2015-02-14, 22:33
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är en förbättring att de nya malmöiterna nu åker över bron för att skjuta ihjäl människor! Undrar hur länge det dröjer innan danskarna spärrar av bron, eller spränger den för sin egen säkerhets skull.

Haha, utopin om den gränslösa världen håller snabbt på att erodera bort. Den fria rörligheten inom Norden kan vi bara glömma snart.

Skulle inte förvåna mig om gärningsmannen sitter och myser i en lägenhet i Malmö nu. Blir som att leta efter en nål i en höstack.
Citera
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Kan det vara dessa bussar?

https://maps.google.se/maps?t=m&ll=49.5,22&z=3&output=classic&dg=opt

Då är fotot taget efter att han övergett den svarta polon.

Länken funkar inte för mig...
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
För att det ej är bekräftat att det är terrorbrott. Men det blir det nog närsomhelst.

Vad skulle det annars vara? Hemfridsbrott!? Försök till inbrott? Trakasserier? Mord? Dråpförsök? Olaga hot? Misshandel med dödligt vapen?

För övrigt är det för länge sedan ansett som terroristbrott i dansk media och från den danska säkerhetstjänsten...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan detta bli händelsen som gör att Danmark på allvar kräver att stänga bron? Jag menar, man ligger ju granne med kanske västvärldens farligaste och mest Islamiserade region.
Enligt kartboken är Danmark granne med Tyskland och Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20318173.ab

Kylrum och terrordåd går hand i hand. Det var ju i ett sånt dom gömde sig i när Amedy Coulibaly var inne i kosherbutiken.

Nej det gör dom troligen inte mer än i enstaka fall.
Citera
2015-02-14, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilken världsbild anser du de har då? Bara för att kristna och andra religioner gör fel så innebär det inte att islamister och muslimer skall apa efter - två fel gör inte ett rätt...
En ömmare och mer jordnära. En där dom är närmare sig själva och varandra. Utan den oöverskådliga men samtidigt ytliga västerländska masskulturen som våra barn växer upp i. En ärlig och rättfram där man inte tar hänsyn till lika många nyanser i debatten men ändå alltid är respektfulla. Det förklarar också den oerhörda upprördhet över en person som väljer att kränka och förolämpa bara för att "man ska få". Många av våra fina och älskade muslimer i Europa har inte tillräcklig vanhet och förtroende i överflödet för att kunna förstå en sådan inställning till livet
Citera
Medlem
Citat:

Kylrum och terrordåd går hand i hand. Det var ju i ett sånt dom gömde sig i när Amedy Coulibaly var inne i kosherbutiken.
Fortsätter det här så får vi snart en lag om att alla lokaler måste utrustas med kylrum istället för skyddsrum som det var förr.
Varför ska alltid det fria ordet attackeras.
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Länken funkar inte för mig...

Oj, här är en fungerande länk:

https://maps.google.se/maps?q=Borgerv%C3%A6nget+Genbrugsstation,+Copenhag en,+Denmark&hl=en&ie=UTF8&ll=55.716109,12.566471&s pn=0.001592,0.004619&sll=55.715508,12.567158&sspn= 0.006418,0.02665&oq=borgerv%C3%A4&t=h&z=18&iwloc=A

Kopiera länken in i addressfältet om det inte fungerar.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-02-14 kl. 22:38.
Citera
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:

Någon form av förvaringsrum
Citat:
Arrangør af arrangementet på Krudttønden, Helle Merete Brix, lå under angrebet i et opbevaringsrum sammen med tegner Lars Vilks

http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/jeg-laa-i-opbevaringsrum-under-angreb/5442895
Citera
2015-02-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Ska verkligen en sannolikt relativt oerfaren man med automatvapen kunna stå och skjuta i 30 sekunder utan att ta en kula av den beväpnade personal som fanns på plats? Det är bedrövligt. Det är en sak att gå in på en nyhetsredaktion utan beväpnad personal, men att kunna göra det här utan att bli skjuten är bannemig under all kritik mot de beväpnade män och kvinnor som arbetade på plats.

Det har inte framgått någonstans om det fanns beväpnad polis eller PET-personal utanför lokalen, eller?

Glasrutorna såg relativt rejäla ut, och så vitt jag har förstått lade man rejält med krut på inpasseringskontroller med metalldetektorer och allt.

Kan det alltså vara så att all skyddspersonal befann sig inomhus (hur korkat det än verkar)? I så fall vore det ju rena självmordet att försöka ta sig ut på gatan, och prio ett för de därinne vore väl att skydda alla civila.
Citera
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Undrar vad efterspelet blir om det visar sig att GM är från Sverige. Gissningsvis lär det blir utspel om gränskontroller vid bron.

Skojar du eller? Möjligtvis från danskt håll. Du är medveten att vi inte behöver pass när vi reser till våra nordiska grannländer? Än så länge.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangsi
Täppas tänker nog på ungefär samma sätt som min mor. Hon berättade om skjutningen i Danmark över telefon idag, och sa att "Jag blir så förbannad" ...

... "på den där Lars Vilks! Att folk ska behöva dö för att han ska få hålla på. Och vi ska betala för att han ska ha beskydd!"

Some people.

Svaret är enkelt:

"Jag blir sugen att mörda när jag hör sådana åsikter."

Men förmodligen skulle piken inte gå fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in