2015-02-14, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Orkar inte googla en länk men tysk handel med Ryssland har minskat med 20-25 % under 2014. Samtidigt har Tyskland - om jag minns rätt - slagit exportrekord och framför allt ökat handeln med EU-länder utanför det skuldtyngda södra EU. Minns jag rätt har bland annat handeln med Polen ökat.

Tyska E.ON SE har också just signat ett tjugoårsavtal för att exportera amerikansk LNG till Tyskland. Så på det stora hela känns inte direkt Ryssland som en vinnare (även om kolexporten ökat till Tyskland med 6,6 %). Bör även nämnas att kol är mycket enklare att ersätta än gas. Sen är rysk kol självklart en billig affär just nu.
Ja, generellt sätt minskar handeln för att sanktioner på Ryssland är upp och ner.. samt att valutakrisen gjorde att inte särskilt många skulle vilja föra affär i Ryssland på kort sikt, däremot finns det möjligheter på längre sikt. Ryssland har anställt nya generaler med kamrat vinter, det är General gas och General informationskrigsförening.
Citera
2015-02-14, 17:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jaha.. Du anser fortfarande på fullt allvar att jag jobbar åt Kremlin? (Jag gör det för sig, men det handlar inte om att något har skickat mig på uppdrag).

Nu påstod jag ju inte att du jobbade åt Kreml, men väl för Kremls intressen. Sedan är det absolut inget som förvånar mig längre. Skulle du var Putler him self, som roar sig med att fila på sin svenska, så skulle jag inte ens höja ögonbrynen. (Även om sannolikheten för detta är extremt liten).

Citat:
Jag håller med dig på att Ryssland stod för "sk. självständigheten" och att det var en del av landets intresse, däremot är det alldeles för långtänkande att tro att Ryssland var den som gick in med trupper för att just avsätta statsmakten i Krim. Däremot, har jag inte försvarat Rysslands påstående om att det inte är inblandade i konflikten.

Faktum kvarstår: Dateringen på de ryska kampanjmedaljerna var innan statsmakten avsattes på Krim.

Citat:
Ja, jag påstår att det inte var ryska soldater som stormade regeringsbyggnaderna på Krim. Däremot kan man nog påstå att det fick stöd från Kremlin,

Alltså en slags "folkmilis", lika vältränad som Spetsnaz, utrustade med det absolut senaste soldatmaterialet och ultra moderna ryska vapen, dessutom helt samordnade med ryska manövrar i både svarta havet och på andra stället? Tillåt mig småle!

Citat:
att att eventuellt ryskt militärinblandning pågick i senare grad av operationen, exempelvis. Ukrainska flottbasen, vilket fick med starkt psykologiskt krigsförening mot soldaterna som fick de att byta sida, och inte vapenhot.

Detta rörde sig om en mycket skicklig psykologisk operation som lyckades tack vare att de Ukrainska soldaterna inte fick stöd ifrån centralkommandot i Kiev, samt en Ukrainsk flottchef som visade sig vara en förrädare. (Även vi svenskar har råkat ut för detta tidigare, vad gäller Sveaborg, liksom förrädaren Gustav Lillbäck, som härjade runt i Österbotten).

Citat:
Jag förnekar aldrig att Ryssland inte inblandat sig i konflikten i Ukraina. Det enda som är jag förnekar är att Ryssland inte inblandat sig med trupper i Ukraina, innan kriget började. Ja, man stödjer separatism i Ukraina och gjorde det även tidigare, men man har inte skickat in en militärtjänstgöring soldat(er) till Ukraina innan kriget började, dvs. det beväpnade slagen, huruvida och i vilket utsträckningar kan man nog diskutera, men det handlar till större del om utrustning och tränare till styrkorna, man skickar inte soldater till fronten helt enkelt.

Jo, det gör man när det krisar till sig. Senast i går och idag säger sig Azov ha stridit emot ryska trupper, varav 50 dödats, (20 skadade på Azovs sida). Inte för att jag gillar den politiska filosofi som många i förbandet kan ha, men de strider i alla fall för att stoppa Ryssen innan man når fram till våra delar av Europa. Vi får väl se om det framkommer bilder och videoklipp som bevisar Azovs påstående. Detta var alltså bara igår och idag. I samma veva så kommer NATO med bilder av det som de hävdar är reguljärt ryskt artilleri, grupperat inne i Ukraina.

Citat:
Jag tror att Sveriges försvar måste iaf. åkta tillbaka till 80-talets nivåer, möjligen inte samma taktiker och strategier, däremot bör det vara i samma nivå. 400-tals Jas 39 stridsflyg bör vara i luften för att vara i ett hyfsat nivå, samt minst 12 ubåtar.

