Citat:
Går ju inte diskutera utifrån en falsk dikotomi. Du kommer med en rad påståenden som du själv tolkat helt galet, sen ska jag motbevisa icke existerande fakta? Kvantitetsteorin, hur får du in den i det du hittills skrivit? Du har fel om Keynes, du har fel om multiplikatoreffekt, du har fel om penningvärde, du har fel om guldmyntsfot, i stort sett allt du har skrivit om har du fel. Du har en hel del att bevisa, inte jag. Du blandar ihop inflationsfaktorer med arbetsfaktorer, har du aldrig hört talas om NAIRU? Vad hänvisar du till i ditt resonemang? Till exempel när du drog upp Keynes, då ska ju du bevisa relevansen. När du väl pluggat lite nationalekonomi kommer du förstå vad lite du begriper.
Jag har visserligen bara 30 poäng, men det räcker för att se hur fel du har. Är du dessutom så otroligt dum så du tror att man med några meningar kan förklara komplicerade faktorer kring inflation och deflation, ja då lär du aldrig ens komma in på högre studier, än mindre klara dem. Det är väl därför du är så frustrerad. Fastnat på gymnasienivå och kommer inte vidare, måste vara jobbigt när resten av världen springer ifrån dig. Släpp mammas kjol och bli en kugge i hjulet.
Jag har visserligen bara 30 poäng, men det räcker för att se hur fel du har. Är du dessutom så otroligt dum så du tror att man med några meningar kan förklara komplicerade faktorer kring inflation och deflation, ja då lär du aldrig ens komma in på högre studier, än mindre klara dem. Det är väl därför du är så frustrerad. Fastnat på gymnasienivå och kommer inte vidare, måste vara jobbigt när resten av världen springer ifrån dig. Släpp mammas kjol och bli en kugge i hjulet.
Du är fullständigt ute och cyklar. För det första har jag aldrig tagit upp Keynes utan jag har genomgående diskuterat penningsystemet och det var därför jag efterfrågade din redogörelse om kvantitetsteorin. Förövrigt har du föga aning om vilken kunskapsnivå anonyma debattörer på Flashback har. Men jag kan ju säga att du inte kommer särskilt långt med dina 30p. Kan du ens redogöra för hur en guldmyntfot fungerar? Kan du redogöra för de historiska växelkurssystem som funnits? Bretton-Woods?
Om du inte kommit längre än till Keynes och den gamla Phillipskurvan så kan jag förstå att du inte hänger med. NAIRU är inte ett koncept som särskilt många ekonomer tror på längre. Av den enkla anledningen att sambandet mellan arbetslöshet och inflation inte är stabilt över tiden utan påverkas av en mängd strukturella faktorer. I övrigt kan väl sägas om Keynes teorier att de fick ett skamfilat rykte i samband med stagflationsfenomenet under 1970-talet. Då har monetaristerna faktiskt haft betydligt mer intressant att komma med.
Det visade sig att du var exakt den tomma skramlande tunna jag trodde att du var. Gå nu och snyt näsan, snorvalp, och låt de vuxna diskutera.
__________________
Senast redigerad av Aegishjalmr 2015-02-15 kl. 17:21.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2015-02-15 kl. 17:21.