2015-02-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det framgår heller inte att han inte TITTADE på tecknat tillsammans med barnen. Det han satte på var enligt sin egen utsaga den äckliga suggan Amani. Har man sett bilden på henne så förstår man att detta är en lögn och dessutom så säger hon själv att hon är ute och promenerar med barnen. Så slutledningsvis sitter Rami hemma och runkar och tittar på tecknat.

Det är även min slutledning

Och under tiden blir Yara misshandlad till döds...kanske var den tecknade filmen så spännande att Rami ville se hur det gick för Kalle Kanin - trots att han hörde kvävda skrik från Yara och dunkande runt om i lägenheten
Kanske såg Rami i ögonvrån hur frun var ju ute med ungarna så det måste ha varit grannen (?) släpade runt det blödande flickebarnet i håret
- Kan ni va lite tystare filmen är snart slut!, skriker Rami
Vilket resulterar i att ...grannen (?) sätter kudden för ansiktet på Yara och fortsätter misshandeln
Citera
2015-02-14, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Vi är nog många som har förstått hur bedrövligt illa det är med Ramis förmåga att vara make och far. Dessutom säkerligen våldsam! Jag hoppas båda får livsstid! Jag tror det är enda sättet för sönerna att slippa slitas upp från fosterhemmet. Får de båda livstid kommer de förhoppningsvis att förlora den juridiska vårdnaden över pojkarnaa. När barn har varit i familjehem i tre år kan frågan om juridisk överflyttning av vårdnad börja diskuteras av soc.

Tror du att dina förhoppningar kommer att infrias?
Citera
2015-02-14, 08:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är en person som alltid ser saker från den humoristiska sidan, för hur annars skulle man orka ha med rättsväsendet att göra?

Min uppfattning är att svenskens tillit till media, politiker och rättsväsendet är absurt; som en parodi på små barn som tror på att föräldrarna är goda och alltid vill deras bästa.

Den som har makt använder alltid svåra ord eller obegripliga formuleringar för att sätta medborgarna på plats. De vill att vi ska lita på dem! Villfarelsen är att de kan och att vi inte kan. Men nu är det så att sunt förnuft är mer värt än idiotier inlindade i beskäftiga formuleringar som kallas för bevisvärdering!
Nu är Sverige bland de mest rättssäkra länderna i världen. Något vi naturligtvis inte ska vara nöjda med, utan att fortsätta försöka göra bättre. Däremote tjänar vi inte på dina ständiga rättshaveristiska påhitt genom att kalla det en parodi eller vad du nu hittar på för stunden. Juridiken har en egen vokabulär, liksom alla olika ämnen, vilken du md säkerhet har lärt dig vid det här laget. Men nu är det så att de allra flesta klarar av att läsa en vanlig dom, förstå dess innehåll och varför rätten har resonerat som den gjort.

Citat:
Det vanliga med spektakulära rättsfall, är att media rapporterar när fallet är avgjort utan att ifrågasätta vad saken handlade om. De journalister Sverige har att erbjuda litar blint på att allt går rätt till i en domstol.
[/QUOTE[
Jag förstår att det bra för dig att du tror dig ha avslöjat rättssystemet igen. Tyvärr fungerar det inte så, och du får nog acceptera att media inte intresserar sig för dina egna processer.

Citat:
Jag frågar mig om det är av tillit eller av lättja eller av ren okunskap som Media sväljer all dynga som kommer i form av beslut och domar. För en fungerande journalistkår skulle sitta där i tingsrätterna, som tättingar och bevaka rättegångar, efter att ha läst Fup och tagit kritiskt ställning till bevisläget. För svenska domstolar är i trängande behov av granskning!

Styrkan med denna tråd är att vi tillsammans följt rättegången om mordet på Yara, och fått se det domar-Laila hade att ta ställning till när hon formulerade domen om varför Amani ska ha livstids fängelse och Rami kommer undan billigt med att han inte insåg att Yara kunde dö.
Det handlar om bevisvärdering, vilket de har redovisat i domen. För du har väl läst den? Som sagt är de väldigt lättlästa i det landet med mycket hög rättssäkerhet. De ansåg att det inte var bevisat att han förstod att Yara kunde dö. Vilket inte hindrar att han är ett svin. Men jag kan mycket väl tänka mig att han var nöjd med att frun blev lite lättare att hantera när hon fick en slagpåse att avreagera sig på, så att han mer i lugn och ro kunde röka på och drömma om sig själv som framgångsrik medborgarrätts advokat.