Där är vi nog överens. Till en början, åtminstone 200 Jas E/F, fler Ubåtar, några marina stridsgrupper med några Visbykorvetter vardera. Luftvärn med lång räckvidd, driftvärn, en 60 000 man stark yrkesarmé, (med heltidsanställda). en lika stor nationell försvarsstyrka, psykologiskt försvar värt namnet, Vissa ekonomiska förberedelser för en blockadsituation. Attackhelikoptrar, moderna jaktrobotar med lång räckvidd, (redan på gång), Moderna kryssningsrobotar med lång räckvidd, ständigt insatsberedda antiterror/antisubversions styrkor, ett utökande av SOG så lång det är möjligt, oavsett kostnad, "om krisen kommer" - info till samtliga hushåll om såväl naturkatastrofer, andra olyckor, samt hur de skall hantera ett "skymningsläge" när främmande makt sätter igång suversionangrepp riktat emot Sverige, skolutbildning och information till samtliga svenskar om källkritik och informationskrigföring. och mycket, mycket mera.

Och om vår befolkning, någon gång i framtiden skulle öka till +20 miljoner så kan man dubblera de ovanstående siffrorna.

Citat:
Det är däremot välkänt att invandring skapar problem om det sker i större utsträckning, inte bara invandring utan all multikulturellt samhälle. Det enda lösningen är federalism likt USA eller Ryssland. I Moskva bor det mer än 2 miljoner muslimer, och mer än 8 moskéer håller på att byggas, däremot kan man diskutera huruvida en större del av dessa moskéers eventuella imamer krigade mot Ryssland på 90-talet, eller varv släkt är nere och krigar i konfliktområden.

Det är bra att det byggs moskéer i Moskva. Nej, till mångas förvåning, så tror jag inte på de renodlade mångkulturella samhället, dvs att olika etniska grupper och religioner skulle må bäst av att leva i sina egna små enklaver. Detta fostrar bara utanförskap och extremism. Istället så tror jag på att människorna, i Sveriges fall, måste acceptera de grundläggande moderna och postmoderna värderingar, (och även, på sikt, synen på förhållandet mellan stat-familj och individ). som svenskarna, i det stora hela bekänner sig till. Sedan spelar det ingen roll vilken religion, eller icke religion, man bekänner sig till, vad man äter, hur man klär sig osv.

Citat:
Armeniens situation är något helt annan än dina jämförelsen. Import går igenom Ryssland från norr eller Iran i söder. Gas och olja samt mycket andra naturresurser kommer från Ryssland, försvarsmakten och polisstyrkan upprustas av Ryssland. Armeniens underrättelsetjänst får information från Moskvas HQ direkt. Armenien skulle behöva minst 10-15 år för att bli oberoende av Ryssland om man nu skulle vilja det.

Det är givetvis fint, så länge det armeniska folket är med på noterna.
Citera
2015-02-14, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Faktum kvarstår: Dateringen på de ryska kampanjmedaljerna var innan statsmakten avsattes på Krim.

Alltså en slags "folkmilis", lika vältränad som Spetsnaz, utrustade med det absolut senaste soldatmaterialet och ultra moderna ryska vapen, dessutom helt samordnade med ryska manövrar i både svarta havet och på andra stället? Tillåt mig småle!

Jo, det gör man när det krisar till sig. Senast i går och idag säger sig Azov ha stridit emot ryska trupper, varav 50 dödats, (20 skadade på Azovs sida). Inte för att jag gillar den politiska filosofi som många i förbandet kan ha, men de strider i alla fall för att stoppa Ryssen innan man når fram till våra delar av Europa. Vi får väl se om det framkommer bilder och videoklipp som bevisar Azovs påstående. Detta var alltså bara igår och idag. I samma veva så kommer NATO med bilder av det som de hävdar är reguljärt ryskt artilleri, grupperat inne i Ukraina.
Nej. Det går inte att förneka Rysslands inblandning i Krim, vilket inte ens Moskva gör. Däremot var det inte Rysslands armé/försvarsmakt eller Spentaz som stormade byggnaderna, även om de var på gatorna och kunde sabotera statens roll i Krim. Jag förnekar även Ryssland inblandning i Östra Ukraina, innan kriget började. Det man gör då som ryska soldater i Ukraina är att operera avancerade utrustning och träna det frivilliga från folkrepublikerna. Det skickas inte som kanonmat till fronten, utan tränar hela tiden nya enheter och driver tungt maskin.
Citera
2015-02-14, 17:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej. Det går inte att förneka Rysslands inblandning i Krim, vilket inte ens Moskva gör. Däremot var det inte Rysslands armé/försvarsmakt eller Spentaz som stormade byggnaderna, även om de var på gatorna och kunde sabotera statens roll i Krim. Jag förnekar även Ryssland inblandning i Östra Ukraina, innan kriget började. Det man gör då som ryska soldater i Ukraina är att operera avancerade utrustning och träna det frivilliga från folkrepublikerna. Det skickas inte som kanonmat till fronten, utan tränar hela tiden nya enheter och driver tungt maskin.

