2015-02-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jo, jag har sett Zapruder-filmen och det där har vi manglat igenom ett 20-tal gånger i den här tråden antagligen.

Menar du att alla vittnen som talar om skottljud och rök från gräskullen har fel och att James Files ljuger?
Citera
2015-02-12, 11:12
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Menar du att alla vittnen som talar om skottljud och rök från gräskullen har fel och att James Files ljuger?
Det är minst lika många som säger motsatsen och att alla skott kom från TSBD.
Citera
2015-02-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Det är minst lika många som säger motsatsen och att alla skott kom från TSBD.

Vilken undersökning säger så? Kan du ge en länk?
Citera
2015-02-12, 19:28
Avstängd
Citat:
Vilken undersökning säger så? Kan du ge en länk?
Jag tror tyvärr att du får vänta förgäves om du förväntar dig sakligt grundade argument från personer som propagerar för den sk Warrenkommissionens slutsatser om Lee Harvey Oswald som den ensamme mördaren av JFK. Kejsaren är obscent naken.

Med detta sagt vill jag varna för motsatsen, att alltför godtroget köpa allt som ifrågasätter den etablerade historieskrivningen utan att i motsvarande grad syna källor, aktörer och argument.

Det kan vara så att Files är sanningsenlig, men tyvärr krävs det mer än Kroths magkänsla för att kunna fästa någon vikt vid historien. Att Files påstår att han inte har läst något om mordet och därmed inte broderar fritt från hyfsat väl kända fakta har vi således endast dennes ord på. Som livslång yrkeskriminell väger det ordet lätt.

Om vi sedan tittar på Jerry Kroths övriga intressen och eskapader så sjunker trovärdigheten ytterligare. Ja, han är professor i psykologi, men i jungiansk sådan. Jungiansk psykologi grundar sig på allt annat än vetenskaplig stringens och metodologi. Tvärtom så bygger den uteslutande på fria fantasier baserade på grumliga föreställningar om ett andligt kollektivt omedvetet vilket styr och formar våra föreställningar.

Det är inte en tillfällighet att C. G. Jungs idéer växte fram i- och fick sin näring från den fascistiska mellankrigstiden.

Tittar du sedan vidare på samme Kroths YouTube-kanal så ser du att denne slirar iväg bortom all räddning när han lyfter fram dårfinken Von Däniken och dennes idéer om förhistoriska utomjordingar som förklaring till diverse neolitiska arkeologiska lämningar som t.ex. pyramiderna i Giza eller Stonehenge.

Så, om du vill tillföra något konstruktivt till debatten om vem som mördade JFK, var försiktig med vem och vad du refererar till så att du inte gör mer skada än nytta.

Ok?
Senast redigerad av onopono 2015-02-12 kl. 20:04.
Citera
2015-02-12, 21:01
Medlem
Du menar att det skadar saken, när alternativteoretikerna talar fritt ur hjärtat?
(Och därmed underförstått avslöjar sig och hamnar 2 poäng högre en den gnäggande galningen i tvångsjackan)
Citera
2015-02-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag tror tyvärr att du får vänta förgäves om du förväntar dig sakligt grundade argument från personer som propagerar för den sk Warrenkommissionens slutsatser om Lee Harvey Oswald som den ensamme mördaren av JFK. Kejsaren är obscent naken.

Med detta sagt vill jag varna för motsatsen, att alltför godtroget köpa allt som ifrågasätter den etablerade historieskrivningen utan att i motsvarande grad syna källor, aktörer och argument.

Det kan vara så att Files är sanningsenlig, men tyvärr krävs det mer än Kroths magkänsla för att kunna fästa någon vikt vid historien. Att Files påstår att han inte har läst något om mordet och därmed inte broderar fritt från hyfsat väl kända fakta har vi således endast dennes ord på. Som livslång yrkeskriminell väger det ordet lätt.

Om vi sedan tittar på Jerry Kroths övriga intressen och eskapader så sjunker trovärdigheten ytterligare. Ja, han är professor i psykologi, men i jungiansk sådan. Jungiansk psykologi grundar sig på allt annat än vetenskaplig stringens och metodologi. Tvärtom så bygger den uteslutande på fria fantasier baserade på grumliga föreställningar om ett andligt kollektivt omedvetet vilket styr och formar våra föreställningar.

