förhand ha känt till biobesöket, säger man. OK, men ett två veckor tidigare uppgjort möte hos X på Y-gatan vid midnatt är ju en helt annan sak.
En tanke som kan va rätt.Någon av OLP hade nog promenadvägen klart för sig.Olof: Kanske något besked ang. Harvard pappren el något besked fr "BagdadBob" som han träffat tidigare under dan.

Lisbeth:"Ville" titta i Saris skyltfönster,efter det så va ju promenadvägen hem ganska solklar.
Hon bör nog ifrågasättas betydligt mer än tidigare. Författaren Lena Anderssons ord är hårda men rättvisa.
Citera
2015-02-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Eller vad säger du boboslacke.

Trådens nestor och mentor. Med kunskap jag inte kan ta ifrån dig.

Men jag vet en hel del också. Utifrån fakta. Inte utifrån spekulationer. Jag var vuxen när mordet utfördes och jag är fortfarande vuxen om än åldrad. Som läst mer än man kan begära. Som inte ens blundar för dina inlägg. Där mitt inlägg är ett utlägg i sanningens tjänst.

Du blir upprörd när skribenter skriver om Sydafrikaspår. Men tycker det är ok. när Engströms och Jeppssons roll omskrivs. IBs perfekta agerande ska utredas.... Där AA betyder mer än Anonyma Alkoholister men aldrig utreddes. Vad är din grej.

Du vädjar till personer att tala ut. Eftersom du lidit mer än de. I sökandet efter sanningen. Där du i periferin anar vad som hänt. Där du blir förbannad på personer som inte fattar någonting.

Var finns du. Jag letar inte efter identitet eftersom detta forum förbjuder det. Men jag kan se...

Mannen som pratar i periferin i bakgrunden. Som vet mer än vi andra. Ändå fast du bobo är ledande.

Är det du bobo som är talande. Eller bristen på personer som vill tala enligt dig.

Eller är du personen som viskar. På ett hatforum enligt AB.
Utan att ta ställning (som det heter) så tycker jag att detta va det bästa som skrivits här på länge.
Men nu får du nog deklarera/utveckla dina egna teorier också.
Senast redigerad av Custerson 2015-02-13 kl. 20:11.
Citera
2015-02-13, 23:14
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Det här har säkert sagts av andra, men jag tror att man måste vara flexibel med upplösningen - i tid och rum - för att förstå MOP. Ungefär som med kortvåg, där alltför breda filter gör signalen störd och svår att uppfatta och där alltför snäva filter ger en klar men ofullständig och obegriplig signal.

Det kanske inte är så viktigt vem som vred på huvudet si och så många grader trettio sekunder innan bankomatluckan stängdes. Det kanske heller är så viktigt att gräva i motivbilden när det gäller de operativa missarna och de lögnhärvor som följde på dessa. Vad vet jag? Zooma ut lite, släpp antalet trappsteg ett ögonblick och sluta fundera på om de arbetare som grävde ut Brunkebergsåsen gick igen om hämnades tidigare generationers övergrepp.

Sådärja, nu är bilden både detaljerad och omfattande.

Jag ser i vart fall en hypotes. Om MOP inte är en olycklig slump, måste han ha blivit förådd av någon. Avsiktligt eller av misstag, men förmodligen avsiktligt; den som är nära statsministern pladdrar inte av misstag bredvid mun.

Någon i en nära krets läcker. Någon med insyn i planerna för kvällen. Vem? Varför? Vart?

Motiven finns där - slå upp en dagstidning från mitten av 80-talet. Varför? En blandning av personliga bevekelsegrunder såsom svek, falskhet och en divergens när det gäller såväl dagsaktuella som strategiska frågor. Och om man så funderar lite kring det aktuella läget och samtidigt putsar linsen ser man öst och väst.

Ergo: sök en närstående som har börjat röra sig bort från OP:s utrikespolitiska linje och därtill blivit förbigången i karriären.
Citera
2015-02-13, 23:36
Medlem
SavileRows avatar
Det tar lång tid att lösa ett mord som inte vill bli löst.
Jag tror inte OP själv skulle vilja att allmänheten får full insyn i allt som skedde. Därför gör städarna sitt jobb så svårt för den som vill veta. Dom gör det bra, men inte fläckfritt. Fortsätt gräva!
Citera
2015-02-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

De finska flickorna ska enligt Olle Alsén och Sven Aner , minuterna före MOP ,sett Dekorima-mannen på den blivande mordplatsen.
fr o m ca 2314 och fram till 2320 passerar vittnena , Anja Landgre, Inga Ålenius, Scheffer m sällskap, Rolder m sällskap , Fauzzi och Hellgren mordplatsen. Förutom Fauzzi, som går norrut, kommer samtliga gående söderut på sveavägens östra trottoar och inget av dessa vittnen ser någon dekorimaman!