{QUOTE]
Vi har en avocado, Rami som ömmar om mänskliga rättigheter, med juristexamen från Algeriet som enligt domar-Leila inte fattar ett skit, och en kvinna Amani som är isolerad och tilltufsad av livet, men som borde förstå!

Amani som är misshandlad av denne man; Rami hon är gift med. Misshandlad med en son i magen, under graviditeten, men som domar-Laila tycker borde ha insett!

Vi ser nu att Rami kommer ut om 3 år, som ett offer. Jag mår faktiskt illa! För jag vet vem som fattar och vem som inte fattar. Och det gör mig förbannad!

Jo, det är illa, men det är så det fungerar. Han kom undan ett livstidsstraff med blotta förskräckelsen. Förhoppningsvis tänker hovrätten annorlunda. Men vad de nu än kommer fram till, betyder det inte att rättssystemet i Sverige har kollapsat.
Citera
2015-02-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu är Sverige bland de mest rättssäkra länderna i världen. Något vi naturligtvis inte ska vara nöjda med, utan att fortsätta försöka göra bättre. Däremote tjänar vi inte på dina ständiga rättshaveristiska påhitt genom att kalla det en parodi eller vad du nu hittar på för stunden. Juridiken har en egen vokabulär, liksom alla olika ämnen, vilken du md säkerhet har lärt dig vid det här laget. Men nu är det så att de allra flesta klarar av att läsa en vanlig dom, förstå dess innehåll och varför rätten har resonerat som den gjort.

Jo, det är illa, men det är så det fungerar. Han kom undan ett livstidsstraff med blotta förskräckelsen. Förhoppningsvis tänker hovrätten annorlunda. Men vad de nu än kommer fram till, betyder det inte att rättssystemet i Sverige har kollapsat.

En tråd blir alltid otäck när du deltar. Jag har inte använt ordet parodi, så det får stå för dig. Det är tråkigt att vakna en lördagsmorgon och få en dos av dig och ditt fula tryne. För diskutera kan du inte, oavsett vad saken skulle handla om.

I denna sak handlar diskussionen om tingsrätten dömt fel, i förhållande till bevisen, och vi är många som har den uppfattningen. Syftet med diskussionen är inte att attackera varandra, eftersom det är en legitim diskussion att ifrågasätta hur en domstol ser på bevis, och tolkar bevis som inte finns. I de fall som går till Högsta Domstolen, händer det också att juristernas är oeniga!

Så varför ska jag tycka som du vill? Eller inte kritisera domen mot Amani, då min uppfattning är att bevisen pekar lika mycket på båda två, och att Rami som utsedd ensam vårdnadshavare över Yara har ett större ansvar?

Då Rami kan det du kallar för det juridiska vokabuläret, har varit ute mer i samhället, både där han kom ifrån, under studietiden i Algeriet och i Sverige, så är det han som borde fatta enligt domen och inte Amani!

Om man skulle följa den tankebanan för Amani också så räcker inte bevisen till för att döma någon för mord, och man landar på synnerligen grov misshandel. För båda!

Det är relevant att ifrågasätta hur en domstol ser på rimligt tvivel, och inte väljer de tankebanorna beträffande den ena personen; Amani. Men för den personen som har mest kapacitet att fatta enligt den påstådda juristutbildningen, han delar med domar-Laila, kommer hon till slutsatsen att han kunde inte fatta! Och domar-Laila ser på saken som rimligt tvivel för juristen, och inte den primitiva kvinnan.

Det intressanta är att du dyker upp nu, och utan egen syn på bevisen, än att jag ska ha påstått att rättssystemet kollapsat! Vad får du allt ifrån?

Det jag är emot är att en tingsrätt inte ser striktare på bevisningen, och att man gör värderingar om människors trovärdighet utifrån egna värderingar, då det är det som kallas för subjektiv syn på saker och ting!

För sanningen är att domstolen inte vet vem dessa personer är och vad som triggade denna dödsmisshandel. Det gjordes ett försök att komma dem närmare i förhör, men det gav inget. Det enda jag tycker är att Amani framstår som en värre person än Rami, men man kan inte veta med den säkerheten att det skulle ge Amani livstid som mördare, enligt den bevisning som åklagaren presenterade!

