2015-02-08, 23:41
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Kapital om något är väl inte substans?

Det man köper för pengar är substans, pengar i sig är ingenting. Om inte det man köper för pengarna ökat i värde, men det ändå kostar mer, så betalar man för ett värde som inte finns. Så länge alla gör det så är det inget problem (och börsmarknaden (i det här fallet) ökar), men så fort folk inser det så startar ett säljrally som kan gå långt söder om det reella värdet. Det är det vi sett i alla börskrascher i historien.

Crash course i ekonomi, varsågod.

Kapital är väl den enda substans som finns på börsen tänker jag.

Du har helt rätt, pengar i sig är ingenting så länge det inte finns folk som tror på det. Vilket gäller systemet i helhet och inte är något ämne specifikt för börsen.

Nej, börsen kraschar inte. Tar du upp OMXS30 över 15 år ser det ut som vi står hur högt som helst, dock har förhållandet mellan olika saker förändrats och samma villkor nu gäller inte som vid kraschen 2000. Nu har vi extremt låga räntor, även inflationen har gjort sitt vilket innebär att börsen inte alls är lika högt värderad som den var för 12 år sedan. Många verkar tro just detta, att man enbart kan stirra på OMXS30 och säga "Ojj!! nu är vi lika högt som förra krasschen, överväärdeeering!!".

Tro på vad du vill, vill du inte tro på pengar behöver du inte. Vill du inte tro på en fortsatt uppgång behöver du inte, ser du absolut ingen anledning till varför vi skulle stiga framöver så investera inte. Jag har dock en annan uppfattning.
Citera
2015-02-09, 06:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Var fan har du hållt hus?
Heh, måste ju variera sig lite =P

Mest Boardgamegeek antar jag.

Men så tröttnade jag på det lite. Vet inte riktigt vad jag gör nu. Bannad på Facebook.

Jo visst ja, kör väl någon slags race för det fria ordet, fakta och sanningar istället för ideologi, ickevetenskapligt påhitt och politiskt och religiös censur från desombestämmer(TM.)

"SD är nyfascister - vi skall få regera oifrågasatt med knappt 38% av rösterna!" (Och som vanligt skall MPs invandringspolitik som grundar sig på helt öppna gränser gälla för Sverige.)

Jag kunde fått samma fråga på Kolozzeum en gång i tiden.

Har ju fått bra för alla Flashbackare de här åren iaf
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Det går bra nu!
Antingen åker ni med tåget eller så stannar ni kvar på perrongen!
Det finns inga andra värdiga investeringsalternativ.
Asylslott?

Alla är vinnare!!

Bara resten av världen som inte förstår.

Om Islam och kommunism var dåligt borde vi väl ha sett en massa fattiga islamistiska och kommunistiska stater & människor med dålig respekt för mänskliga rättigheter och friheter?!
Senast redigerad av annanmedlem 2015-02-09 kl. 06:52. Anledning: Buntar ihop så det inte ser så off-topic ut / håller mig till ett inlägg.
Citera
2015-02-09, 07:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Du verkar inte riktigt förstå.
Sålänge det inte finns något bättre att investera i så kommer börsen stiga.

Med ränteläget vi sitter i just nu och dessutom stabiliseringar både i Grekland samt stödaktioner från ECU så kommer det dröja innan det blir något "säljrally".
Även att vi jobbat oss igenom oljekrisen till stora delar visar den stabilitet börsen faktiskt har just nu.

Men för all del, sälj du ut dig och ligg likvid, så ligger vi andra kvar och gör en än större avkastning.
Sålänge någon har råd att köpa.

Världen är ju än mer belånad nu än 2007. Det behöver ju inte göra något men någon delevering har man ju aldrig riktigt låtit ske, och vill inte låta ske.

Kanske: Problemet med dålig avkastningspotential / hög konkurrens (dåligt kapacitetsutnyttjande och gott om pengar) och billiga lån är ju att det uppmuntrar att satsa vidare ännu mer.

Grejen med belåning är ju dock att om någon börjar sälja ..

Nu tänker jag ju inte säga att börsen kommer gå ner för den skull men om det nu skulle bli en trend att minska på lånen så.

Stabiliteten i Grekland vill ju nuvarande vänster bryta sönder.

Göran Högberg (?) antar jag det var hade någon text på Börstjänaren som jag inte alls vet om den var korrekt och som påstods bygga på de offentliga siffrorna (med en hint om att det fanns en annan ekonomi och kanske även om att siffrorna kan vara filade på) om att grekerna tog in om det var 45% av sin GDP i skatt och spenderade 59% =P. Kanske är nu inklusive räntebetalningarna för jag hade nog annars fått uppfattningen att de låg rätt i balans nu.

