2015-02-12, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Absolut inte enligt min definition, det har du totalt missuppfattat.
Jag stiftar inga lagar i Sverige.
Vilka är dessa många länder där du har rätt att hota, förtala och vara rasistisk mot folk?

I USA får man göra allt som i Sverige kallas HMF t.ex, inklusive att bära nazistuniform på stan. Vad man inte får göra är att hota någon i deras egenskap av privatperson eller diskriminera någon p.g.a. etnicitet etc.
Citera
2015-02-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Menar du att det är ordvalen i de kontroversiella inläggen som föranleder att Sveriges största vänstertidning inleder en "granskning" av användarna? Jag vill uppmärksamma dig om att ordvalen i sig är fullständigt irrelevanta när åsikterna som uttrycks i grunden är olagliga. Det är för mig olagligt att uttrycka mina åsikter i offentligheten i Sverige, så hur föreslår du att jag bedriver opinionsbildning utanför Flashback?

Ordval (inklusive svordomar, kränkande ord, tonläge, osv.) är förövrigt väsentliga delar av retorisk debatt och bör knappast förbjudas på basis av godtyckliga, känslobaserade och antidemokratiska anti-yttrandefrihetslagar.

Kanske inte ordvalen i sig, utan den jargong som lyder i debatter om invandring där stor del av sakligheten försvinner bland allt klegg av fördomar och onödiga påhopp på diverse folkgrupper.

Nu finns det dock en lag som vi tyvärr får rätta oss efter och det gäller även anonyma debatörer. Du har all rätt att kritisera denna lag, enligt yttrandefriheten.
Citera
2015-02-12, 02:28
Medlem
mr.demons avatar
Nu är det nån 25 åring som är uthängd.
Citera
2015-02-12, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I USA får man göra allt som i Sverige kallas HMF t.ex, inklusive att bära nazistuniform på stan. Vad man inte får göra är att hota någon i deras egenskap av privatperson eller diskriminera någon p.g.a. etnicitet etc.

Så om människor fick glida omkring med uniform på staden utan att någon sagt till hade du varit nöjd?
Citera
2015-02-12, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Jaha för det var du som skrev det förra inlägget jag citerade också?

Jo det gör du indirekt.

Dom allra flesta länderna i världen.

Jag vet att det är sent men t.o.m. du kan väl förstå att bara för att man beskriver hur en sak ligger till så behöver det inte vara den som beskriver saken som har bestämt att den är så?

Det skulle vara jääääävligt indirekt i så fall. Fast jag förstår hur du menar.
Blir ju ett hyfsat långskott hur som helst och då är du själv indirekt ansvarig för super många saker som du inte gillar.

Jasså? Snälla räkna upp bara några av dessa fina länder där det inte är straffbart med olaga hot, förtal och rasism?
Citera
2015-02-12, 02:29
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara, fast det får väl tiden utvisa som jag ser det, då jag inte är lika synsk som dig.
Nu motsäger ju det inte vad jag skrev. Alla som gör olagliga saker åker ju tyvärr inte dit.

Det kommer inte ens inledas polisutredningar då de dessa individer sagt är alldeles för snällt för att ens gränsa till något olagligt. Som jag sa tudugarevuttrycker sig de inte värre och mer hatiskt än många etablerade journalister.
Citera
2015-02-12, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nu är det nån 25 åring som är uthängd.
På vilket sätt är filmen relevant i det här fallet ?
Ingen vet ju vad killen som han slår på har sagt eller gjort.

Vad ligger nyhetsvärdet i det hela ? en privatperson som hatar på Mona Sahlin på ett anonymt forum och ger nån en käftsmäll som kommer på film.
Kan nån hjälpa mig förstå.
Senast redigerad av JevlaTomteVerkstad 2015-02-12 kl. 02:36.
Citera
2015-02-12, 02:32
Medlem
weltalls avatar
Fattar inte varför folk pratar om hot, som om full yttrandefrihet skulle innebära att hot och utpressning blev lagligt? Tror nog att USA klarar att hålla dessa olagliga även med deras större yttrandefrihet.
Citera
2015-02-12, 02:34
Medlem
Citat:

Ja, hets mot folkgrupp är ju Sverige lite egna med, det håller jag absolut med om. fFnns väl inte i många, om ens några, andra länder?
Men man får väl fortfarande inte hota, förtala eller vara rasistisk mot personer i USA heller?
Citera
2015-02-12, 02:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det får vi däremot göra i Sverige om det gäller vita män eller andra ondskefulla individer. SD-politiker går också utmärktatt hata.
Citera
2015-02-12, 02:37
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeytheavalon
Kanske inte ordvalen i sig, utan den jargong som lyder i debatter om invandring där stor del av sakligheten försvinner bland allt klegg av fördomar och onödiga påhopp på diverse folkgrupper.

Nu finns det dock en lag som vi tyvärr får rätta oss efter och det gäller även anonyma debatörer. Du har all rätt att kritisera denna lag, enligt yttrandefriheten.

Jag har alltså rättighet att kritisera lagen som förbjuder mig att kritisera invandringspolitiken på det sätt jag vill? Tack och bock min gode herre för den rättigheten.

Gäller samma tvång att acceptera lagar som inskränker mina grundläggande rättigheter i alla länder? Nordkorea? Sovjetunionen? DDR? Där var det olagligt att kritisera yttrandefriheten, och allt annat staten ägnade sig åt. Men så såg ju lagen ut - det är bara att svälja och se glad ut!
Citera
2015-02-12, 02:39
Medlem
Citat:
Ja, hets mot folkgrupp är ju Sverige lite egna med, det håller jag absolut med om. fFnns väl inte i många, om ens några, andra länder?
Men man får väl fortfarande inte hota, förtala eller vara rasistisk mot personer i USA heller?

Du får hota, förtala och uttrycka sig rasistiskt även i Sverige om det inte är grovt.

Många i denna tråd har skev syn på svensk lagstiftning. De som hängts ut av AB har inte gjort sig skyldig till något brott och det är just därför AB hänger ut dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in