2015-02-12, 10:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blumenkrieg
Det är du som bestämmer det.

Så?
Får jag bestämma? Ok, jag vill ha en stabil Stockholmsbörs med en rimlig, stadig uppgång utan dramatiska "rallyn" eller ras. Typ 8-10%/år skulle kännas tryggt och rimligt. I nuläget verkar allt osäkert och hysteriskt, dramatiska uppgångar eller nedgångar följs alltid av motreaktioner och gör aktiesparandet till ett ovisst spel.
Citera
2015-02-12, 11:16
Medlem
Vad var det jag sa! Antingen står ni kvar på perrongen eller så åker ni med på tåget! Börståget!

Nä, men skämt och sido. Jag skulle aldrig själv köpa aktier just nu, börsen är för het just nu. Jag bara gläds åt att se mina aktier rusa högre än någonsin.....
Citera
2015-02-12, 14:26
Medlem
OMX 30 , 2,38% upp just nu idag. wow
Citera
2015-02-12, 21:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
OMX 30 , 2,38% upp just nu idag. wow
12% i år. Kan det fortsätta, en börsuppgång på 100% under 2015. Nej, säger experterna, men vad vet de?
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/borspanelen-2015-blir-ett-mellanar_4217183.svd

"Börspanelen: 2015 blir ett mellanår", trodde experterna...
Redan har börsen gått upp mer i år än hela resultatet 2014.
Citera
2015-02-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
12% i år. Kan det fortsätta, en börsuppgång på 100% under 2015. Nej, säger experterna, men vad vet de?
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/borspanelen-2015-blir-ett-mellanar_4217183.svd

Sjävlklart kan de inte fortsätta i samma takt.
en uppgång på 100% under ett år är högst osannolik och att du ens nämner det gör gör att du borde börja tänka på om en bubbla har skapats?
Citera
2015-02-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Sjävlklart kan de inte fortsätta i samma takt.
en uppgång på 100% under ett år är högst osannolik och att du ens nämner det gör gör att du borde börja tänka på om en bubbla har skapats?

Det är minst sagt ett intressant spörsmål. Finns det någon naturlag som säger att det inte kan fortsätta i samma takt?

Med historiska referenser är det ju såklart en avvikelse om så sker men vad är det som säger att det inte är möjligt?

Bubblor är intressanta, de kan växa länge. Hur och när tar man beslutet om marknaden är en bubbla eller är den alltid en bubbla bara mer eller mindre uppblåst?

Penningpolitik i all ära men multipelexpansion är kanske det man borde kolla närmast på. Det ena är kanske tom ett resultat av det andra.
Citera
2015-02-12, 23:24
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är minst sagt ett intressant spörsmål. Finns det någon naturlag som säger att det inte kan fortsätta i samma takt?

Med historiska referenser är det ju såklart en avvikelse om så sker men vad är det som säger att det inte är möjligt?

Bubblor är intressanta, de kan växa länge. Hur och när tar man beslutet om marknaden är en bubbla eller är den alltid en bubbla bara mer eller mindre uppblåst?

Penningpolitik i all ära men multipelexpansion är kanske det man borde kolla närmast på. Det ena är kanske tom ett resultat av det andra.

Sevärd i sammanhanget

https://www.youtube.com/watch?v=XyCY6mjWOPc
Citera
2015-02-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Sevärd i sammanhanget

https://www.youtube.com/watch?v=XyCY6mjWOPc

Varför? Jag kommer knappast klicka och titta på någonting med den värdelösa uppmaningen, speciellt inte när det kommer från en okänd skribent.
Citera
2015-02-12, 23:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Det är ju smartast att gissa på ett mellanår varje år.
Citera
2015-02-12, 23:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Tror jag läste nyss att de amerikanska börserna handlades till ett sådant där inflationsjusterat genomsnitts 10års P/E på 20 mot ett snitt på om det var 15.5 och kanske om det var ett europeiskt på 14.

Normalt handlades väl USA 10% högre eller hur det var.

Men det betyder väl mest att USA är dyrt och att det finns anledning för folk att flytta över kapital till Europa istället.
Citera
2015-02-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Tror jag läste nyss att de amerikanska börserna handlades till ett sådant där inflationsjusterat genomsnitts 10års P/E på 20 mot ett snitt på om det var 15.5 och kanske om det var ett europeiskt på 14.

Normalt handlades väl USA 10% högre eller hur det var.

Men det betyder väl mest att USA är dyrt och att det finns anledning för folk att flytta över kapital till Europa istället.

Ja, man kommer nog inte undan det faktum att penningpolitik påverkar, men sedan är det svårt att bedöma vad som är en rättmätig multipel. Icahn tex vill att Apple ska värderas i linje med sp500-snittet och det skulle betyda ett rejält uppsving för aktien.

Buffet var för länge sedan inne och rotade i en 17-årig cykel. intressant läsning för de som missat.

Svårt att säga vart vi är på väg, precis likadant varje torsdagskväll.
Citera
2015-02-13, 00:17
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Varför? Jag kommer knappast klicka och titta på någonting med den värdelösa uppmaningen, speciellt inte när det kommer från en okänd skribent.

Okej, jag omformulerar mig.

Här är en teori angående din frågeställning om det finns någon naturlag som säger att vi inte kan fortsätta stiga i all evighet. Om du trycker på länken eller inte är totalt irrelevant, men jag delade med mig av så mycket svar jag kan och orkar tillägna en flashbackare 00.14.

Sedan att du frågar frågor och inte är intresserad av information som berör din frågeställning för att de kommer från en "okänd skribent" gör att du är en mindre lockande individ att försöka hjälp.

Har inte din mamma lärt dig att du måste vara snäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in