Rami slipper undan för gärningarna, men inte för ansvaret, med den bevisning åklagaren presenterade och domar-Laila inte fäste vikt vid. Det ger Rami en frihet att klampa vidare i livet, i Sverige, efter att ha avtjänat sitt straff.

Jag är verkligen nyfiken över det du påstår är juridikens vokabulär. Kan du hitta exempel på det i domen från Blekinge tingsrätt?

Särskilt med tanke på, vad du till äventyrs tror att du kan om det du påstår är juridikens vokabulär! Och jag skulle vilja att du redogjorde för vad du tycker är bevisning tung nog för att motivera din ilska över hur jag ser på saken! Peka i domen, och tala om vad du försvarar. Och varför domen inger dig denna tillit till systemet!
Senast redigerad av Vresrosen 2015-02-14 kl. 09:42.
Citera
2015-02-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Tror du att dina förhoppningar kommer att infrias?

Osvuret är bäst i detta fall..! Men om båda döms till livstid så betyder det många år i fängelse för föräldrarna och många år i familjehemmet för pojkarna. SÅ--ja, det tror jag, att de mister den juridiska vårdnaden.
Om domen står sig som den är i dag är risken stor att bara kvinnan förlorar den juridiska vårdnaden.
Citera
2015-02-14, 12:28
Medlem
Till "JagHarEnLiten"

Din syn på svenska domstolars kvalitet i utredningar i målen delar du inte med mig.

Subjektivitet i olika grad och bristande utredningar i målet/målen förekommer allt för ofta. På samma sätt som när socialtjänsten jobbar. Godtycket och åtsidosättandet av lagar och regler här ödelägger många gånger individers liv.

Makthavande tjänstemän, politiker och domare kommer nästan alltid undan med detta! Tyvärr!

Ibland lever socialkärringar och domare ut sina aggressioner mot en individ genom att t ex starkt SUBJEKTIVT i bedömningsutrymmet TOLKA ALLT SÅ DET BLIR SÅ OFÖRDELAKTIGT SOM MÖJLIGT för DEN INDIVID som exempelvis ifrågasatt/ retat upp eller misshagat maktmissbrukaren med sin existens (t ex påpekat brist i handläggningen, begärt ut handlingar..).
Ibland TVÄRTOM...!!!

Att Rami kommer så lättvindigt undan i förhållande till Amani Madi tycker jag talar för ovanstående i detta inlägg.

Vresrosens beskrivningar är klockrena, enligt mig.
Senast redigerad av commandaria 2015-02-14 kl. 12:51.
Citera
2015-02-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Och nu till något annat jag funderat på. Jag har inte stött på begreppet ankarbarn innan jag ramlade in i denna hemska tråd, typ dag 1. Ju mer jag tänker på det desto värre skaver det i mig. Trots att det som hände Yara i och med dödsmisshandeln är bland det vidrigaste jag tagit del av kan jag ändå inte skaka av mig känslan att hanteringen av henne som ankarbarn var ännu värre. Vet inte hur jag ska uttrycka det här utan att verka stötande men om någon blir så förbannad på en så vederbörande slår ihjäl en har man i alla fall betytt något för denne. Men tanken på att bli hanterad som ett betalningsmedel eller en simpel vara för syften som inte har med en själv att göra förmedlar en så isande avgrundsdjup ensamhetsutsatthet att det svindlar för mig. Och att det dessutom tycks vara vardag för hundratals, kanske tusentals barn varenda dag ... Jag hoppas att detta i slutändan kan mynna ut i en Lex Yara som åtminstone påverkar lagstiftningen så att inte hänsynslöst utnyttjande av barn i framtiden innebär en gräddfil in i Sverige för särskilt samvetslösa element från allsköns kulturella rövhål världen över.

