Tips på en bra länk angående nikotinberoende:
http://whyquit.com/whyquit/LinksAAddiction.html
Den beskriver hur nikotinberoendet fungerar och det har motiverat mig att sluta snusa. Det har fungerat bättre än de klassiska argumenten i allafall.
Citat:
Dopamine pathway generated pay-attention memories were so vivid and durable that they quickly buried all remaining memory of life without nicotine. Gone were our pre-addiction memories of the calm, quiet and beauty of the mind we once called home.
Jag var aktiv tidigare i tråden men den gången gick det i stöpet, antagligen för att jag använde nikotintuggummi vilket bara drog ut på lidandet. Nu har jag läst på lite mer och hållit upp snart 6 månader och det går för det mesta jättebra. Det är viktigt att inte slarva med mat, vätska, sömn eller motion.
I början åt jag massa nötter, torkad frukt och bär för att hålla blodsockret uppe och munnen sysselsatt. Snusade mycket onico också men det har jag tröttnat på eftersom kroppen märker att den inte får något nikotin av det, då blir det enbart störande.
Ibland får jag dippar och blir sjukt sugen på snus men det är ofta i samband med att något annat går dåligt, trist på jobbet eller dålig sömn. Så man får vara vaksam på sådant.
En motivation jag har är en arbetskamrat som slutade snusa för 10 år sedan och säger att han aldrig nånsin tänker på snus numera. Han sa att det tog c:a 4-5 år innan perioderna med sug slutade komma. Jag tycker det känns bra att det i alla fall finns en rimlig tidsperiod att förhålla sig till.
Lycka till med slutandet!