• 1
  • 2
2015-02-13, 23:54
Medlem
jag vill börja säga att detta inte är mitt konto,utan jag lånar den.

jag har länge funderat på söka jobb inom kriminalvården,men jag har en i min familj som sitter inne i klass 1. får jag då jobba som kriminalvårdare? avståndet är också 100 mil ifrån där en i min familj sitter.

har också lite andra frågor, när man söker..vad ska man tänka på skriva i sitt Cv? och vad ska man inte skriva?

är det lätt att komma in och få en plats?
vad brukar dom ställa för frågor vid en intervju?
vad ska man säga och absolut inte säga?
Citera
2015-02-14, 00:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Det är rätt höga utbildningskrav. Beteendevetare står högt i kurs.
Du får arbeta inom KVV. Men du får inte komma i kontakt med släktingen.
Citera
2015-02-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det är rätt höga utbildningskrav. Beteendevetare står högt i kurs.
Du får arbeta inom KVV. Men du får inte komma i kontakt med släktingen.

vad jag fattat så är de inte höga utbildningskrav för att bli kriminalvårdare, på deras hemsida så står det att en vanlig gymnasium utb krävs, och man går en utbildning hos dom innan man börjar jobba.
Citera
2015-02-14, 01:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanquisher
vad jag fattat så är de inte höga utbildningskrav för att bli kriminalvårdare, på deras hemsida så står det att en vanlig gymnasium utb krävs, och man går en utbildning hos dom innan man börjar jobba.
Precis. Men konkuransen är såklart svårare för någon utan eftergymnasial utb.
Citera
2015-02-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Precis. Men konkuransen är såklart svårare för någon utan eftergymnasial utb.

jag bor i en liten stad där många inte bruka ansöka, men jag tror vid de här tillfället att bli kriminalvårdare inte handlar direkt vem som har högst utbildning utan vem man är som person och vad man klarar av.

men nu frågar jag inte vad som krävs för utbildning!! utan om jag FÅR jobba trots att en i min familj sitter inne och vad för frågor som ställs,vad man ska undvika och säga.
Citera
2015-02-14, 01:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
jag bor i en liten stad där många inte bruka ansöka, men jag tror vid de här tillfället att bli kriminalvårdare inte handlar direkt vem som har högst utbildning utan vem man är som person och vad man klarar av.

men nu frågar jag inte vad som krävs för utbildning!! utan om jag FÅR jobba trots att en i min familj sitter inne och vad för frågor som ställs,vad man ska undvika och säga.

Nej det är givetvis inte ett hinder att ha en familjemedlem som avtjänar fängelsestraff. Lika givet är det att du inte kan arbeta just där, där familjemedlemmen avtjänar sitt straff.

Jag är för övrigt inte kunnig på området, men vissa förutsättningar ter sig helt enkelt självklara vad gäller regelverken för myndigheter i en modern demokrati som i uppbyggnaden av sina regelverk tar sin utgångspunkt i den enskilde individen.
Citera
2015-02-14, 05:42
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

Du bör givetvis svara ärligt på alla frågor, men om din släkting inte kommer upp under samtalet behöver du heller inte ta upp det själv, trots allt är hans problem inte dina.
Citera
2015-02-14, 07:27
JA du kan bli en plit, var bara ärlig.
Citera
2015-02-14, 11:08
Medlem
du får inte heller komma i kontakt med uppgifter om din släkting, eller ha ett sådant jobb att du kan hjälpa din släkting på något vis under dennes vistelse. så det begränsar förstås arbetena du kan söka något.

men rätt att söka har du. var tydlig med att släktingen är en "kund".

som statlig myndighet har kriminalvården att följa skicklighetskravet i lagen om offentlig anställning (§4), dvs om du är den mest skicklige personen som söker en viss tjänst och du i övrigt är kvalificerad för den så ska du få jobbet.

beroende på vad du söker för jobb inom kvv kan det eventuellt vara fråga om krav på svenskt medborgarskap och att det görs en säkerhetsprövning, men det antar jag att du vet om.
Citera
2015-02-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Du bör givetvis svara ärligt på alla frågor, men om din släkting inte kommer upp under samtalet behöver du heller inte ta upp det själv, trots allt är hans problem inte dina.

jo det behöver göras.
fråga om jäv och lojalitet. tänk på att det är en myndighet och myndighetsutövning

att inte deklarera sakförhållandet kommer ofelbart leda till en omplacering eller mer troligen uppsägning om det uppdagas. man behöver ju inte gå in i alla smaskiga detaljer, utan bara uppge faktum.

Citat:
har också lite andra frågor, när man söker..vad ska man tänka på skriva i sitt Cv? och vad ska man inte skriva?

är det lätt att komma in och få en plats?
vad brukar dom ställa för frågor vid en intervju?
vad ska man säga och absolut inte säga?

Du behöver förstås inte skriva om din släkting i CV/personligt brev. Jag rekommenderar att inte skrivit något i dessa handlingar eftersom ansökningar till myndigheter blir offentliga handlingar. Sådant är bättre att ta upp vid en intervju.

Några frågor du kan räkna med att få är
- varför söker du det här jobbet?
- har du själv begått brott?
- har du någon släkting eller familjemedlem som är "kund" hos oss just nu?
var dig själv, svara sanningsenligt.
Senast redigerad av pagamama 2015-02-14 kl. 11:31.
Citera
2015-02-14, 12:30
Medlem
Kontroll görs i både brottsregistret och misstankeregistret jag vet inte hur mycket som krävs för att hamna i misstankeregistret, men är du inte med där borde det gå bra. Sedan kan man ju undra om det är så lämpligt att anhöriga och nära vänner till grovt kriminella jobbar som kriminalvårdare med tanke på de påtryckningar som de riskerar att utsättas för om de har vänner anhöriga som är grovt kriminella. http://www.kriminalvarden.se/jobba-h...ringsprocessen
Citera
2015-02-14, 13:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Som sagt. Vem skulle du anställa av en beteendevetare eller den som gått 3 år på omvårdnadsprogrammet?

Vad gäller din lämplighet så är det din lämplighet o inte din släktings som ska bedömas. Självklart kan du inte få arbete på en anstalt du har anhöriga på. Annars ska det inte finnas några hinder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in