2015-02-15, 23:38
Medlem
Svammels avatar
tja, killen hette Omar o var 22,
trodde han skulle få oskulder knulla,
genom att ta en kuffr av daga, det sa ju hans mäster mulla....?
istället blir han gjord med eldgaffel i baken,
en trappa ner, av smådjävlar, naken

ett hemskt slut för denna fanatiske man,
låt det bli en läxa, så sann
hans koran visar sig inget värt vara,
när allt kom ikring var det bara en saga

till alla(h) som han, som funderar på repris,
glöm detta gubbar, ni återföds som gris
bara genom att göra gott i denna världen
kan ni förvänta er 1 ! oskuld på färden

Citera
2015-02-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag tror dock de flesta hade hållit med om att dessa fall är väldigt fascinerande, tycker ni inte?

Alltså om man studerar psykologin hos dessa personer, både dem i Paris och dem i Köpenhamn så verkar det uppenbart att dem hade döden som enda mål efter attackerna. Dem ville inte överleva och gömma sig, dem ville dö i strid. Dem väljer helt enkelt att offra detta livet för att möta döden.

I Paris lämnade dem ID efter sig (uppenbart medvetet) och i Köpenhamn kunde han ha lämnat området under natten men valde att vänta in polisen och skjuta mot dem för att bli dödad.

Dem valde alltså själva att lämna detta temporära och meningslösa livet och ville inte längre leva. Dem tänkte väl att varför skulle dem stå ut i ett sådant samhälle som här i Väst då det är ändå är helt meningslöst att leva i ett sådant samhälle så dem valde att offra sitt liv istället, dem sökte döden helt enkelt.

Det är väldigt fascinerande från ett psykologiskt perspektiv.

De kunde ju sökt politisk asyl i Saudi-Arabien eller Iran. Tycker man så illa om det västerlänska samhället finns det alternativ.
Citera
2015-02-15, 23:47
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Jo, jag förstår. Jag tycker såklart inte att dödandet av civila i sig är fascinerande, det är klart förkastligt och i Islam är det strängt förbjudet, även många jihadister är emot detta. Däremot om dem döda är militära personer, och Vilks ser jag som en militär person, så appliceras det som jag skrev.

Men det jag syftade på främst var konceptet om att offra sitt liv. Självmord är en sak, men detta är en helt annan sak. Självmord begås oftast av rena egoistiska anledningar då man är deprimerad eller liknande. Men detta ger en större bild, en bild av att man kalkylerar noggrant och inser hur meningslöst livet och detta samhället är och att det är bättre att offra sitt liv och istället satsa på livet efter döden.

Vad han är dock, är en person som ritar saker.
Att döda någon för att denne har ritat något, är totalt sinnessjukt.
Man inser inte "hur meningslöst livet är". Man TROR att livet är meningslöst och att det viktigare, eviga kommer efter. Detta tänkande som är format efter en ideologi för enbart med sig smärta och lidande.
Det är väl ganska "intressant från ett psykologiskt perspektiv" hur människor kan bli så hjärntvättade. Vi har dock ganska bra vetenskap på hur sådan indoktrinering går till, så jag skulle inte säga att jag är så jättefascinerad.

Islamiska fundamentalister använder samma dumma argument när dom dödar barn, "när vi dödar dessa barnen hjälper vi dom att lämna dunya".
De TROR detta är vad som händer. De har ingen aning. De läste det i en gammal bok.

Att Lars Vilks skulle vara en "militär person" är bara helt fel. Han är inte en militär person, de saker han gör har aldrig varit fel i det västerländska samhället. Om man ska bo i det västerländska samhället får man även leva med de friheter och traditioner som finns här.
Citera
2015-02-15, 23:50
Medlem
Paralympicss avatar
Vet inte om tanken varit uppe tidigare, men finns det inte en viss likhet (i det yttre) mellan regissören Finn, som sköts ihjäl, och Vilks? Vissa drag i ansiktet och glasögonbågarna, till exempel? De har ju helt olika hårfärg, men om man ponerar att Finn bar en mössa så kanske det inte är helt uteslutet att han dödades i tron att han i själva verket var Lars Vilks? Vet att han i media benämns som "förbipasserande" men slänger ändå ut tanken här.
Citera
2015-02-15, 23:51
Medlem
Citat:
Det förstår jag såklart. Jag bara säger att deras syn på livet här på jorden är så radikalt annorlunda alla dessa ateister här i Väst som lever som om det inte finns någon morgondag och allt går ut på att leva så sjukt och perverst som möjligt för att "leva livet" så att säga.

Från ett psykologiskt perspektiv är det ju så intressant med dessa personer och se hur dem förkastar allt detta.
Han verkar heller inte unna andra att leva det fria västerländska livet....ville han möjligen skicka några "oupplysta" direkt till paradiset......eller var han mest angelägen om de 72 oskulderna? Han kan ju blivit sexuellt frustrerad när han satt i fängelse....och ville därför han en lämplig genväg till de paradisiska oskulderna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
Jag menar att alla föds med ett visst mått av grundläggande värderingar, empati och känsla för andra människor. Empatin kan dock undertryckas av omgivningen (dvs. kulturen i vid bemärkelse) till den grad att den inte längre existerar.

Framtidstron i Islam och den arabiska kulturen handlar framför allt om livet här efter, det syns till exempel i hur Mellanösterns länder ser ut.

En stor del av skiljelinjerna bottnar i just detta att Islams apologeter inte är beredda att tro att någon annan kan ha andra grundläggande värderingar än dem själva. "Så skulle jag aldrig ha gjort" eller "så skulle jag aldrig tänka" - alltså kan inte någon annan göra det heller.