Det är inte en tillfällighet att C. G. Jungs idéer växte fram i- och fick sin näring från den fascistiska mellankrigstiden.

Tittar du sedan vidare på samme Kroths YouTube-kanal så ser du att denne slirar iväg bortom all räddning när han lyfter fram dårfinken Von Däniken och dennes idéer om förhistoriska utomjordingar som förklaring till diverse neolitiska arkeologiska lämningar som t.ex. pyramiderna i Giza eller Stonehenge.

Så, om du vill tillföra något konstruktivt till debatten om vem som mördade JFK, var försiktig med vem och vad du refererar till så att du inte gör mer skada än nytta.

Ok?

Ha, ha, ha! Det där "OK" på slutet var riktigt lustigt när din genomgång inte var invändningsfri. Du är själv inte saklig när du antyder att det är Kroths magkänsla som ligger till grund för hans redogörelse, och att kritisera honom för hans övriga verksamhet är heller ingen saklig kritik av hans teori om mordet på John F Kennedy. Lev som du lär!
Senast redigerad av Cyberord 2015-02-12 kl. 21:14.
Citera
2015-02-12, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Du menar att det skadar saken, när alternativteoretikerna talar fritt ur hjärtat?
(Och därmed underförstått avslöjar sig och hamnar 2 poäng högre en den gnäggande galningen i tvångsjackan)
Nej, jag menar att argument som grundar sig på en eller flera aktörers eventuella trovärdighet och inget annat, står och faller med samma eventuella trovärdighet.

Files är en livslång yrkeskriminell och Kroth är Däniken-troende jungian, vilket isolerat ger mycket låg- eller ingen trovärdighet.

Om däremot Files eller Kroth lyckas producera korroborerande vittnesmål och/eller korroborerande fysiska bevis och/eller annan oberoende bevisföring, har deras eventuella trovärdighet i proportionellt avtagande grad mindre betydelse. I teknisk mening.

I opinionsbildande mening är det emellertid tyvärr så att en aktörs eventuella trovärdighet färgar av sig på även i övrigt sakligt grundade argument. Här har kritikern ett ansvar.

Om du däremot försöker göra gällande att det är endast UFO-troende gnäggande galningar som är kritiska till Warrenkommissionens undersökning och slutsatser, så får du nog se dig om efter en annan planet, bättre anpassad till din verklighet.
Citera
2015-02-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om du däremot försöker göra gällande att det är endast UFO-troende gnäggande galningar som är kritiska till Warrenkommissionens undersökning och slutsatser, så får du nog se dig om efter en annan planet, bättre anpassad till din verklighet.

(Det vore en spännande resa, som jag i dagsläget tyvärr saknar de ekonomiska medlen för. Jag gissar att jag behöver åka mycket långt bort.)

Jag gör gällande att en bred majoritet av alternativteoretikerna har mycket livlig fantasi, i kombination med en inte alltför överdriven tro på källkritik.

Warrenkommissionen med sina fel och brister, är i slutet av dagen den mesta och bästa redogörelsen för mordet på JFK.
Citera
2015-02-12, 22:03
Avstängd
Citat:
Ha, ha, ha! Det där "OK" på slutet var riktigt lustigt när din genomgång inte var invändningsfri. Du är själv inte saklig när du antyder att det är Kroths magkänsla som ligger till grund för hans redogörelse, ...
Jag var kanske otydlig här. Vad jag förstår så består Kroths egen forskning i princip uteslutande av intervjuer av Files. Han säger att Files och hans historia är trovärdig för att denne säger sig inte vara inläst på den kritiska litteraturen och därmed inte kan känna till de detaljer eller aktörer som över åren figurerat i samma litteratur och att det därmed måste vara självupplevt.

Hur vet Kroth att Files är sanningsenlig när han säger att han inte är inläst på mordet? Magkänsla?!

Citat:
... och att kritisera honom för hans övriga verksamhet är heller ingen saklig kritik av hans teori om mordet på John F Kennedy. Lev som du lär!
Utöver utfrågningen av Files, bygger hans redogörelse på vad andra forskare publicerat under det senaste halvseklet, forskning som han därmed gör sig till talesman för.

