2015-02-15, 22:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag håller med om att GW förmodligen har fel i sina antydningar om AB. Jag får mest intrycket av att han är ett pga alkohol ganska opålitligt vittne.

Men hans historia stämmer dåligt med vad vi vet i övrigt. Får man tro Fauzzi så går AB bakom makarna Palme när Fauzzi möter dem, dvs långt norr om bankomaten. Det betyder att han sannolikt skulle gå bakom dem cirka minuten innan mordet. Själv säger AB i ett förhör från 1987 att han går max tio m norr om bankomaten. Han har Det rimmar mycket illa med Fauzzis uppgfter.

Stämmer inte heller med vittnen som Rolder och Hellgren och kanske några till. Bilden av minuterna före MOP är suddiga, och PU verkar inte lagt två strån i kors för räta ut dom. Den väsentliga frågan när, var och hur GM tar sig till mordplatsen ignoreras helt.
Citera
2015-02-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, det var ju lite lustigt. Var det han som har svensk fru?
Varför blev han dömd till fängelse? Jag trodde Saninngskommisionen var till just för att få ut så mycket Sanning om möjligt, inte att dömma folk. Eller hade han fått ännu hårdare straff (typ dödsstraff) om han inte berättat?

Att jag nämnde E de Kock beror på att hans porträttlikhet med de två teckningarna diskuterats tidigare.
Att jag påpekar att de två teckningarna är ganska lika samt att Törneman ändrade sin tidsuppgift till 23:30 är ett sätt att säga att det inte är omöjligt att Grandmannen och GM är samme man.

Jag hoppas du förstår bättre nu. Är ditt raljerande ett försök att platta till nykomlingar i tråden? Föga imponerande i så fall.
Citera
2015-02-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Sanna Törneman uppgav i första förhöret mkt riktigt tidsuppgiften 23:40 men ändrade sig till ca 23:30 (plus/minus 5 min?) efter kontroll. Avståndet från MP till Smala Gränd är 500m inkl trappan och GM borde ha passerat Smala Gränd ca kl 23:26 - om han inte sinkade sig på vägen, t ex med att lämna ifrån sig mordvapnet.

Med andra ord så skulle Törnemans tidsuppgift faktiskt kunna passa in på GM.

Personligen tycker jag att de två teckningarna (Wetterlings resp Törnemans) är ganska lika (och dessutom inte alls olika Eugene de Kocks ansikte).

Har du någon källa på att Törneman skall ha ändrat tidsuppgift till intervallet 2325-2335?
Citera
2015-02-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer inte heller med vittnen som Rolder och Hellgren och kanske några till. Bilden av minuterna före MOP är suddiga, och PU verkar inte lagt två strån i kors för räta ut dom. Den väsentliga frågan när, var och hur GM tar sig till mordplatsen ignoreras helt.

Det är också anmärkningsvärt att PU lagt ned så litet tid på att undersöka vad som sker på västra sidan Sveavägen. Det finns några vittnen som har gått i sydlig riktning på västra sidan Sveavägen. Om det är någon person som kommer norrifrån och som korsar vid Tunnelgatan, så borde någon av dem ha sett det. Men såvitt jag kan se så är PUs förhör med de här personerna nästan helt tysta på den punkten.
Citera
2015-02-15, 22:43
Bannlyst
Citat:
1) Du har en poäng i att teckningarna är lika varandra. Good work!

2) Mannen (männen?) på bilderna är inte (tycker jag) särskilt lika de Kock. De påminner mer om en annan person som ibland nämns här, men inte så mycket att man med någon större säkerhet kan säga att det här han heller. Wennerling själv pekade ut CP. Slutsats: Bilden påminner i olika bemärkelser om alldeles för många personer för att den skall kunna användas för att peka ut en person. Varning utfärdas härmed för confirmation bias!