Detta är ett feltänk som vi måste göra oss av med för att förstå hur människor likt Omar Abdel Hamid El-Hussein tänker.

Men det kräver mycket att sätta sig in det tänkandet så djupt att man förstår det, man känner som att man liksom förlorar en del i sin mänsklighet i försöket.
Ditt inlägg är intressant. Jag är personligen extremt intresserad av psykologi, men att försöka förstå det mänskliga psyket är inte så lätt för alla. Våldspsykopater finns överallt i alla kulturer, några exempel: Brejvik, juha Valjakala (åmselemördaren), Mattias Flink från Falun som mejade ner 7 oskyldiga efter ett gräl med flickvännen, åttaåriga Yaras morbror med fru, som valde att banka ihjäl flickan med en brödkavel.

Avsaknad av affektiv empati tycks vara en gemensam faktor när det gäller seriemördare, terrorister, människoplågare generellt. Varför Mellanöstern lyckats producera så många av den varan har säkert inget med gener att göra, utan trauma i barndomen (mycket krig) samt kultur/religiös prägling. Tidiga trauman kan göra att empatin "kopplas av", och en gång förstörd kan den aldrig återställas, enligt enig läkarkår. Lite religiös hjärntvätt på det och du har en mördarmaskin som aldrig kan rehabiliteras i samhället igen. Men det är en liten del som blir våldspsykopater, dock gör de stor skada i samhället.
Citera
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Jo, jag förstår. Jag tycker såklart inte att dödandet av civila i sig är fascinerande, det är klart förkastligt och i Islam är det strängt förbjudet, även många jihadister är emot detta. Däremot om dem döda är militära personer, och Vilks ser jag som en militär person, så appliceras det som jag skrev.

Men det jag syftade på främst var konceptet om att offra sitt liv. Självmord är en sak, men detta är en helt annan sak. Självmord begås oftast av rena egoistiska anledningar då man är deprimerad eller liknande. Men detta ger en större bild, en bild av att man kalkylerar noggrant och inser hur meningslöst livet och detta samhället är och att det är bättre att offra sitt liv och istället satsa på livet efter döden.

Detta uttalande gör att du också ser dig själv som en kombatant.

Själv ser jag dig mest som en förståndshandikappad individ som tror
på en låtsasfigur som du har blivit lurad att lyda. Det är förstås synd
om dig som inte förstår bättre. Trots detta skulle jag inte på något sätt
protestera om du blev tagen av daga för samhällets bästa.
Citera
Medlem
"Attacken inträffade ombord på ett tåg. På övervakningsbilder syns Omar Abdel Hamid El-Hussein gå genom kupén med en stor kniv i ena handen, varefter han hugger ett 19-årigt – slumpmässigt utvalt – offer i ena låret.
19-åringen fick livshotande skador av attacken.
– Jag visste inte att man kunde dö av att bli stucken i benen. jag ville bara markera, ska Omar Abdel Hamid El-Hussein ha sagt till Dagens.dk om knivattacken."

Intressant han begick knivattacken mot ett slumpmässigt offer, ett oprovocerat vansinnesdåd. För att "markera" säger han, markera vadå?

Kanske saknar han ett klart motiv även för det han nu har gjort, även om det låter osannolikt?
Citera
2015-02-15, 23:55
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tror inte heller att det ska ses som fastslaget att just Vilks var det primära målet. Här fanns såväl poliser, islamkritiker, personer som "förolämpat" profeten och Femen i lokalen. Som du säger, kan han ha varit emot "hela skiten".

I intervjuer med Vilks under dagen framgår det att han själv inte är så säker på att det var han som var målet vid attacken.
Citera
2015-02-15, 23:56
Medlem
Citat:

Han är inte militär, han är en slags provokativ konstnär som gillar reta gallfeber på folk, tidigare var han lite av rättshaverist som byggde Nimis av strandved på förbjuden mark och vägrade riva skiten. Den står kvar ännu. Möjligen är han lite lätt galen, men det är inte rätt att mörda honom för det. Du är hjärntvättad. Köp tvål och en bra tvättsvamp, sätt igång att gnugga bort dina mordiska tankar. Endast den som älskar fred och icke-våld kommer till paradiset. Fatta.
Senast redigerad av weseeyou 2015-02-15 kl. 23:59.
Citera
2015-02-15, 23:56
Medlem
joppes avatar
Lite nytt om de som anhölls på internetcaféen.

Enligt ägaren blev de anhållna för att de inte gjorde det polisen bad dem om.

»Politiets aktionsstyrke stormede stedet og bad alle i cafeen om at lægge sig ned på gulvet. Det gjorde folk så«, siger Ammanat Hussain og fortsætter:

»Jeg ved ikke, om der ligger yderligere bag anholdelsen, men de fire blev anholdt, fordi de efter knap et kvarter på gulvet forsøgte at rejse sig op«.

http://politiken.dk/indland/ECE2548266/ejer-af-netcaf-de-fire-maend-blev-anholdt-fordi-de-ikke-gjorde-som-politiet-sagde/
Citera
2015-02-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

Intressant han begick knivattacken mot ett slumpmässigt offer, ett oprovocerat vansinnesdåd. För att "markera" säger han, markera vadå?

Han ville väl visa att han är en farlig muslim helt enkelt? Sånt beteende är ju knappast ovanligt bland muslimer?

Syns ju i var och varann förort sedan ett antal år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in