2015-02-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Lite nytt om de som anhölls på internetcaféen.

Enligt ägaren blev de anhållna för att de inte gjorde det polisen bad dem om.

»Politiets aktionsstyrke stormede stedet og bad alle i cafeen om at lægge sig ned på gulvet. Det gjorde folk så«, siger Ammanat Hussain og fortsætter:

»Jeg ved ikke, om der ligger yderligere bag anholdelsen, men de fire blev anholdt, fordi de efter knap et kvarter på gulvet forsøgte at rejse sig op«.

http://politiken.dk/indland/ECE2548266/ejer-af-netcaf-de-fire-maend-blev-anholdt-fordi-de-ikke-gjorde-som-politiet-sagde/
Eller så stämmer politikens källor som säger:

Ifølge Politikens kilder er de fire mænd dog blevet tilbageholdt af politiet, fordi de er blevet set på en overvågningsvideo sammen med den 22-årige mand, som politiet mistænker for at være gerningsmanden til de to terrorhandlinger.
Citera
2015-02-16, 00:08
Medlem
Angående internetcafét så säger källor till ekstrabladet:

Politiet var tidligere i dag massivt tilstede ved en netcafé på Nørrebrogade, hvor Omar Abdel Hamid El-Hussein ifølge Ekstra Bladets oplysninger tidligere har opholdt sig.
Citera
Medlem
internet2s avatar
Citat:
23:23 DR Nyheder skriver, at den terrormistænkte Omar Abdel Hamid El-Hussein tidligere har været elev på VUC i Hvidovre.

- Han var en meget dygtig og velbegavet elev, der klarede sig godt rent fagligt, siger rektor Peter Zinkernagel til DR Nyheder.

Fritt översatt: Han var en mycket duktig och begåvad elev som klarade sig bra säger rektorn.

Jag tror vi bör glömma idén att han var osmart som mediebilden med öppen mun vill säga.
Citera
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Eller så stämmer politikens källor som säger:

Ifølge Politikens kilder er de fire mænd dog blevet tilbageholdt af politiet, fordi de er blevet set på en overvågningsvideo sammen med den 22-årige mand, som politiet mistænker for at være gerningsmanden til de to terrorhandlinger.

Ja, det är säkert därför polisen låter dessa fyra ligge på golvet med alla andra gäster i 15 min. och anhåller dem först när de börjar klaga och inte längre vill ligga ner...
Citera
2015-02-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Ja, det är säkert därför polisen låter dessa fyra ligge på golvet med alla andra gäster i 15 min. och anhåller dem först när de börjar klaga och inte längre vill ligga ner...
Ja det kan ju inte uteslutas i alla fall. Ägaren var inte själv på plats utan kommer med, i bästa fall, andrahandsuppgifter så varför han skulle vara pålitligare än medias källor vet jag inte?

Ekstrabladet har uppgifter som säger:

Politiet var tidligere i dag massivt tilstede ved en netcafé på Nørrebrogade, hvor Omar Abdel Hamid El-Hussein ifølge Ekstra Bladets oplysninger tidligere har opholdt sig.
Citera
2015-02-16, 00:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En f d skolkamrat till GM säger att han hade hett temperament och gärna diskuterade islam. Han ska dessutom ha uttryckt att han hatar judar.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorangrepet-i-koebenhavn/tidligere-klassekamerat-slik-var-den-antatte-koebenhavn-terroristen/a/23396527/

Ber om ursäkt om den redan postats. Har vart borta från tråden i flera timmar.

Detta är ett problem i sig, många människor idag får lära sig att hata judar. Trots att de inte har en aning om varför så fostras de till antisemister.
Bara för att Israel försvarar sig mot Palestinierna innebär inte det att man som Muslim måste attackera judar, GM var för dum för att förstå att hans handlingar inte stöttar hans syfte, det motverkar det bara.
Citera
2015-02-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
Fritt översatt: Han var en mycket duktig och begåvad elev som klarade sig bra säger rektorn.

Jag tror vi bör glömma idén att han var osmart som mediebilden med öppen mun vill säga.

Jag kan inte tycka att det är "smart" att oprovocerat hugga en okänd person med kniv, eller skjuta med kpist som han gjorde. Han hade dåligt förstånd. Om han hade varit smart skulle han vara en del av det danska samhället med ett bra jobb med bra lön. Nu var han bara ett mänskligt avskräde, helt värdelös jävla svartskalle.
Citera
2015-02-16, 00:25
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByebyePK
Jag kan inte tycka att det är "smart" att oprovocerat hugga en okänd person med kniv, eller skjuta med kpist som han gjorde. Han hade dåligt förstånd. Om han hade varit smart skulle han vara en del av det danska samhället med ett bra jobb med bra lön. Nu var han bara ett mänskligt avskräde, helt värdelös jävla svartskalle.

Jo, förvisso, skulle nog använt ordet intelligent istället för smart (smart är mer värderingsmässigt). Finns olika former av intelligens. Vill bara problematisera bilden av "den dumme terroristen" som inte begriper bättre.
Citera
2015-02-16, 00:33
Medlem
Citat:

En bild säger mer än tusen ord...
Citera
2015-02-16, 00:39
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
En bild säger mer än tusen ord...
Ja, men de orden behöver inte vara sanna.
Att få en människa att se dum ut på bild är inte direkt svårt. (exempelvis)
Citera
2015-02-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ja, men de orden behöver inte vara sanna.
Att få en människa att se dum ut på bild är inte direkt svårt. (exempelvis)
Fast Einstein ser ju inte dum ut där, utan rolig och smart. Terroristen ser mest hjärndöd ut på bilden, men man ska förstås inte tala illa om de döda så nu lägger jag ner för i kväll.
Citera
2015-02-16, 02:00
Medlem
Arbetarbroders avatar
När första islamiska attacken i Skandinavien skedde, Stockholm december 2010, där terroristen bara lyckades döda sig själv skickades detta ut till media och då när det skedde fattade jag ingenting av det sista han sa, det fetmarkerade:

Citat:
Väldigt kort och omfattande till Sverige och svenska folket. Tack vare Lars Vilks och hans målningar av profeten Muhammed, (på arabiska) fred vare över honom, (på svenska) och era soldater i Afghanistan och er tystnad på allt detta så ska era barn, döttrar, bröder och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dö.

Nu har islamiska staten uppfyllt vad de har lovat er. Vi finns nu här i Europa och i Sverige, vi är en verklighet, inget påhitt, mer vill jag inte säga om detta.

Idag ger likheten med det troliga motivet i Köpenhamn och den där sista meningen mig kalla kårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in