3) Mannen på Törnemans bild är sannolikt INTE mördaren. Hon ser mannen 2340. Då lär han inte kuta runt i grannskapet kring Smala Gränd. Det är någon annan än mördaren hon ser. Men eftersom en person som påminner om personen på bilden tydligen har setts utanför Grand, så kan han mycket väl finnas med i någon organisation kring mordet.
Sanna Törneman har sagt att hon inte hade klocka på sig och att tiden mycket möjligt låg på 23.30. Rörelsemönstret som hon beskriver passar rätt bra in på De Kock, med uppfälld krage och hår nedanför öronen.
Citera
2015-02-15, 22:49
Bannlyst
Citat:
Sanna Törneman uppgav i första förhöret mkt riktigt tidsuppgiften 23:40 men ändrade sig till ca 23:30 (plus/minus 5 min?) efter kontroll. Avståndet från MP till Smala Gränd är 500m inkl trappan och GM borde ha passerat Smala Gränd ca kl 23:26 - om han inte sinkade sig på vägen, t ex med att lämna ifrån sig mordvapnet.

Med andra ord så skulle Törnemans tidsuppgift faktiskt kunna passa in på GM.

Personligen tycker jag att de två teckningarna (Wetterlings resp Törnemans) är ganska lika (och dessutom inte alls olika Eugene de Kocks ansikte).
Dessutom sprang GM enligt vittnen inte så fort. Så mycket möjligt att han hann till smala gränd sent som runt 23.35 om det också innebär att GM lämnade mordvapnet i Östlings vapenförråd på david bagares gata, och tog sig till en flyktbil vid Birger Jarls gatan för att träffa sina sydafrikanska kompanjoner i Björklinge.
Citera
2015-02-15, 22:51
Bannlyst
GW säger att grandmannen är mördaren. Sitter han på hemligstämplad information?
Citera
2015-02-15, 22:55
Bannlyst
Citat:
Har du någon källa på att Törneman skall ha ändrat tidsuppgift till intervallet 2325-2335?
Utredningen kallade ju in henne igen när hon påståd det?
Citera
2015-02-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Utredningen kallade ju in henne igen när hon påståd det?

Jag har inte sett någon källa på 2325. Initialt säger hon 2340. Därefter 2330.
Citera
2015-02-16, 00:20
Medlem
Citat:
1)
2) Mannen (männen?) på bilderna är inte (tycker jag) särskilt lika de Kock. De påminner mer om en annan person som ibland nämns här, men inte så mycket att man med någon större säkerhet kan säga att det här han heller. Wennerling själv pekade ut CP. Slutsats: Bilden påminner i olika bemärkelser om alldeles för många personer för att den skall kunna användas för att peka ut en person. Varning utfärdas härmed för confirmation bias!

Mer lika Andras K som skulle kunnat jobba med VG och eller SE... eller t ex DF som vi vet befann sig på uppdrag kring öststatspersoner i grannskapet......

...men som alla förstår är det väldigt lösa boliner att argumentera för tunna teorier att utgå från sådant och bygga resonemangen på det.

Man frågar sig hur tunn resten av soppan är när man får ta till sådana argument.

Kanske lika tunn soppa som den som Iheso tidigare försökt koka med sina defekta jaktstrategiteorier och som han försöker väcka från det döda. Det blir liksom ännu mer patetiskt när någon som denne med övertygelse över tiden driver flera olika divergerande teorier med enda gemensam nämnare att attackera vissa andra hypoteser med olika "lekkamrater" allt eftersom tiden lider.
Citera
2015-02-16, 00:29
Medlem
Citat:
Att jag nämnde E de Kock beror på att hans porträttlikhet med de två teckningarna diskuterats tidigare.

Porträttlikheten finns bara i fantasin hos vissa t ex en som först identifierat den som senare identifierats som De K som varande CP och därefter försöker göra gällande att denne också är lik dessa teckningar.

Nu är det ju så att allmänna tyckanden kan vara ganska bedrägligt i det avseendet.

Alltså återigen soppa på en spik!
Citera
2015-02-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Dessutom sprang GM enligt vittnen inte så fort. Så mycket möjligt att han hann till smala gränd sent som runt 23.35 om det också innebär att GM lämnade mordvapnet i Östlings vapenförråd på david bagares gata, och tog sig till en flyktbil vid Birger Jarls gatan för att träffa sina sydafrikanska kompanjoner i Björklinge.

Fantasin tar vid där fakta och kunnande slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in