Du erkänner i alla fall en omfattande rysk inblandning i Ukrainas inre angelägenheter.

Nåväl, vapenvilan lär inte hålla, så då är det bara att se fram emot amerikanska soldater som tränar och utrustar de ukrainska trupperna. Det blir inte roligt för det ukrainska folket, men dagens situation är heller inte rolig. Det som kommer att avgöra det hela är om/när väst lyckas hjälpa Ukraina att få ordning på sin ekonomin, samtidigt som den ryska ekonomin kommer att haverera.
Citera
2015-02-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ja, generellt sätt minskar handeln för att sanktioner på Ryssland är upp och ner.. samt att valutakrisen gjorde att inte särskilt många skulle vilja föra affär i Ryssland på kort sikt, däremot finns det möjligheter på längre sikt. Ryssland har anställt nya generaler med kamrat vinter, det är General gas och General informationskrigsförening.

Ryssland förlorar mycket, även om vissa kortsiktiga faktorer självklart ger temporär makt. Men kampen om Ryssland avgörs inom 12-36 månader. Jag ser ingenting annat än just informationskrigföring och ett oändligt fält av finansiell kvicksand.

Men jag hoppas fan på någonting bättre. För Ryssland, för EU och för Ukraina. Utan handel med Ryssland - om än inte genom gasberoendets tvångströja - förlorar Ukraina mycket av sin potential. Dessutom skulle en rysk kollaps riskera att frigöra mörka krafter i Ryssland. Putin är kortväxt och korrupt, ka ske till och med patologiskt narcissistisk, men i alla fall stundtals verklughetsnärvarande (om än jävligt cyniskt och manipulativt). Men vad fan skulle hända om extremistiska och religösa galenpannor fick ökad makt?

Nej, missförstå mig inte. Det finns ingen acceptans av förlust av Ukraina. Den fighten måste väst ta. Men jag ber fan till Gud om en samförståndslösning med Ryssland. Ukraina till EU, inget Nato, och en struktur med omstrukturerade och rättvisa handelsrelationer mellan Ukraina/ryssland/EU.

I alla andra scenarios jag kan tänka mig är resultatet katastrofalt.
Citera
2015-02-14, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Ryssland förlorar mycket, även om vissa kortsiktiga faktorer självklart ger temporär makt. Men kampen om Ryssland avgörs inom 12-36 månader. Jag ser ingenting annat än just informationskrigföring och ett oändligt fält av finansiell kvicksand.

Men jag hoppas fan på någonting bättre. För Ryssland, för EU och för Ukraina. Utan handel med Ryssland - om än inte genom gasberoendets tvångströja - förlorar Ukraina mycket av sin potential. Dessutom skulle en rysk kollaps riskera att frigöra mörka krafter i Ryssland. Putin är kortväxt och korrupt, ka ske till och med patologiskt narcissistisk, men i alla fall stundtals verklughetsnärvarande (om än jävligt cyniskt och manipulativt). Men vad fan skulle hända om extremistiska och religösa galenpannor fick ökad makt?

Nej, missförstå mig inte. Det finns ingen acceptans av förlust av Ukraina. Den fighten måste väst ta. Men jag ber fan till Gud om en samförståndslösning med Ryssland. Ukraina till EU, inget Nato, och en struktur med omstrukturerade och rättvisa handelsrelationer mellan Ukraina/ryssland/EU.

I alla andra scenarios jag kan tänka mig är resultatet katastrofalt.
Det är skillnaden. Väst ser Ryssland som ett hot, medans kommunisterna och nazisterna som skulle ta makten efter honom är mycket värre. Han är är liberal jämfört med resten i mina ögon.
Citera
2015-02-14, 18:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det är skillnaden. Väst ser Ryssland som ett hot, medans kommunisterna och nazisterna som skulle ta makten efter honom är mycket värre. Han är är liberal jämfört med resten i mina ögon.

Fast i praktiken då är det, i bästa fall, en "light variant" av Dugins idéer som man redan bygger sitt säkerhetstänkande. Det är emellertid möjligt att det inte skulle innebära någon större skillnad ens om Dugin him self, tog över.

