Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-12, 23:55
Medlem
Köpte runt 2005 en hel del från CDON, säkerligen med samma e-mail adress som jag hade använt för att skapa ett konto här. Kollade precis dumpen och ja, både mail och personnummer är med. Korrekt sådant.
Citera
2015-02-13, 00:02
Medlem
Reellfantasis avatar
Det är inte sant att det inte finns användarnamn i vissa listor. Det finns listor på alla användare ute.
Citera
2015-02-13, 00:09
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jo, det var jag som skapade den tråden. Det är absolut en teori som jag köper!

Intressant! Det känns ju inte helt otroligt kan jag tänka eftersom vi vet att det fanns ett sådant säkerhetshål, och att Piscatus bevisligen har tillgång till epostlistor. Men hur var det du fick reda på användarnamnet? Återställningsfunktionen säger väl bara ja eller nej om just epostadressen existerar? Och går det verkligen att få ut 40 000 användare den vägen?

Det kanske går att kontrollera på något sätt förresten om det fanns något mer material hos Piscatus. Jag menar om det verkligen är en dump från Flashback de har så borde man väl vänta sig att finna mer information än om de bara testat epostlistor mot forumet?
Citera
2015-02-13, 00:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
F: Är det sant att det från början var användarnamn i dumpen?
S: Nej, enbart personnummer och e-postadresser.

F: Är det sant att alla personnummer rördes runt för att gör dumpen mer "anonym"?
S: Nej, den var så när den kom ut från Piscatus. Dock är det bekräftat att ordningen är fel.

Hur kommer det sig att Piscatus har en tabell där personnumren ligger fel i förhållande till e-postadresserna?
Citera
2015-02-13, 00:19
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Lite svagt dock av admin och tekniker att inte ge sina synpunkter på dumpen. Det borde lätt att gå att kontrollera om den är riktig genom att matcha mailadresser med användarnamn då mailadreserna är sorterade i bokstavsordning av användarnamnen. Genom placeringen kan man då konstatera, vilket många verkar ha gjort, att ens mailadress ligger i "alfabetsordning" (heter du Örjan på Flashback borde din mailadress ligga bland dom 1-2000 sista adresserna)

Sedan då? Hypotetiskt sett - I samma stund som de bekräftar offentligt att "dumpen" är äkta och formulerad i någons sorts alfabetisk eller kronologisk ordning etc, då vet resten utav Sverige samma sak. Om användare ej var oroade över att bli outed tidigare så har man desto större anledning senare. Har ni tänkt på det?

Citat:
Ursprungligen postat av CD-skiva
Vad menar du med det här?

Forumet har ju ändrat hela layot'en genom åren. Sannolikt även standarden beträffande kodning? Exempelvis minns jag senast när det inte fanns lika många flash'iga funktioner och man själv fick navigera till sina citera inlägg (alternativt söka efter [quote=användarnamn]). Alltså ett rent jävla helvete att harva runt bland trådar/prenumerationer. Fyfan.
Senast redigerad av surfacing 2015-02-13 kl. 00:22.
Citera
2015-02-13, 00:29
Medlem
Dynamiks avatar
Mest sannolika är väl att någon extern hemsida blev populär bland flashback-användare kring 2008. Många var dumma nog att använda samma användarnamn, och angav dessutom personuppgifter. Sedan blev den antingen hackad, eller så såldes databasen.

Endast genom att hacka flashback hittar man inte 40000 personnummer, och hade flashback någonsin varit sårbart så hade vi vart väl medvetna om detta då fler hacks hade skett..

Edit: eller missar jag något, anger man personnummer när man registrerar sig på flashback?
Senast redigerad av Dynamik 2015-02-13 kl. 00:33.
Citera
2015-02-13, 00:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
/.../

Lite svagt dock av admin och tekniker att inte ge sina synpunkter på dumpen. Det borde lätt att gå att kontrollera om den är riktig genom att matcha mailadresser med användarnamn då mailadreserna är sorterade i bokstavsordning av användarnamnen. Genom placeringen kan man då konstatera, vilket många verkar ha gjort, att ens mailadress ligger i "alfabetsordning" (heter du Örjan på Flashback borde din mailadress ligga bland dom 1-2000 sista adresserna)

...
Spontant tycker jag att det är bra att de ligger lågt, tiger ihjäl det hela och låter det blåsa över. Det spelar dessutom ingen roll hur många gånger de dementerar; på forumet kommer folk ändå att spekulera hit och dit, och AB kommer att göra vad de kan för att skjuta dementin i sank.
Citera
2015-02-13, 00:46
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hur kommer det sig att Piscatus har en tabell där personnumren ligger fel i förhållande till e-postadresserna?

Ja, det är underligt. Om det vore någon intern anonymiserings eller säkerhetsgrej på Piscatus så borde man väl snarare kryptera dem. Men det är förstås möjligt att Piscatus, som inte är de vassaste knivarna i lådan, kör någon egen hemmagjord variant och har förskjutit allting enligt något system.
Citera
2015-02-13, 00:47
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Så vadå, om man byter epost-adress på sitt konto, Då blir man anonym igen?

Citat:
Enbart om Flashback skulle hackas på nytt, ja. Den mailen jag registrerade mig på Flashback är inte den mailen jag använder nu så skulle Flashback hackas på nytt idag så kommer de hitta en anonym mail. Hade Flashback hackats samma dag som jag registrerade mig så hade det varit möjligt.

Nä, detta svar blev jag inte mycket klokare av. Jag behöver ett svar som tom en efterbliven begriper då jag är analfabet vad gäller datateknik...

Naiv som jag var hade jag från registrering till nyss e-postadressen förnamn.efternamn@gmai.com.

1. Man har alltså kunnat se att förnamn.efternam@gmail.com = Kalmanto?
2. Nu har jag ju då ändrat till en fullständigt obegriplig e-postadress... Kommer man fortfarande att se då att förnamn.efternamn@gmail.com = Kalmanto?
Citera
2015-02-13, 00:57
Medlem
Schweizergardes avatar
Är det någon som har kollat hur stor andel män vs. kvinnor det är i dumpen? Jag vet inte hur personnummer är uppbyggda, men man kan väl se det på slutsiffrorna?

Det känns rent spontant som det är ganska mycket kvinnor när jag kollar epostadresserna i dumpen, mer än vad jag upplever att det finns på Flashback iaf. Kan vi få någon procentfördelning?

Om det är närapå 50/50 så tror jag inte dumpen är från FB.
Citera
2015-02-13, 01:08
Medlem
wilmingtons avatar
Hur kommer pratet om personnummer in i allt detta? På vilket sätt har Flashback personnummer på medlemmarna?
Citera
2015-02-13, 01:23
Medlem
Staropramen777 skrev:

"...Genom placeringen kan man då konstatera, vilket många verkar ha gjort, att ens mailadress ligger i "alfabetsordning" (heter du Örjan på Flashback borde din mailadress ligga bland dom 1-2000 sista adresserna)..."

Stämmer detta så är det väl uppenbart att RG har samtliga användarnamn också? Dumpen är bara tvättad nu när den släpps för att inte skada mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in