Handla med barnsexslavar, kärnvapen till terrorister eller putslavar spelar nog ingen roll för dessa rotskadade individer, bara det ger några spänn ...
Håller med om detta inlägg till 100%

Beklagar att jag svarar ett tre månader gammalt inlägg, jag kom in i tråden sent och har nätt och jämnt hunnit läsa FUP.
Jag tycker de biologiska föräldrarna Mohammed och Madleen Al-Najjar har spelat detta PUT-spel på ett förkastligt sätt som får mig att vilja kräkas. Rent moraliskt tycker jag de biologiska föräldrarna har begått det värsta brottet mot Yara, betydligt värre än den försumlighet som ev. har begåtts av svensk skolpersonal, socialkontor, polis etc. (Juridiskt är det fårstås R&A som har begått de värsta brotten).

Jag blir dessutom oroad av att ytterligare ett syskon verkar ha "spelats ut" av föräldrarna.
I förhören med Muhammed Al-Najjar (genomförda juni 2014) juni uppger han att han förutom Yara har tre andra barn:
L*na (född 2007/2008)
K*ram (född februari 2010)
I*lan (född oktober 2012)

Barnen nämns också av Expressen 4 maj 2014:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/de-fick-dodsbudet--efter-flera-dagar/

De tre barnen nämns även den 25 juli 2014:
http://www.hjartamodochstyrka.com/2014-07-25-yaras-pappa-hungerstrejkar/

När sedan Madleen kommer till Sverige till rättegången i november 2014 varkar hon bara ha två av barnen med sig. I en artikel på SVT (8 nov 2014) beskrivs det som att hela familjen Al-Najjar nu är samlad i Sverige. Plötsligt räknas alltså inte ett av barnen som familjemedlem.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yaras-familj-samlad-i-karlskrona
I alla tidningsnotiser som skrivits om familjen Al-Najjar efter november verkar det som om familjen numer bara har två barn, som till varje pris skall få PUT.

Vad har hänt med det sista syskonet?

Jag tvivlar inte på att Mohammed och Madleen känner sorg och besvikelse. Under vittnesförhören 11 nov visar i alla fall Madleen att hon hade riktiga moderskänslor för Yara. Jag tror dock att sorgen och besvikelsen de känner framför allt gäller besvikelse över att de själva och de andra barnen nu inte lika lätt kan få PUT i Sverige.

När det gäller Mohammed får jag mycket negativa vibbar när jag läser förhören med honom från juni.
Han använder härskartekninker genom att flera gånger rikta motfrågor tillförhörsledaren, han hintar om att han minsann inte vet något om hederskultur i Gaza eftersom han minsann är mer "Syrisk". Även i vittnesförhören 11 november slingrar han sig med härskartekniker.

Det mest graverande i Mohammeds vittnesmål tycker jag dock är, att han hävdar hur oinsatt han var i turerna kring Yaras resa till Sverige.

En frisk man vid sina sinnens fulla bruk kan omöjligt friskriva sig ansvaret inför en tvångsförlyttning av sin åtta år gamla dotter. Han säger att detaljerna kring resan var en angelägenhet mellan Madleen, Madleens mor och Amani (som han endast träffat två ggr och knappt pratat med öht). Hans roll var enbart att ge sitt godkännande.

Det finns inget godtagbart argumet för att Mohammed förhöll sig så passiv/oinsatt inför beslutet att smuggla Yara till Sverige via Dubai.
Mohammed och Madleens argument om problem med sängvätning och att "Yara var dum mot sina syskon" låter i mina öron som triviala problem som varje förälder till barn i denna ålder måste vara beredd att adressera. Man bör dock försöka lösa problemet genom att svetsa samman familjen snarare än att lösa upp den/förskjuta barnet.
Jag tvivlar inte en sekund på att Gaza varit en otrygg miljö de senaste åren, men så länge barnet har sina båda föräldrar vid liv är det dock familjen som skall vara deras trygga referenspunkt.

Man skall inte heller underskatta barns starka instinkt att vara sina föräldrar till lags.
Yara var begåvad. En lärare i skolan har vittnat om hennes snabba framsteg inom t.ex. svenska och matematik. God förmåga att förstå logik, befintliga system och regler. Yara förstod nog snabbt vad föräldrarna hoppades på när de skickade henne till Sverige.
Senast redigerad av Skewie 2015-02-15 kl. 10:56.
Citera
2015-02-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är en person som alltid ser saker från den humoristiska sidan, för hur annars skulle man orka ha med rättsväsendet att göra?

Min uppfattning är att svenskens tillit till media, politiker och rättsväsendet är absurt; som en parodi på små barn som tror på att föräldrarna är goda och alltid vill deras bästa.