Säg att mest köpa fond i Januari på Avanza efter Avanza Zero (?) var Danske Invest Indiafond som hade gått upp 111% på ett år.

Det kan man ju undra om det är rätt val.
Känns ju lite som att det är tryggare att köpa ett visst lands aktiemarknad när det går åt helvete istället? Vet inte hur det har sett ut i Indien över tiden men kanske har det funnits tillfällen där med som i Turkiet, Thailand o Ryssland.
Senast redigerad av annanmedlem 2015-02-09 kl. 07:03.
Citera
2015-02-09, 15:18
Medlem
Antingen åker ni med tåget eller så står ni kvar på perrongen!
Börsen mot nya höjder!
Citera
2015-02-09, 21:21
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Nej, börsen kraschar inte. Tar du upp OMXS30 över 15 år ser det ut som vi står hur högt som helst, dock har förhållandet mellan olika saker förändrats och samma villkor nu gäller inte som vid kraschen 2000. Nu har vi extremt låga räntor, även inflationen har gjort sitt vilket innebär att börsen inte alls är lika högt värderad som den var för 12 år sedan. Många verkar tro just detta, att man enbart kan stirra på OMXS30 och säga "Ojj!! nu är vi lika högt som förra krasschen, överväärdeeering!!".

Det ska bli intressant att se hur USA-börserna reagerar när FED börjar höja räntan. Fingervisning för hur börserna här hemma reagerar när våra räntor småningom börjar höjas?
Citera
2015-02-09, 21:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Ukraina är väl irrelevant för Europa?
Ja, men inte Ryssland. Och för att hejda Rysslands intåg i Ukraina vill USA hjälpa till med vapen, och EU med ekonomiska sanktioner. Och den konflikten är väldigt relevant för både Europa och resen av världen. Men det bryr sig inte börsmäklarna om, dåliga tecken nonchaleras och goda ger glädjeskutt på börsen.
Citera
2015-02-10, 03:09
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, men inte Ryssland. Och för att hejda Rysslands intåg i Ukraina vill USA hjälpa till med vapen, och EU med ekonomiska sanktioner. Och den konflikten är väldigt relevant för både Europa och resen av världen. Men det bryr sig inte börsmäklarna om, dåliga tecken nonchaleras och goda ger glädjeskutt på börsen.
Ser man till den ryska marknadens och valutans utveckling vet jag inte om jag håller med.

Vet inte om man kan förvänta sig att något "nonchaleras" och varför det skulle det. Kanske är så att din och inte marknadens uppfattning är fel?

Vilket är mest troligt?
Citera
2015-02-10, 17:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ser man till den ryska marknadens och valutans utveckling vet jag inte om jag håller med.

Vet inte om man kan förvänta sig att något "nonchaleras" och varför det skulle det. Kanske är så att din och inte marknadens uppfattning är fel?

Vilket är mest troligt?
Marknaden har ju alltid rätt, på så sätt att den är självgenererande. Om marknaden tror att en aktie ska gå upp köps aktien, och då går den upp...
Å andra sidan är marknaden (eller aktiemäklarna) nervös och ologisk, och styrs av en flockmentalitet. När börsen gått upp under några år har alla glömt att det till slut vänder, och varje tillstymmelse till verklighetsförankring kastas över bord. Vad man än köper stiger det i värde, det går inte att förlora! Börsrallyt är ett faktum.
Citera
2015-02-10, 19:01
Medlem
USA tuggar på bra !
Citera
2015-02-10, 20:55
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
USA tuggar på bra !

OMXS30 stängde också för första gången någonsin på över 1600, med god marginal. Högt ovanför molnen...
Citera
2015-02-12, 10:18
Medlem
Tammers avatar
Riksbanken eldar på börsrallyt:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article20300564.ab

Negativ ränta ger ytterligare bränsle åt en redan överhettad Stockholmsbörs. Var ska detta sluta? Upp 1,35% direkt när Börsen öppnade idag och all time high igen...
Senast redigerad av Tammer 2015-02-12 kl. 10:21.
Citera
2015-02-12, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Riksbanken eldar på börsrallyt:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article20300564.ab

Negativ ränta ger ytterligare bränsle åt en redan överhettad Stockholmsbörs. Var ska detta sluta?

Det är du som bestämmer det.

Så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in