Citat:
Det är en myt att Foundations of Geopolitics används som kurslitteratur i ryska militärakademier. Det enda sanningen i historian är att boken finns med i arméns bibliotek, det är inte obligatoriskt att läsa boken eller att det används som undervisningsmaterial, snarare finns det i försvarsmaktens olika bibliotek som innehåller allt från militära taktiker för fascisterna till Stalins-massmord.
Myt, knappast då den Ryska federationens militärdoktrin, övrigt strategiska tänkande och synen på NATO och EU återspeglar just tankarna i Dugins Foundations of Geopolitics. Enda orsaken till att den möjligtvis inte används som kurslitteratur är att all annan kurslitteratur, redan, är så stark påverkad av Dugins tankar. Frånsett det allmänna "hotet" ifrån NATO så är t.ex. drömmen om en allians med Tyskland, ett tecken på detta.
Citat:
Putin stödjer politiska rörelser som du anser främlingsfientliga, däremot har en hel del av EUs befolkning en annan åsikt om det. Om du nu anser att det är alla partier som vill minska invandring eller islamisering av EU så kan vi säga att Putin ligger bakom en majoritet av det, och EUs befolkning med.
Det är bra att du, rakt ut, erkänner att Putler stödjer högerextrema och andra extremistiska rörelser inom EU. Då bekräftar du också, givetvis, att detta är förberedelser/första steget i ett ryskt hybridkrig emot EU och NATO
Citat:
Jag tror att Putin kan utnyttja Minsk-2 avtalet till sin fördel. Då folkrepublikerna får ha egna förbindelser med Moskva, enligt avtalet om jag inte minns fel. Det innebär att Putin kan leverera vapen till Novarossia som om det vore ett handelsavtal, dvs. beställningar av vapen.
Utan tvekan så kommer Putler att utnyttja minsk 2 avtalet maximalt för sina egna syften. Jag utgår ifrån att USA, NATO och kanske länder närstående till NATO kommer att förse den ukrainska armén med defensiva vapen och träning. Jag utgår också ifrån att Ukraina kommer att få ett massivt ekonomiskt stöd av väst.