Den som har makt använder alltid svåra ord eller obegripliga formuleringar för att sätta medborgarna på plats. De vill att vi ska lita på dem! Villfarelsen är att de kan och att vi inte kan. Men nu är det så att sunt förnuft är mer värt än idiotier inlindade i beskäftiga formuleringar som kallas för bevisvärdering!

Det vanliga med spektakulära rättsfall, är att media rapporterar när fallet är avgjort utan att ifrågasätta vad saken handlade om. De journalister Sverige har att erbjuda litar blint på att allt går rätt till i en domstol.

Jag frågar mig om det är av tillit eller av lättja eller av ren okunskap som Media sväljer all dynga som kommer i form av beslut och domar. För en fungerande journalistkår skulle sitta där i tingsrätterna, som tättingar och bevaka rättegångar, efter att ha läst Fup och tagit kritiskt ställning till bevisläget. För svenska domstolar är i trängande behov av granskning!

Styrkan med denna tråd är att vi tillsammans följt rättegången om mordet på Yara, och fått se det domar-Laila hade att ta ställning till när hon formulerade domen om varför Amani ska ha livstids fängelse och Rami kommer undan billigt med att han inte insåg att Yara kunde dö.

Vi har en avocado, Rami som ömmar om mänskliga rättigheter, med juristexamen från Algeriet som enligt domar-Leila inte fattar ett skit, och en kvinna Amani som är isolerad och tilltufsad av livet, men som borde förstå!

Amani som är misshandlad av denne man; Rami hon är gift med. Misshandlad med en son i magen, under graviditeten, men som domar-Laila tycker borde ha insett!

Vi ser nu att Rami kommer ut om 3 år, som ett offer. Jag mår faktiskt illa! För jag vet vem som fattar och vem som inte fattar. Och det gör mig förbannad!
Så sant! Domarna i stora ärenden som t. ex. denna, Linda Chen-fallet samt gruppvåldtäkten i Tensta har inte mottagits med glädjerop. De skyller på lagarna men det är bara en bortförklaring.

I detta fall har det kommit fram att Yara själv har uppgett att det är Rami som "slår hårdast". Sen kommer han undan med 6 år vilket betyder att han är ute om fyra år (minus häktningstid). Det är oproportioneligt att han ska få så kort straff då han var vårdnadshavare och befann sig i lägenheten när Yara blev slagen gång på gång för att till slut dödas. Rami visste precis vad som hände och han måste ha sett att våldet eskalerade tills det slutade som det gjorde.

Han kommer att införskaffa sig en ny kärring och leva (veva) vidare som om ingenting har hänt.
Citera
2015-02-15, 16:00
Medlem
Genomtänkt inlägg Skewie

Det ser ut som att alla dina bestick ligger i lådan, och jag lånar då ett uttryck av Leif GW Persson när han tar upp Yarafallet i sitt program.
Om de svenska myndigheterna ansträngde sig med att tänka så skulle tillvaron se betydligt ljusare ut för våra barn

Det är skrämmande många frågetecken i denna mörka historia.
Är detta bara toppen av ett isberg eller "bara" ett olycksfall i arbetet?

Och ytterligare en fråga som du ställer är var är familjens fjärde barn?

Vad gäller våra myndigheters inställning till våra barn vare sig det handlar om barn i tvister eller ensamkommande flyktingbarn osv, borde rimligtvis någon ha ansvar för dessa barnen.
Vem tar ansvar för de beslut som fattas för dessa barns räkning?

Vi har en relativt ny lagstiftning i Sverige som kom till för att skydda barn från både psykiskt och fysiskt våld.

Lagen säger att det är förbjudet att slå barn.

Den är mycket enkel att förstå därför att gemene man behöver inte fundera på om han eller hon kan slå lite lagom - vad är då lagom?
En vuxen person kan inte ta sig rätten att dunka ett barns huvud i marken
En vuxen person får inte ge ett barn en lavett (örfil)
Att utöva psykisk misshandel på ett barn såsom att klippa av håret på barnet inför skolstarten, eller att håna barnet tills det börjar gråta och sedan hånskratta åt barnet - det är straffbart.

