Du är guld.
Utan några vidare kunskaper inom IT-säkerhet har jag funderat en hel del på olika sätt att pussla fram användarnas identiteter idag. Ett väldigt simpelt sätt som jag kom att tänka på var följande:
Jag antar att det finns en hel del läckta databaser som florerar på nätet. Att roffa åt sig användaruppgifter från ett litet phpBB2-forum i en bortglömd del av internet kanske är en baggis. Och det skulle väl inte uppmärksammas heller. Ett spelforum jag hängde på för några år sedan har 5000 användare, men jag är övertygad om att en överväldigande majoritet av svenskarna inte ens känner till spelet i fråga. Och jag är övertygad om att (nu kommer jag använda termer jag inte bemästrar) lösenorden är krypterade med vanligt md5-hash utan några krusiduller. Om ett sådant forum smälls upp på ett webbhotell efter standardmodell och utan några som helst åtgärder för att öka säkerheten, då är det väl inte så svårt att komma åt användardatabasen eller?
Från mitt lilla spelforum har jag förresten bland annat hittat en administratör som hade samma användarnamn på flashback. Skillnaden var att istället för att promota sitt spel så skrev han "anonymt" på flashback om hur ofta han runkade på sommaren.
Min tes är hur som helst att man med hjälp av dessa "smådatabaser" kan söka efter användarnamn som återfinns på både flashback och de databaser man har tillgång till. Hittar man användarnamn som finns på flashback + en annan databas, då har man plötsligt en mailadress som potentiellt går till en flashbackare. Och finns dessutom den mailadressen i en annan databas - såsom den läckta från CDON - då har man ett potentiellt personnummer att knyta till flashbackaren. Skulle man kunna knyta inlägg från en flashback-läkare till ett personnummer som tillhör en läkare, ja då kan man vara hyfsat säker på att man dessutom hittat rätt.
---
Med det sagt: Det jag tror är inte att de gjort på detta sätt. Jag tror att de kommit över en gammal dump på något sätt jag inte begriper mig på. Jag kan ju som sagt inte det här med IT-säkerhet. Det är inte konstigt att jag är en av de 40 000.