2015-02-14, 00:32
Medlem
om 3h är det 21 dygn sen jag slängde ut sista snuset och vilka abstinensbesvär jag känner just nu, förstår inte alls varför det var så lätt i början men där jag nu efter så här lång tid börjar känna sug.....
Citera
2015-02-14, 00:40
Medlem
Ultraviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
GRYMT INLÄGG! Snart nio månader för mig nu, går aldrig tillbaka! ✌

En go grej: Mina stora barn sa häromkvällen att förut hade de aldrig ens kunnat föreställa sig att jag skulle sluta snusa, men nu kan de inte ens föreställa sig mig med en snus

Javisst, och visst blev det billigare! Mycket bättre att spendera pengarna på god mat, starköl och proteinpulver! Det gäller dock att man skärper sig och inte faller tillbaka när man fått sig en öl eller två innan för västen. Kan rekommendera att ha en förpackning Fisherman's friend med dig om du ska inmundiga dryck i ett socialt sammanhang!
Citera
2015-02-14, 10:26
Medlem
snorbasses avatar
Tips på en bra länk angående nikotinberoende:

http://whyquit.com/whyquit/LinksAAddiction.html

Den beskriver hur nikotinberoendet fungerar och det har motiverat mig att sluta snusa. Det har fungerat bättre än de klassiska argumenten i allafall.
Citat:
Dopamine pathway generated pay-attention memories were so vivid and durable that they quickly buried all remaining memory of life without nicotine. Gone were our pre-addiction memories of the calm, quiet and beauty of the mind we once called home.

Jag var aktiv tidigare i tråden men den gången gick det i stöpet, antagligen för att jag använde nikotintuggummi vilket bara drog ut på lidandet. Nu har jag läst på lite mer och hållit upp snart 6 månader och det går för det mesta jättebra. Det är viktigt att inte slarva med mat, vätska, sömn eller motion.

I början åt jag massa nötter, torkad frukt och bär för att hålla blodsockret uppe och munnen sysselsatt. Snusade mycket onico också men det har jag tröttnat på eftersom kroppen märker att den inte får något nikotin av det, då blir det enbart störande.

Ibland får jag dippar och blir sjukt sugen på snus men det är ofta i samband med att något annat går dåligt, trist på jobbet eller dålig sömn. Så man får vara vaksam på sådant.

En motivation jag har är en arbetskamrat som slutade snusa för 10 år sedan och säger att han aldrig nånsin tänker på snus numera. Han sa att det tog c:a 4-5 år innan perioderna med sug slutade komma. Jag tycker det känns bra att det i alla fall finns en rimlig tidsperiod att förhålla sig till.

Lycka till med slutandet!
Citera
2015-02-14, 11:43
Medlem
Jag kan tips om någonting som har fungerat väldigt bra för mig!

Jag har snusat (och rökt periodvis) i ca 5 år.
En dag så räknade jag lite på kostnaderna för att snusa och insåg att det är väldigt dyrt, har säkerligen lagt flera hundratusen på enbart tobak....
Iallafall jag ville egentligen inte sluta med nikotin så jag köpte en e-cigg(vaporizer) för ca 300 kr!
En X6 med PRO-tank om någon undrar, vätskan man fyller den kostar ca 20 kr för 30 ml vilket håller i ca en månad för mig. Detta är oerhört mycket billigare än att snusa/röka!
Det finns olika mängder nikotin i dessa vätskor (16mg/24mg osv)

Jag har nu inte snusat på ca 2 veckor, detta är visserligen ingen lång period men nikotinen som jag får av vaporizern är superhärlig.
Det finns faktiskt inga studier eller några vetenskapliga belägg för att ett långvarigt nikotinberoende skadar kroppen, och ångan du inandas är harmlös såvitt jag vet!
Iallfall poängen med mitt inlägg är att ifall ni vill byta ut snuset mot ett billigare alternativ kan jag rekkomendera e-cigg, jag saknar visserligen kudden under läppen men det släpper väl så småningom.

Jag har aldrig lyckats vara utan snus såhär länge och det beror väl på att jag inte kickat nikotinet utan bara kickat tobaken och de andra giftiga ämnena. Men helt klart värt än så länge, engångskostnaden för e-ciggen tjänar jag snabbt in!
Citera
2015-02-14, 12:46
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Jag läste nyligen att ecigg innehöll många skadliga ämnen.
Citera
2015-02-14, 12:48
Medlem
Fem dagar in och känner hittills inget betydande sug. Snusat i femton år, med kortare uppehåll ett par gånger. Det enda jag märker är min kraftigt förkortade stubin, men hittills har det mest resulterat i smärre hjärnblödningar vid minsta motgång, men inte i att någon annan blivit skälld på.
Citera
2015-02-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jag läste nyligen att ecigg innehöll många skadliga ämnen.

Du menar vätskan i e-ciggen? Länka gärna vill läsa.
Jag blandar min egna nu och det är endast glycerin och PG + nikotin! Fungerar hyfsat, tvivlar på att det finns några giftiga ämnen i själva manicken.

Ont: känner snussug som fan trots att jag puffar på vapen, men vet att det psykologiska släpper så småningom.
Hoppas nu bara det inte kommer nya rön om skadan med e-cigg...
Tycker helt klart det är bättre än att snusa på alla sätt och vis (förutom inte lika gott...)
Citera
2015-02-14, 13:13
Medlem
Redan efter två-veckor har jag sett förbättringar!

*Lite vitare tänder.
*Fräschare känsla i munnen.
*Bättre andedräkt (Enligt min partner)

Sen har vi nackdelarna:
*Allmänt stressad.
*Känner mig "torr" i käften hela tiden.
*Smått konstant huvudvärk.

Notera att jag inte kickat nikotin utan endast snusen. Förvisso minskat nikotinintaget...
Citera
2015-02-15, 00:32
Medlem
Astronomia att e-ciggen skulle vara så bra kan du direkt ge upp tanken på. Nikotin är nikotin... Sluta upp med skiten

Ont:

Fortfarande en kamp för överlevnad
Citera
2015-02-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nej fyfan för snus, det förstör munslemhinnan totalt. Felet är att snuset har alldeles för mycket nikotin i sig jämfört med cigaretter, det är horribelt. JAg har sett människor personlighetsförändras av att ta en snus. En person kan sitta tyst utan en snus och ha vissa åsikter, sen får personen i sig en snus och blir totalt förändrad, med helt andra åsikter. Det är något jävligt skumt med drogen.
Sök på "snus E500". Personlighetsförändringar är allvarliga. Grova eller fd. missbrukare tror sig ibland ha rätt i allt det de gör. Det tär på omgivningen om den känslomässiga balansen är ur fas på snusarn. Det är högt pH som bidrar till snabb leverans av nikotinet. Det är manipulation av tobaken helt enkelt.
Citera
2015-02-16, 16:57
Medlem
Spider-Girls avatar
Angående det Lyfang skrev om E500, här är en länk. Swedish Match är satan, det har jag alltid sagt, skönt att inte längre vara en av dem som matar in pengar till dem varje månad! 👊

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/tillsats-i-snus-%C3%B6kar-beroende-4fbf7f1a04bf725194001ba3
Citera
2015-02-18, 02:48
Medlem
Fhitals avatar
Känner att det är dags för mig att ansluta mig till er andra nu efter ett års snusande. Kanske inte särskilt mycket jämfört med andra i tråden men jag är ändock fast.

Skriver i denna tråden för att jag verkligen ska ta det på allvar denna gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in