Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Kryuchkov
Jaha.. Du anser fortfarande på fullt allvar att jag jobbar åt Kremlin? (Jag gör det för sig, men det handlar inte om att något har skickat mig på uppdrag).
Nu påstod jag ju inte att du jobbade
åt Kreml, men väl
för Kremls intressen. Sedan är det absolut inget som förvånar mig längre. Skulle du var Putler him self, som roar sig med att fila på sin svenska, så skulle jag inte ens höja ögonbrynen.

(Även om sannolikheten för detta är extremt liten).
Citat:
Jag håller med dig på att Ryssland stod för "sk. självständigheten" och att det var en del av landets intresse, däremot är det alldeles för långtänkande att tro att Ryssland var den som gick in med trupper för att just avsätta statsmakten i Krim. Däremot, har jag inte försvarat Rysslands påstående om att det inte är inblandade i konflikten.
Faktum kvarstår: Dateringen på de ryska kampanjmedaljerna var innan statsmakten avsattes på Krim.
Citat:
Ja, jag påstår att det inte var ryska soldater som stormade regeringsbyggnaderna på Krim. Däremot kan man nog påstå att det fick stöd från Kremlin,
Alltså en slags "folkmilis", lika vältränad som Spetsnaz, utrustade med det absolut senaste soldatmaterialet och ultra moderna ryska vapen, dessutom helt samordnade med ryska manövrar i både svarta havet och på andra stället? Tillåt mig småle!
Citat:
att att eventuellt ryskt militärinblandning pågick i senare grad av operationen, exempelvis. Ukrainska flottbasen, vilket fick med starkt psykologiskt krigsförening mot soldaterna som fick de att byta sida, och inte vapenhot.
Detta rörde sig om en mycket skicklig psykologisk operation som lyckades tack vare att de Ukrainska soldaterna inte fick stöd ifrån centralkommandot i Kiev, samt en Ukrainsk flottchef som visade sig vara en förrädare. (Även vi svenskar har råkat ut för detta tidigare, vad gäller Sveaborg, liksom förrädaren Gustav Lillbäck, som härjade runt i Österbotten).
Citat:
Jag förnekar aldrig att Ryssland inte inblandat sig i konflikten i Ukraina. Det enda som är jag förnekar är att Ryssland inte inblandat sig med trupper i Ukraina, innan kriget började. Ja, man stödjer separatism i Ukraina och gjorde det även tidigare, men man har inte skickat in en militärtjänstgöring soldat(er) till Ukraina innan kriget började, dvs. det beväpnade slagen, huruvida och i vilket utsträckningar kan man nog diskutera, men det handlar till större del om utrustning och tränare till styrkorna, man skickar inte soldater till fronten helt enkelt.
Jo, det gör man när det krisar till sig. Senast i går och idag säger sig Azov ha stridit emot ryska trupper, varav 50 dödats, (20 skadade på Azovs sida). Inte för att jag gillar den politiska filosofi som många i förbandet kan ha, men de strider i alla fall för att stoppa Ryssen innan man når fram till våra delar av Europa. Vi får väl se om det framkommer bilder och videoklipp som bevisar Azovs påstående. Detta var alltså bara igår och idag. I samma veva så kommer NATO med bilder av det som de hävdar är reguljärt ryskt artilleri, grupperat inne i Ukraina.
Citat:
Jag tror att Sveriges försvar måste iaf. åkta tillbaka till 80-talets nivåer, möjligen inte samma taktiker och strategier, däremot bör det vara i samma nivå. 400-tals Jas 39 stridsflyg bör vara i luften för att vara i ett hyfsat nivå, samt minst 12 ubåtar.
Där är vi nog överens. Till en början, åtminstone 200 Jas E/F, fler Ubåtar, några marina stridsgrupper med några Visbykorvetter vardera. Luftvärn med lång räckvidd, driftvärn, en 60 000 man stark yrkesarmé, (med heltidsanställda). en lika stor nationell försvarsstyrka, psykologiskt försvar värt namnet, Vissa ekonomiska förberedelser för en blockadsituation. Attackhelikoptrar, moderna jaktrobotar med lång räckvidd, (redan på gång), Moderna kryssningsrobotar med lång räckvidd, ständigt insatsberedda antiterror/antisubversions styrkor, ett utökande av SOG så lång det är möjligt, oavsett kostnad, "om krisen kommer" - info till samtliga hushåll om såväl naturkatastrofer, andra olyckor, samt hur de skall hantera ett "skymningsläge" när främmande makt sätter igång suversionangrepp riktat emot Sverige, skolutbildning och information till samtliga svenskar om källkritik och informationskrigföring. och mycket, mycket mera.
Och om vår befolkning, någon gång i framtiden skulle öka till +20 miljoner så kan man dubblera de ovanstående siffrorna.
Citat:
Det är däremot välkänt att invandring skapar problem om det sker i större utsträckning, inte bara invandring utan all multikulturellt samhälle. Det enda lösningen är federalism likt USA eller Ryssland. I Moskva bor det mer än 2 miljoner muslimer, och mer än 8 moskéer håller på att byggas, däremot kan man diskutera huruvida en större del av dessa moskéers eventuella imamer krigade mot Ryssland på 90-talet, eller varv släkt är nere och krigar i konfliktområden.
Det är bra att det byggs moskéer i Moskva. Nej, till mångas förvåning, så tror jag inte på de renodlade mångkulturella samhället, dvs att olika etniska grupper och religioner skulle må bäst av att leva i sina egna små enklaver. Detta fostrar bara utanförskap och extremism. Istället så tror jag på att människorna, i Sveriges fall, måste acceptera de grundläggande moderna och postmoderna värderingar, (och även, på sikt, synen på förhållandet mellan stat-familj och individ). som svenskarna, i det stora hela bekänner sig till. Sedan spelar det ingen roll vilken religion, eller icke religion, man bekänner sig till, vad man äter, hur man klär sig osv.
Citat:
Armeniens situation är något helt annan än dina jämförelsen. Import går igenom Ryssland från norr eller Iran i söder. Gas och olja samt mycket andra naturresurser kommer från Ryssland, försvarsmakten och polisstyrkan upprustas av Ryssland. Armeniens underrättelsetjänst får information från Moskvas HQ direkt. Armenien skulle behöva minst 10-15 år för att bli oberoende av Ryssland om man nu skulle vilja det.
Det är givetvis fint, så länge det armeniska folket är med på noterna.