Citat:
Ursprungligen postat av
CapsLocks
Hittade detta i juridikforumet 2003-09-09
Stay Behind
Leddes av Alvar Lindencrona.
Enligt en anonym tipsare till forskaren Ola Tunander fanns fyra personer från Skandias säkerhetsavdelning med kommunikationsutrustning i Skandiahuset på
mordkvällen. Skandiahuset ligger 100 m. från mordplatsen. Några minuter efter
mordet anslöt sig en amerikan till gruppen. Svenska Stay Behind ska ha haft
sitt högkvarter i Skandiahuset [Ané6].
Inlägg i tråden 20090305
Är det månne detta som diskuteras nu.
Anonym källa kan ju betyda vad eller vem som helst. Knappast kunskapens källa enligt mig.
Alla kan påstå saker. Även jag anonymt. Men det tillför inget i resonemanget om mordet.
Jag tycker att diskussionen om Skandias roll ska föras i bemärkelsen om vad som ev. pågick i kvarteren som absolut inte får komma fram. Som är viktigare att dölja än att hitta mördaren.
Som enligt Dahlgren fick HH att åka runt planlöst.... Den källan är åtminstone inte anonym. Men det var Martinger som fick ta största konsekvensen. Om nu inte Dahlgren fick hjälp med att avgå slutgiltigt.
Om nu paret Palme hade åkt taxi. Eller gått åt ett annat håll hade säkerligen denna frågan varit ointressant. Jag tror att vissa vill hitta kopplingar som inte existerar. Enbart för att mordplatsen just blev en mordplats. Där en öppen bakdörr fanns redan innan filmen var slut på bion.
Vi tror oss veta att det fanns ett antal personer på plats i City. Med olika syften. Dessutom ett antal poliser. Som parkerade om bilar. Som var narkotikapoliser. Som iakttog mordet på avstånd. Där HH var högste befäl på stan enligt Dahlgren.
Var det i så fall Holmer som styrde Skandia eller var det personerna i Skandia som styrde HH.
Eller var det rentav 2 parallella skeenden som råkade korsa varandra. Eller är hela resonemanget konspiratoriskt.
Den springande punkten som inte förklaras med dessa resonemang är. Hur och varför hamnade Palme just här.
Slump eller noggrant planerande.