Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-02-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Väldigt tråkigt med dom 17 kurdiska soldaterna, dom kommer tyvärr att förmodligen även dom brännas till döds. Ännu ett bevis på ISIS desperation, dom vet att det börjar gå nedför och då är chockfaktorn det enda som kan motivera flocken.

Ser tyvärr ut som det. Man har i vilket fall gått ut med att man inte kommer att förhandla med ISIS om det. Verkar vara lönlöst att förhandla ett utbyte.
Citera
2015-02-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inga kvinnor lär strida längre och jag tror knappast YPG-bönderna har andra sådana idéer än peshmerga. Det stod att paraden skedde i Kirkuk i artikeln medan clock10 säger hawila. Har några av de "officiella" kurdpropaganda-media yttrat sig om vilka fångarna är, om det verkligen är gerillamän eller civila?

Är det sant - strider inga kvinnor mot ISIS längre?

Det visar sig att attacken mot Ayn Al-Asad skedde med hjälp av självmordsbombare som hade irakiska uniformer.

Citat:
Islamic State militants clad in Iraqi fighter uniforms and suicide vests launched a sophisticated attack Friday on the second-largest U.S. air base in Iraq, creating havoc at the site of a U.S.-led training operation.
(Washington post)
Citera
2015-02-14, 18:56
Medlem
bernad_laws avatar
Detta är INTE rätt forum för diverse religiösa grubblerier, detta tas på avsedd plats. /Mod
Citera
2015-02-14, 19:04
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Detta är INTE rätt forum för diverse religiösa grubblerier, detta tas på avsedd plats. /Mod

Det är ju det som är roten till mellanösterns problem även om ingen vill inse det!
Citera
2015-02-14, 19:24
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Det är ju det som är roten till mellanösterns problem även om ingen vill inse det!
Det är inte roten, för roten till såna här konflikter är alltid makt och makt över resurser. Sedan om denna kamp är på så vis att de fattiga tillhör en grupp och de rika en annan så präglas konflikten av skillnaderna. Detta är rotten Samt även allt annat jag skrev i textväggen som tydligen blev bortagen med motiveringen att den inte hade anknyttning till konflikten som den här trådens topic handlar om. Kan man undvika ämnen som terrorism, sekterism, religion och situationer som individer och aktörer befinner sig i, när man talar om inbörderskriget i Irak, Syrien eller någon annan stans. Någon säger att konflikten handlar om religion och någon annan säger att det inte gör det, och en tredjepart säger att det är offtopic. Adjö!
Citera
2015-02-14, 19:31
Medlem
Erik Östs avatar
Adjö! Och lycka till i det eviga mellanösternkaoset!
Citera
2015-02-14, 20:51
Medlem
I Anbarprovinsen verkar irakierna ha problem. (CNN)

Citat:
An Iraqi tribal leader said Saturday that ISIS militants are gaining ground in Anbar province, predicting a "collapse within hours" of Iraqi army forces there if tribal forces withdraw.

Ännu en stad är omringad. Jag hoppas vi slipper ännu en massaker...

Citat:
Thousands of families had been under siege in the Anbar town of Jubbat al-Shamiya until getting help Friday from U.S.-led coalition airstrikes and Iraqi forces, according to al-Gaoud.

But he said Iraqi troops had pulled out of Jubbat al-Shamiya on Saturday, at which time ISIS was shelling the town.

If the Islamist extremist group's fighters go in, al-Gaoud predicted a massacre.
Citera
2015-02-14, 21:04
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
400 ISF soldater höll emot mer än 1000 IS terrorister i attacken mot militärbasen där amerikanerna befinner sig, nu gör militärens utveckling sig tydlig på slagfältet också.
Citera
2015-02-14, 21:57
Medlem
Citat:
400 ISF soldater höll emot mer än 1000 IS terrorister i attacken mot militärbasen där amerikanerna befinner sig, nu gör militärens utveckling sig tydlig på slagfältet också.

Jag ifrågasätter inte det du skriver, men det gör mig nyfiken. Det jag har läst är att cirka 25 IS-terrorister lyckades ta sig in på området och att irakiska styrkor avvärjde attacken. Var har du läst om 1000 terrorister?

Citat:
Doocy reported that as many as 25 ISIS militants wearing Iraqi military uniforms descended on the air base Friday. The first group blew themselves up with suicide vests and were followed by more than a dozen gunmen, who were quickly killed by Iraqi security forces.

Jag har läst att vissa tror att den här attacken bara var ett försök att testa svarstiden m.m. Och att IS nu förflyttar styrkor och vapen från Aleppo för att göra ett större försök att ta över basen snart.
Senast redigerad av fringis 2015-02-14 kl. 22:08.
Citera
2015-02-14, 22:07
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Jag ifrågasätter inte det du skriver, men det gör mig nyfiken. Det jag har läst är att cirka 25 IS-terrorister lyckades ta sig in på området och att irakiska styrkor avvärjde attacken. Var har du läst om 1000 terrorister?

Att använda ordet militärbas var fel detta syftar på hela området omkring militärbasen, det är flera platser IS attackerar ifrån för att kunna komma åt militärbasen.
Citera
2015-02-14, 22:10
Medlem
Citat:
Att använda ordet militärbas var fel detta syftar på hela området omkring militärbasen, det är flera platser IS attackerar ifrån för att kunna komma åt militärbasen.

Ah, ok, då förstår jag. De har varit framgångsrika i Al-Baghdadi och där har jag läst siffror som ligger runt tusentalet.
Citera
2015-02-15, 01:30
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inga kvinnor lär strida längre och jag tror knappast YPG-bönderna har andra sådana idéer än peshmerga. Det stod att paraden skedde i Kirkuk i artikeln medan clock10 säger hawila. Har några av de "officiella" kurdpropaganda-media yttrat sig om vilka fångarna är, om det verkligen är gerillamän eller civila?

Ja du experten så har man sagt sedan 80-90 talet, kurder har haft större motgångar än det här kriget såsom när iran och turkiet brände ner hela byar eller Saddam gasa Halabja. Kvinnor står fortfarande där i frontlinjen mot barbarerna, inte som burkabärande araber som inte vågar yttra sig framför en man. Det roliga är att du nedvärderar gerillan, du har nått hat mot PKK säkert, även om peshmerga slåss med sin heder mot Daesh så är det egentligen gerillan som har varit effektivast mot Daesh. De har dödat flest med minimala förluster, gerillan i södra kurdistan har varit viktigare än de 150 peshmerga som drog till kobane. Hade de beväpnats hade Daesh inte varit nära en kurdisk stad.

Bekräftat att det är peshmerga som blev tillfångatagna när IS attackerade Kirkuk, de befinner sig i hawiya som ligger västerut om kirkuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in