Om jag förstår dig rätt måste du såga vittne Inge Morelius berättelse också, han pratar om att han sett en man i några minuter i Dekorimahörnet?
Citera
2015-02-14, 01:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om jag förstår dig rätt måste du såga vittne Inge Morelius berättelse också, han pratar om att han sett en man i några minuter i Dekorimahörnet?

Sågar inte Inge Morelius,tycker hans vittnesmål inte motsäger vittnena på östra sidan av sveavägen.

Med hänsyn till Glenn Malmström och Helena Lähdes bankomatuttag vet vi att IM ser GM ca 231830, Då bör en del av vittnena på västra sidan sveavägen redan passerat mordplatsen.

IM medger att han pga att han står på trafikljusens avkännare bara delvis har koncentrationen på dekomrimahörnan Han säger också att flera personer passerar mordplatsen under tiden.
Citera
2015-02-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det här har säkert sagts av andra, men jag tror att man måste vara flexibel med upplösningen - i tid och rum - för att förstå MOP. Ungefär som med kortvåg, där alltför breda filter gör signalen störd och svår att uppfatta och där alltför snäva filter ger en klar men ofullständig och obegriplig signal.

Det kanske inte är så viktigt vem som vred på huvudet si och så många grader trettio sekunder innan bankomatluckan stängdes. Det kanske heller är så viktigt att gräva i motivbilden när det gäller de operativa missarna och de lögnhärvor som följde på dessa. Vad vet jag? Zooma ut lite, släpp antalet trappsteg ett ögonblick och sluta fundera på om de arbetare som grävde ut Brunkebergsåsen gick igen om hämnades tidigare generationers övergrepp.

Sådärja, nu är bilden både detaljerad och omfattande.

Jag ser i vart fall en hypotes. Om MOP inte är en olycklig slump, måste han ha blivit förådd av någon. Avsiktligt eller av misstag, men förmodligen avsiktligt; den som är nära statsministern pladdrar inte av misstag bredvid mun.

Någon i en nära krets läcker. Någon med insyn i planerna för kvällen. Vem? Varför? Vart?

Motiven finns där - slå upp en dagstidning från mitten av 80-talet. Varför? En blandning av personliga bevekelsegrunder såsom svek, falskhet och en divergens när det gäller såväl dagsaktuella som strategiska frågor. Och om man så funderar lite kring det aktuella läget och samtidigt putsar linsen ser man öst och väst.

Ergo: sök en närstående som har börjat röra sig bort från OP:s utrikespolitiska linje och därtill blivit förbigången i karriären.

Anders Thunborg?!
Citera
2015-02-14, 10:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring

När NF passerar Tunnelgatan ser han ingen Dekorimaman därför att han inte står vid avfasningen.

Hur vet vi det då?

Jo AB ser 3 personer gå i bredd i MINST 5 meter före mordet.

CA ser tre personer runda reklampelaren ca 12-15 meter från MP. OBS DET ÄR INTE AB HON SER SOM ÄR DEN 3:e MANNEN.
Dessutom rundar de pelaren på så sätt att de är ut mot körbanan.

IM ser inte så mycket av det som sker men han säger sig ha sett LOP vid pelaren och att skytten står bakom LOP vid skottögonblicket. Dessförinnan har han en suddig bild av något vid pelaren.

GM har inte stått vid hörnan hela tiden, han har förflyttat sig något norrut strax innan LOP kommer.

Att GM har stått just där i hörnet är inpräntat i allmänhetens sinne från dag 1.

Då är det lätt att missta sig om man inte såg någon JUST DÄR.

Sen har vi AD som är varje "seriös palmeutredares" mardröm. Han vittnesmål är så kontroversiellt att man knappt vill ta i AD med tång.

Ett stort problem med MOP är att PU under HH letade och försökte passa in en GM efter ett förutbestämt scenario istället för att utefter vad som hänt hitta GM.

Detta tror jag också är anledningen till de tider HH säger att polis kom till platsen osv. YNs springande man passar in i bilden av den GM HH och co letade efter men den springande mannen var för sen, varvid man ändrade andra tider för att få den mannen att passa in i HHs bild.

Dvs, att man har manipulerat fram en GM ur ett färdigt scenario.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-02-14 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in