Jag föreslår att migrationsverket polis och skola och sist men inte minst socialtjänsten sätter sig ned och ritar upp riktlinjer över vad som är bäst för barnen - med lagboken som underlag. Allt annat är hyckleri
Situationer där ord står mot ord är komplicerade men att lyssna på och tala med barnen underlättar arbetet betydligt.

Barn berättar om man lyssnar.
Citera
2015-02-15, 16:35
Medlem
Till Skewie

Intressant sammanfattning, och du får mig att undra över barnen. Hur svårt ska det vara att hålla koll på hur många ungar man har?

Nu undrar jag också om det fjärde barnet är Adnan? Amani lämnade Gaza utan honom och han kom till Sverige vid ett senare tillfälle. För mig är det konstigt då jag inte skulle kunna skiljas från en baby. Kan de ha haft alla barn gemensamt i klanen, då de alla är syskon eller kusiner?

Jag tycker som dig, att det framkommer mer och mer hur föräldrarna svek sin dotter. Det finns så många olika intressen som vägde tyngre än att Yaras grundläggande mänskliga rättigheter som ett barn har rätt till, oavsett kultur.

Jag är intresserad av Amani på ett djupare psykologiskt plan, för av någon anledning är hon avtrubbad. Och den som inte uppfattar att hon är den som är traumatiserad, borde inte jobba inom rättsväsendet. Jag tror att Amani gömmer sig bakom en tuff fasad och utspel, för hon är medveten om hur ensam hon är. För allt har blivit så fel.

Min önskan var från första början att de hade skaffat fram en tolk, eller en SFI lärare, för jag tror Amani sitter inne med information som skulle vända hela saken upp och ner. Jag tror inte på förhör med Amani utifrån den agendan rättsväsendet visat. Jag tror mer på lugna samtal där någon förklarar för Amani om hur livet i Sverige fungerar utanför lägenheten och Willy's.

Amani är inte bara förövare, hon är ett offer, särskilt i belysning att Rami kommer ut om 3 år, skiljer sig från henne och drabbar en ny kvinna, och de stackars barnen.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-02-15 kl. 16:40.
Citera
2015-02-15, 17:21
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det framgår heller inte att han inte TITTADE på tecknat tillsammans med barnen. Det han satte på var enligt sin egen utsaga den äckliga suggan Amani. Har man sett bilden på henne så förstår man att detta är en lögn och dessutom så säger hon själv att hon är ute och promenerar med barnen. Så slutledningsvis sitter Rami hemma och runkar och tittar på tecknat.

Ha ha. Det har faktiskt FRAMKOMMIT att det ska ha kommit upp en tecknad film med sexuellt innehåll så fort man kopplade upp sig på nätet så du har säkert rätt!
Citera
2015-02-15, 17:41
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Håller med om detta inlägg till 100%

Beklagar att jag svarar ett tre månader gammalt inlägg, jag kom in i tråden sent och har nätt och jämnt hunnit läsa FUP.
Jag tycker de biologiska föräldrarna Mohammed och Madleen Al-Najjar har spelat detta PUT-spel på ett förkastligt sätt som får mig att vilja kräkas. Rent moraliskt tycker jag de biologiska föräldrarna har begått det värsta brottet mot Yara, betydligt värre än den försumlighet som ev. har begåtts av svensk skolpersonal, socialkontor, polis etc. (Juridiskt är det fårstås R&A som har begått de värsta brotten).

Jag blir dessutom oroad av att ytterligare ett syskon verkar ha "spelats ut" av föräldrarna.
I förhören med Muhammed Al-Najjar (genomförda juni 2014) juni uppger han att han förutom Yara har tre andra barn:
L*na (född 2007/2008)
K*ram (född februari 2010)
I*lan (född oktober 2012)

Barnen nämns också av Expressen 4 maj 2014:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/de-fick-dodsbudet--efter-flera-dagar/

De tre barnen nämns även den 25 juli 2014:
http://www.hjartamodochstyrka.com/2014-07-25-yaras-pappa-hungerstrejkar/

När sedan Madleen kommer till Sverige till rättegången i november 2014 varkar hon bara ha två av barnen med sig. I en artikel på SVT (8 nov 2014) beskrivs det som att hela familjen Al-Najjar nu är samlad i Sverige. Plötsligt räknas alltså inte ett av barnen som familjemedlem.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yaras-familj-samlad-i-karlskrona
I alla tidningsnotiser som skrivits om familjen Al-Najjar efter november verkar det som om familjen numer bara har två barn, som till varje pris skall få PUT.

