2015-02-14, 22:42
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Politiets bombevogn er på vej ind i det område, hvor flugtbilen befinder sig.

Källa: Ekstrabladet
Citera
2015-02-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Det har inte framgått någonstans om det fanns beväpnad polis eller PET-personal utanför lokalen, eller?

Glasrutorna såg relativt rejäla ut, och så vitt jag har förstått lade man rejält med krut på inpasseringskontroller med metalldetektorer och allt.

Kan det alltså vara så att all skyddspersonal befann sig inomhus (hur korkat det än verkar)? I så fall vore det ju rena självmordet att försöka ta sig ut på gatan, och prio ett för de därinne vore väl att skydda alla civila.

Kanske de alla var inomhus, som du säger. Vilket i sig vore ett taktiskt misstag, i mitt tycke, men inte mycket jag kan göra åt det.
Citera
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Finns det någon länk vart man kan se detta?
Det kommer ju att gå till historien som den mest "episka tokfråga" från en journalist, ja inte i Sverige då men i övriga världen.
Inte som jag kan hjälpa dig med. Jag såg intervjun på DR2 live där h*n ställer frågan till den Danske Statsministern. Enligt flera postare rör det sig dock om en man, men rösten lät som en kvinnas.
Leta ett par sidor tillbaks, där finns en länk till personens Facebook och där ligger lite info. Bland annat skriver h*n själv hur en sådan självklar fråga väckte förvåning.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Även om jag håller med dig att Charlie Hebdo är intressantare som samhällskritiker så blir det lite avigt att man skulle förbjuda folk som inte är lika duktiga från att göra verk, provocera eller ifrågasätta. Om kvalité var den enskilt viktigaste anledningen till att få vara kreativ skulle alla medverkande i Idol och dagcentret Klappmongots målargrupp sättas i husarrest så de inte råkar framföra eller visa upp något.

Subjektivt - men så länge Vilks har en marknad och han bjuds in så kommer han fortsätta. Skulle han stryka med kommer nazzarna ha honom som martyrfigur. Skulle han tillsist bli så rädd att han slutar kommer varenda människa som blir ledsen i ögat över sin sagobok att kräva ännu mer rättigheter.

Menade främst på vad var motivationen bakom satiren. Charlie Hebdo vill säga nåt, vill påverka. Lars Vilks tror jag bara vill provocera.
Ja, det finns inga vinnare på det här som händer. Världen blir mer och mer polariserad och orolig. Jag tycker att i tider som dessa är det viktigt att inte glömma grunderna i det civiliserade samhället, den om människors lika värde. Den är lika självklar som den om ytrandefriheten.
Citera
2015-02-14, 22:44
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
SvD:s reporter Asem Elghiouane frågar Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt: "Är du bekymrad för vilka konsekvenser detta kan få för danska muslimer?"
Seriöst?

Inte bara seriöst, prioritet nummer ett! Vänta bara, precis som vanligt kommer debatten att handla om hur synd det är om muslimerna och hur gemene svensk är islamofob. Det spelar ingen roll om en hjälparbetare blivit halshuggen av IS eller om en synagoga brunnit ner, det viktigaste är att påminna om att alla muslimer minsann inte tar till kniven eller dunken.
Citera
2015-02-14, 22:44
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebonte
1:10 in i klippet.
http://common.tv2.dk/mpx/player.php/guid-lakehellet122434.html

TACK!!

Det var fan det dummaste jag hört i ett sammanhang som detta!
Citera
2015-02-14, 22:45
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det kan man gissa men ingen vet.
http://cdnmo.coveritlive.com/media/image/201502/phpzspis8foto_4.jpg
Efter den bilden så funderar jag på om set verkligen är en säck enner endast en jacka.
Jag tycker inte det ser ut som ett ca 1m långt vapen skulle kunna gömmas där på den bilden i det han håller i handen.
Verkligen svårt att se, men varför ha en extra jacka? Frågan är om det verkligen är GM.
Citera
2015-02-14, 22:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Ska verkligen en sannolikt relativt oerfaren man med automatvapen kunna stå och skjuta i 30 sekunder utan att ta en kula av den beväpnade personal som fanns på plats? Det är bedrövligt. Det är en sak att gå in på en nyhetsredaktion utan beväpnad personal, men att kunna göra det här utan att bli skjuten är bannemig under all kritik mot de beväpnade män och kvinnor som arbetade på plats.

Hur vet du att GMs är orutinerade/oerfarna? Kan vara rutinerade rävar från ISIS härjningar i Syrien och Irak, trots att en av dem ser ung ut. Kan ha fått gedigen vapenträning i riktigt krig och även vara träningsskytt - vi vet inte, helt enkelt.

Skulle du ställa dig framför en skur av kulor om du var i polismännens kläder? De kanske hade undermålig utrustning och enbart handvapen ala pepparspray, batong och pistol. Ingen ger sig direkt in i ett sådant ojämlikt scenario. Man avvaktar och inväntar rätt tillfälle för att gå till motattack - men igen, vi vet inte vad som hänt i skottlossningen.

Lätt att sitta 100 mil från händelsen, framför datorn och med ett glas rödtjut i handen och kritisera personer som satt sina liv på spel, för att värna fri- och rättigheter - skämmes, ta mig faan!
Citera
2015-02-14, 22:47
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Nu gick det bättre.
Tack !

På fotot ser man på skuggorna att bussarna står under tak, men jag ser inte gula markeringar i anslutning till något tak.

Närmsta stora väg därifrån är 02 söderut och 19 norr. Ska han till Sverige måste han tagit 02 och borde då inte ha rört sig in i långt bland bussarna.
Citera
2015-02-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror du dom har skjutit med luftgevär?
Hahaha ser vad jag skrivit och ler.
Menade eldhastighet antal skott/min.
Citera
2015-02-14, 22:49
Bannlyst
Ännu en muslim som blir kränkt när vi samtalar om hens pedofilprofet.

Tur Vilks överlevde.
Citera
2015-02-14, 22:49
Medlem
bagarn29s avatar
Bilden av mannen som ser ut att tala i telefon är tagen i området där bilen blev funnen.
De säger också i DR2 att GM troligen använde ett typ militärvapen som skulle kunna gå genom en skyddsväst.
Om det är GM som talar i telefon så kommer det att underlätta jakten efter honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in