2015-02-14, 21:13
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Vilket slags vapen kan det röra sig om? En som är skicklig och kunnig kan nämligen höra det.

Sannolikt ett automatvapen med magasin för 20+ skott. Avlossat i semiautomatiskt läge. Akustiken på ljudinspelningen gör det svårt att avgöra kaliber dock.
Citera
2015-02-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Väldigt bra poäng. Media väljer att kalla det "attack mot yttrandefriheten" för att det låter snyggt och avleder uppmärksamheten från pudelns kärna: nämligen sagoboken Koranen och Islam. Jag tror knappast terroristerna resonerar i termer av "nu jävlar ska vi attackera yttrandefriheten" utan de agerar i Allahs namn. Alla gånger.

Svensk media är värdelös.
I en av Norges större tidningar ser man på det som det är - en hatattack från muslimer.
Man har redan hunnit göra en interjuv med en norska som benämns för vad hon är - islamkritiker - (i Sverige hande hon kallats rasist och ALDRIG fått komma till tals i media)

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/--Det-er-for-farlig-a-delta-i-apne-debattmoter-3302470.html

(Och naturligtvis har de ett kommentarsfält till artikeln. Något som svensk media inte vill se.)
Senast redigerad av MrStreamer 2015-02-14 kl. 21:19.
Citera
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Vilket slags vapen kan det röra sig om? En som är skicklig och kunnig kan nämligen höra det.
Micke Skillt borde kunna avgöra det. Hoppas han hittar hit.

Tror det är 7.62. Breiviks bössa hade ett snärtigare ljud.
Senast redigerad av murder_u 2015-02-14 kl. 21:19.
Citera
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Öh... Mangs?
Nu menar jag hur stora oddsen är att det i detta specifika fall skulle kunna vara en person som fick för sig att tömma ett magasin mitt på ljusa dagen.
Citera
Medlem
Bertil Jonsons avatar
SvD:s reporter Asem Elghiouane frågar Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt: "Är du bekymrad för vilka konsekvenser detta kan få för danska muslimer?"
Seriöst?
Senast redigerad av Bertil Jonson 2015-02-14 kl. 21:22.
Citera
2015-02-14, 21:15
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag hann räkna till 40 skott...kan ha missat 2-3
Citera
2015-02-14, 21:15
Medlem
6E303062s avatar
Tungt beväpnad polis verkar ha omringat ett lägenhetskomplex på Österbro enligt Danmarks Radio.

För er som inte känner till området, så är Österbro en extremt lång gata - jag vet inte helt vart det ovanstående utspelar sig, men det kan vara 3-4 km. bort som max.
Citera
2015-02-14, 21:17
Medlem
Citat:
Jag skulle gissa på en automatkarbin i kaliber ca 5,56x45 fjädern är hyfsat diskret.
Men det är svårt på den här ljudupptagningen.
7,62 har i regel en betydligt mer markerat fjäderljud med mer fjong i.
Senast redigerad av Jahvet 2015-02-14 kl. 21:19.
Citera
2015-02-14, 21:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
http://www.bbc.com/news/world-europe-31472745
I ljudupptagningen hör man ca 36-40 skott avlossas.
Inte en enda människa som skriker ens? Det hade jag ju trott att folk skulle göra i det läget men kanske inte alltid då.
Citera
2015-02-14, 21:18
Medlem
Batikhexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Helle Thorning-Schmidt (Danmarks statsminister) är upprörd men samlad, och låter sig intervjuas fritt. Jämför med "Fredde"... Han hade (liksom vid attentatet på Drottninggatan) hållit sig undan några dagar. För att sedan se lite ledsen ut och prata om "tolerans, mummel mummel, lika värde, mummel mummel, rasismens fula ansikte.."

Klassikern i såna här sammanhang från svensk media levererades från någon på svd:

Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt mötte medier vid attentatsplatsen. Hon kallade händelsen ”ett politiskt attentat och därmed en terrorhandling” och sa att dådet ”fyller oss med vrede och avsky”

SvD:s Asem Elghiouane : Är du bekymrad för vilka konsekvenser detta kan få för danska muslimer?

- Jag är bekymrad för alla danskars trygghet och säkerhet. Jag hoppas att alla kan hålla sig lugna nu, och följa myndigheternas råd till punkt och pricka, säger statsministern
Citera
2015-02-14, 21:19
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:

De första smällarna skulle kunna vara 7.62, vilket förmodligen betyder en kalaschnikov eller någon besläktad kopia. Jag tycker att flera av smällarna som hörs därefter låter som pistolskott.
Citera
2015-02-14, 21:19
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
SvD:s reporter Asem Elghiouane frågar Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt: "Är du bekymrad för vilka konsekvenser detta kan få för danska muslimer?"
Seriöst?

Det är den "svenska vinklingen". Aset hade kunnat fråga "hur mår de skjutna polismännen", eller "ser ni någon risk för fler attentat", eller "Vad vidtar ni nu för åtgärder för att höja säkerheten". Men nej....... "På en skala, hur synd är det nu om danska muslimer"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in