Vad har hänt med det sista syskonet?

Jag tvivlar inte på att Mohammed och Madleen känner sorg och besvikelse. Under vittnesförhören 11 nov visar i alla fall Madleen att hon hade riktiga moderskänslor för Yara. Jag tror dock att sorgen och besvikelsen de känner framför allt gäller besvikelse över att de själva och de andra barnen nu inte lika lätt kan få PUT i Sverige.

När det gäller Mohammed får jag mycket negativa vibbar när jag läser förhören med honom från juni.
Han använder härskartekninker genom att flera gånger rikta motfrågor tillförhörsledaren, han hintar om att han minsann inte vet något om hederskultur i Gaza eftersom han minsann är mer "Syrisk". Även i vittnesförhören 11 november slingrar han sig med härskartekniker.

Det mest graverande i Mohammeds vittnesmål tycker jag dock är, att han hävdar hur oinsatt han var i turerna kring Yaras resa till Sverige.

En frisk man vid sina sinnens fulla bruk kan omöjligt friskriva sig ansvaret inför en tvångsförlyttning av sin åtta år gamla dotter. Han säger att detaljerna kring resan var en angelägenhet mellan Madleen, Madleens mor och Amani (som han endast träffat två ggr och knappt pratat med öht). Hans roll var enbart att ge sitt godkännande.

Det finns inget godtagbart argumet för att Mohammed förhöll sig så passiv/oinsatt inför beslutet att smuggla Yara till Sverige via Dubai.
Mohammed och Madleens argument om problem med sängvätning och att "Yara var dum mot sina syskon" låter i mina öron som triviala problem som varje förälder till barn i denna ålder måste vara beredd att adressera. Man bör dock försöka lösa problemet genom att svetsa samman familjen snarare än att lösa upp den/förskjuta barnet.
Jag tvivlar inte en sekund på att Gaza varit en otrygg miljö de senaste åren, men så länge barnet har sina båda föräldrar vid liv är det dock familjen som skall vara deras trygga referenspunkt.

Man skall inte heller underskatta barns starka instinkt att vara sina föräldrar till lags.
Yara var begåvad. En lärare i skolan har vittnat om hennes snabba framsteg inom t.ex. svenska och matematik. God förmåga att förstå logik, befintliga system och regler. Yara förstod nog snabbt vad föräldrarna hoppades på när de skickade henne till Sverige.

Hej Skewie.
Det gläder mig att du förstod vad jag menade med det där inlägget. För mig är det fortfarande det mest störande (och stötande) i denna sorgliga historia. Hur kan man inte bara undgå straff utan även belönas för att ha utsatt sitt barn för den grövsta sortens psykisk misshandel och försummelse? Jag tycker att det är vad M&M gjort mot Yara genom att skicka iväg henne ensam, sju år gammal, till känd galning på andra sidan jorden. I min bok är det även gravt försumligt att inte uppfatta och slå larm att flickan for illa hos den galning de skickat henne till trots dagliga, timslånga skypekontakter. Jag tycker också att man visar svår brist på förståelse för barns naturliga behov genom att förbjuda flickan att gå på fritids, eller överhuvudtaget leka som andra barn, vilket mamma M gjorde. Utifrån detta hoppas jag sociala myndigheter håller god uppsikt över de barn detta gräsliga föräldrapar har kvar i sin vård. De har visat vad de går för och då kan man inte bara anta att de skulle ha insikt och empati nog för att kunna tillgodose sina kvarvarande barns behov.

Beträffande antalet barn vet jag faktiskt inte om det blivit fullständigt klarlagt om det är två eller tre som befinner sig här. Gammelmedia rapporterade ensidigt två, medan vissa i tråden hävdade tre. När den frågan var på tapeten här pågick moralstriden som värst om vad man fick och inte fick lufta för uppfattningar om M&M. Personligen är jag av uppfattningen att alla tre är här, men jag VET inte.

Jag uppskattar verkligen att någon som "har alla besticken i lådan" efterläser tråden och plockar upp frågor som avhandlats tidigare och som vi kanske glömt. Tack för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in