Jo, en skillnad skulle det bli: Det ryska imperiet skulle rasa samman ännu snabbare. Dock ökar risken för kärnvapenkrig i detta scenario, vilket är oroande.
Citera
2015-02-14, 19:24
Bannlyst
Citat:
Jo, en skillnad skulle det bli: Det ryska imperiet skulle rasa samman ännu snabbare. Dock ökar risken för kärnvapenkrig i detta scenario, vilket är oroande.
Inte riktigt. Nazisterna skulle köra korståg genom hela EU.. och kommunisterna hade eventuellt påbörjat ett kärnvapenkrig direkt. Förövrigt fick Dugin sparken från Moscow University.
Citera
2015-02-14, 19:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Inte riktigt. Nazisterna skulle köra korståg genom hela EU.. och kommunisterna hade eventuellt påbörjat ett kärnvapenkrig direkt. Förövrigt fick Dugin sparken från Moscow University.

Vilket inte hindrar att hans bok "Geo-politikens grunder" är kurslitteratur på alla de ryska militärakademierna.

Dessutom, skulle högerextrema och kommunister börja "med ett korståg genom hela Europa" så beror det just på att Putler aktivt stödjer sådana rörelser, politiskt och ekonomiskt. Så har "Front National" i Frankrike fått låna pengar ifrån Ryssland och diverse högerextremt drägg fått agerat sk. "valobservatörer" åt Putler. Vänsterextremister stöds också, bara de är emot USA och NATO.

I hur hög omfattning som Putler ligger bakom den högerextrema och främlingsfientliga/islamofobiska vågen i Europa de senaste åren återstår att ta reda på. Det är inte mycket som förvånar mig. Det gamla DDR, där Putler var verksam, understödde Bader-meinhofligan.
Citera
2015-02-15, 00:13
Medlem
mvagrippas avatar
Jonas Sjöstedt överraskar positivt och talar klarspråk om vem som driver kriget i Ukraina.

http://jonassjostedt.se/2015/02/lat-ryssen-komma/
Citera
2015-02-15, 11:28
Bannlyst
Citat:
Vilket inte hindrar att hans bok "Geo-politikens grunder" är kurslitteratur på alla de ryska militärakademierna.

Dessutom, skulle högerextrema och kommunister börja "med ett korståg genom hela Europa" så beror det just på att Putler aktivt stödjer sådana rörelser, politiskt och ekonomiskt. Så har "Front National" i Frankrike fått låna pengar ifrån Ryssland och diverse högerextremt drägg fått agerat sk. "valobservatörer" åt Putler. Vänsterextremister stöds också, bara de är emot USA och NATO.

I hur hög omfattning som Putler ligger bakom den högerextrema och främlingsfientliga/islamofobiska vågen i Europa de senaste åren återstår att ta reda på. Det är inte mycket som förvånar mig. Det gamla DDR, där Putler var verksam, understödde Bader-meinhofligan.
Det är en myt att Foundations of Geopolitics används som kurslitteratur i ryska militärakademier. Det enda sanningen i historian är att boken finns med i arméns bibliotek, det är inte obligatoriskt att läsa boken eller att det används som undervisningsmaterial, snarare finns det i försvarsmaktens olika bibliotek som innehåller allt från militära taktiker för fascisterna till Stalins-massmord.

Putin stödjer politiska rörelser som du anser främlingsfientliga, däremot har en hel del av EUs befolkning en annan åsikt om det. Om du nu anser att det är alla partier som vill minska invandring eller islamisering av EU så kan vi säga att Putin ligger bakom en majoritet av det, och EUs befolkning med.
Citera
2015-02-15, 11:30
Bannlyst
Citat:
Du erkänner i alla fall en omfattande rysk inblandning i Ukrainas inre angelägenheter.

Nåväl, vapenvilan lär inte hålla, så då är det bara att se fram emot amerikanska soldater som tränar och utrustar de ukrainska trupperna. Det blir inte roligt för det ukrainska folket, men dagens situation är heller inte rolig. Det som kommer att avgöra det hela är om/när väst lyckas hjälpa Ukraina att få ordning på sin ekonomin, samtidigt som den ryska ekonomin kommer att haverera.
Jag tror att Putin kan utnyttja Minsk-2 avtalet till sin fördel. Då folkrepublikerna får ha egna förbindelser med Moskva, enligt avtalet om jag inte minns fel. Det innebär att Putin kan leverera vapen till Novarossia som om det vore ett handelsavtal, dvs. beställningar av vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in