Illa.
Senast redigerad av onopono 2015-02-12 kl. 22:19.
Citera
2015-02-12, 22:16
Medlem
Att oswald inte var ensam skytt er sedan länge klargjort, har till och med amerikanska regeringen officiellt bekräftat. Att oswald inte ens sköt något skott den dagen är även det allmän kännedom.

Jag förstår inte riktigt hur alla WC försvarare fortfarande kan göra sig till åtlöje, läser inte ni något annat än saker som argumenterar för Arlen Specter och co? Alla doktorer, sjuksystrar, agenter etc
(te x http://www.veteranstoday.com/wp-content/uploads/2011/07/Witness-reports-of-head-wound.jpg) som beskrivit JFKs stora utgångshål i bakhuvudet, jag menar....ljuger alla dessa? Mannen som själv tog obduktionsbilderna säger själv att de "officiella" bilderna är inte dom han tog.

Tycker alla borde läsa JFK and the Unspeakable, en fantastisk bok, faktiskt en av de bästa böcker jag läst, som går igenom allt som Kennedy gjorde, hur han transformerades från en stor Cold Warrior till att ägna sitt sista år i livet till fred och vilka enorma fiender han skapade på vägen inom sitt egna nationella säkerhetssystem, otroligt intressant, spännande och övertygande om Oswalds väg från CIA arbetet i Ryssland till den tragiska dagen i Texas då han blev "patsyn". Det är även den enda bok som familjen Kennedy stått bakom och uppmannar befolkningen till att läsa.

"In JFK and the Unspeakable Jim Douglass has distilled all the best available research into a very well-documented and convincing portrait of President Kennedy's transforming turn to peace, at the cost of his life. Personally, it has made a very big impact on me. After reading it in Dallas, I was moved for the first time to visit Dealey Plaza. I urge all Americans to read this book and come to their own conclusions about why he died and why -- after fifty years -- it still matters.” -- Robert F. Kennedy, Jr.

“Right now, I ask all of you—please please, read JFK and the Unspeakable! I cried all night reading it, and didn’t sleep a wink. It is a book that could make us stand up and change the world, right now. Maybe we can save the world before it blows up. Really” —Yoko Ono

“The best account I have read of this tragedy and its significance … But don’t take my word for it. Read this extraordinary book and reach your own conclusions.” —OLIVER STONE

"Jim Douglass has unraveled the story of President Kennedy’s astonishing and little-known turn toward peace, and the reasons why members of his own government felt he must be eliminated. This disturbing, enlightening, and ultimately inspiring book should be read by all Americans. It has the power to change our lives and to set us free."—MARTIN SHEEN
Citera
2015-02-12, 22:29
Avstängd
Instämmer till 100%. Läs Jim Douglass bok, JFK and The Unspeakable: http://www.amazon.com/JFK-Unspeakable-Why-Died-Matters/dp/1439193886

... och förklara sedan varför Warrenkommissionen är mer trovärdig.
Citera
2015-02-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
(Det vore en spännande resa, som jag i dagsläget tyvärr saknar de ekonomiska medlen för. Jag gissar att jag behöver åka mycket långt bort.)

Jag gör gällande att en bred majoritet av alternativteoretikerna har mycket livlig fantasi, i kombination med en inte alltför överdriven tro på källkritik.

Warrenkommissionen med sina fel och brister, är i slutet av dagen den mesta och bästa redogörelsen för mordet på JFK.

Haha och vilken planet kommer du ifrån? Har du verkligen satt dig in i kritiken mot WC eller ens läst rapporten? 4/7 medlemmar i Warren kommissionen höll ju inte ens med om dess slutsats, finns ju inga chain of evidence överhuvudtaget och man hade aldrig kunnat fälla LHO i en rättegång, även erfarna jurister, poliser, FBI agenter etc säger att det är bland de slarvigaste undersökningarna som gjorts. Att man inte ens anstränger sig att fördjupa sig i alla vittnesmål från de läkare som tog hand om presidenten, eller de som verkligen var där den dagen som såg/hörde skott framifrån, över 50st (ink poliser, agenter, folk mer militärerfarenhet etc), eller totalt ignorerar Oswalds kopplingar till US Intelligence agencies, men det är ju inte så konstigt när Allen Dulles får skjuta utredningen, snacka om att låta räven undersöka vem som mördade hönorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in