Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Abdulwahabs budskap gick nog aldrig riktigt fram till allmänheten, då media inte skrev Islamiska staten, utan islamiska staten.
Vad han menar är:
För drygt 4 år sedan meddelade Abdulwahab att IS fanns i Sverige. Idag finns hundratals som åkt till Syrien/Irak, antalet sympatisörer i landet kan troligen räknas i tusentals.
Om det inte kommer att ske terrordåd på svensk mark inom en ganska nära framtid vore det överraskande. Terroristerna sitter ofta och filar på sina planer under flera år, innan de agerar.
Nja, jag vet inte om en stor bokstav hade fått paletten att trilla ner för mig åtminstone. Jag funderade en del på det där, vad han menade med "Islamiska staten".
Talades det ens om IS då terrorattacken på Drottninggatan skedde? Detta var ju ett tag innan kriget i Syrien.
Men visst, idag fattar jag vad han menade. Han islamiserades i Luton i England och även om han beskrevs som en ensam dåre så var just den där hemlighetsfulla meningen första gången jag åtminstone hörde IS nämnas, får det kan inte vara något annat han syftar på.
...och visst är de i Europa.
Paris nyligen. Kränkta över teckningar och när man ändå ska skjuta ihjäl folk så kan man ju passa på och knäppa en jude.
Köpenhamn i helgen, kränkta över teckningar och när man ändå ska skjuta ihjäl folk så kan man ju alltid passa på och knäppa en jude.
Möjligen var bara attacken i Köpenhamn en copycat, men jag vet inte.
Att lyckas mörda Lars Vilks just i Danmarks huvudstad, i landet som rakryggat stod upp för yttrandefriheten och fick den muslimska världen att helt flippa ur hade nog setts som en stor seger för islamisterna.