Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Så länge Putin inte vill att områdena skall bli självständiga så finns ingen risk att så skulle ske. Personligen skulle jag tycka att Kiev ensidigt borde ge upp dessa separatistområden och låta den klara sig själv, men eftersom det inte är intressant för Moskva kommer aldrig det att hända.
Där ser man. Sent skall syndaren vakna! Men det är ju naturligtvis glädjande att du övergivit din ängsliga PK-linje, och kommit över till min ståndpunkt!
Vad Putin beträffar så vet vi ju från hans inrikespolitik, om inte annat, att han inte är särskilt demokratiskt sinnad, och dessutom ganska nyckfull. Därmed inte sagt att han är en vettvilling av Hitlers typ, som några vill ha det till. Jag skulle hellre jämföra honom med Bismarck. Sakligt sett så borde det dock vara i Rysslands intressen att Östukraiana blev självständigt. Den nya staten skulle behöva vänner, och då skulle Ryssland kunna sälla upp som partner. Sköttes detta väl skulle det mycket väl på sikt kunna leda till att området anslöt sig till Ryssland, särskilt utfall att resultatet av anslutning på Krim hade blivit lyckat.
Vi vet naturligtvis inte hur förhandlingarna gått till, men det verkar ju som om Putin svikit separatisterna och deras självständighetsdröm dessvärre...