2015-02-13, 12:16
  #11149
Medlem
Fel medelande av windows loader. HJÄLP!

Tjo,körde en ominstallation av datorn tidigare. När jag skulle göra installationen kunde jag inte välja någon av diskarna så jag googlade och fick upp hur man gjorde en total rensning på disken som skulle hjälpa. Problemet var sedan att partionerna,vad det nu är för något..Har också rensats vilket gör att windows loader inte fungerar. Detta medelande kommer nu upp..Error finding your systems active partition. Har prövat att gå in i diskhanteraren och göra partitionen till aktiv men detta fungerar ej. Hur ska jag göra för att få en fungerande aktiv partition? :/
Citera
2015-02-13, 12:26
  #11150
Medlem
ehccas avatar
Hur kan du gå in i diskhanteraren om du har tagit bort partionerna? Har du hårddisken i en annan dator?
När du installerar Windows kan du skapa portioner i installationsprogrammet. Du måste även formatera partionen som du ska installera Windows på, vilket du även gör i installationsprogrammet. Vilken version av Windows är det?
Citera
2015-02-13, 12:36
  #11151
Medlem
logitas avatar
Får du fel meddelande från Windows Loader ?
Vilket meddelande då ?

Vilket meddelande hade du förväntat dig att få då i stället för det du fick ?
Citera
2015-02-13, 13:08
  #11152
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilket Windows pratar vi om här?
Citera
2015-02-13, 21:02
  #11153
Medlem
maribs avatar
Hej!

Nu misstänker jag att min återställningspartion saknas. Jag har alltid kunnat köra en återställning på min dator utan skiva, och det tack vare återställningspertionen.

Nu kan jag vara helt ute o cyklar, men jag "tror" att jag har haft en disk D i "den här datorn".
När jag går in i den här datorn ser jag bara disk C, men disk D finns inte där.

Alltså, den här disk D, det är den som jag tror är återställningsoartionen, men nu tror jag att den saknas.

Jag har varit inne i discmanegment, men där finns inget. Bara disk C. Där finns en annan också utan namn, men den kan jag inte ens sätta ett namn på. Det står också att den är 100% fri på utrymme.

Kan det vara så att min återställningspartion saknas?

Jag kan inte bekräfta detta, sedan jag inte vill prova återställa min dator igen, det är inte dags ännu.

Detta kan vara långsökt, men jag hoppas på svar.

Tack
Citera
2015-02-13, 21:11
  #11154
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marib
Hej!

Nu misstänker jag att min återställningspartion saknas. Jag har alltid kunnat köra en återställning på min dator utan skiva, och det tack vare återställningspertionen.

Nu kan jag vara helt ute o cyklar, men jag "tror" att jag har haft en disk D i "den här datorn".
När jag går in i den här datorn ser jag bara disk C, men disk D finns inte där.

Alltså, den här disk D, det är den som jag tror är återställningsoartionen, men nu tror jag att den saknas.

Jag har varit inne i discmanegment, men där finns inget. Bara disk C. Där finns en annan också utan namn, men den kan jag inte ens sätta ett namn på. Det står också att den är 100% fri på utrymme.

Kan det vara så att min återställningspartion saknas?

Jag kan inte bekräfta detta, sedan jag inte vill prova återställa min dator igen, det är inte dags ännu.

Detta kan vara långsökt, men jag hoppas på svar.

Tack

Har du även kontrollerat under Bios?
Citera
2015-02-13, 21:12
  #11155
Medlem
maribs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du även kontrollerat under Bios?

Nej. Vägled mig!
Citera
2015-02-13, 21:17
  #11156
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marib
Nej. Vägled mig!

Det skiljer lite på kommandot beroende på vilket moderkort man har. Men prova med F2, F8, F10, F12, Del.

Du bör kunna se detta i samband med uppstarten. Eller om du har manualen över datorn så kika där.
Under fliken anvancerat så bör du finna laguppställningen hur starten ser ut. Hur många HDD har du där?
Citera
2015-02-13, 21:32
  #11157
Medlem
maribs avatar
Inne i avancerat, men osäker vad jag ska se på


http://postimg.org/image/8sz7wcppt/
Citera
2015-02-13, 21:49
  #11158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehcca
Hur kan du gå in i diskhanteraren om du har tagit bort partionerna? Har du hårddisken i en annan dator?
När du installerar Windows kan du skapa portioner i installationsprogrammet. Du måste även formatera partionen som du ska installera Windows på, vilket du även gör i installationsprogrammet. Vilken version av Windows är det?
Windows 7,asså jag har ett fungerande windows nu men kan inte aktivera det pga att felmedelandet kommer upp och jag har fortfarande trial kvar.. Står ju bara att den inte kan hitta en aktiv partrition..
Men när jag skulle installera windows på en av diskarna så stod det att det skapades en för att windows skulle fungera. Verkar som att den inte är aktiv eller att jag måste göra en till,för har läst att det brukar finnas 2 på disken :/
Citera
2015-02-14, 04:03
  #11159
Medlem
deadhead.s avatar
Jag tänkte mig för första gången att starta om min burk på eget bruk. Jag vet hur jag tar mig in i BIOS, men vart hittar jag/vart ser jag var min W7 installation finns? Har hört att de brukar ligga med i datorn så undrar vart jag hittar den. Behöver jag bränna ut den på DVD först eller kan jag köra den direkt när jag är i BIOS?

Rätta gärna mina fel
Citera
2015-02-14, 06:36
  #11160
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marib
Inne i avancerat, men osäker vad jag ska se på


http://postimg.org/image/8sz7wcppt/

Kan du öppna dessa som pilen visar? -> http://s23.postimg.org/rw784t86j/Forum_Mix.png

Du kan testa med att finna den försvunna partitionen med hjälp av detta program -> http://findandmount.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in