2015-02-11, 22:58
Medlem
Är det bara Aftonbladet som får "hata".
Citera
2015-02-11, 22:58
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
Ska man beakta yttrandefriheten får man ju också beakta vad som kommer med den, t.ex att man inte får begå hets mot folkgrupp eller sprida rasistiska budskap. Aftonbladet granskar nu personer som sprider sådana budskap, jag ser inte riktigt problemet i det hela, allt är ju en del av den demokratiska cirkusen.
HMF och annan åsiktslagstiftning kommer inte med yttrandefriheten,det är något som makten sedan tillägger för att hindra att obekväma åsikter sprids.

HMF är förövrigt en ganska intressant lag,du borde göra lite research varför (eller på vems beställning) som den skapades.
Citera
2015-02-11, 22:59
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utan att tycka något i ämnet du tar som ett exempel, men det du säger är att endast det som de flesta vill se i tryck skall få tryckas, det är vad du säger här.

Med samma argument, du är samhällsfarlig tycker jag.

Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker att det är en svår fråga, men varje gång jag vrider och vänder på argumenten om åsiktsfrihet och rätten att publicera sin åsikt fullt ut så landar jag i att yttrandefriheten är värd mer än något annat om man ser krasst på saken. Rubbar man rätten att uttrycka sig fritt tullar man sakta men säkert på det fria samhällets fundament, det är min uppfattning.

Det är lätt att rasera en demokrati men svårt att återskapa den, det kostar mycket mer blod, svett och tårar att skapa ett fritt samhälle än att vidmakthålla det samma tror jag.
Det är lätt att rasera en demokrati, och det är exakt ert syfte. En god demokratisk anda behöver behandlas med respekt och människovärdighet. När balansen misshandlas av dess utövare som väljer att kränka andra människor genom att nyttja privilegier blir resultaten alltid, förr eller senare, blodiga. Liksom alltid tidigare. Problemet är att den goda kontra onda sidan är diskutabla. Men nödvändigtvis behöver sidan med privilegier inte vara särskilt god eller ens ond. Inskränkthet är däremot nödvändigt för att vägra låta människor i ett samhälle behandlas likvärdigt dem själva.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
Ska man beakta yttrandefriheten får man ju också beakta vad som kommer med den, t.ex att man inte får begå hets mot folkgrupp eller sprida rasistiska budskap. Aftonbladet granskar nu personer som sprider sådana budskap, jag ser inte riktigt problemet i det hela, allt är ju en del av den demokratiska cirkusen.

Jag definierar inte yttrandefrihet juridiskt, förutom att USA:s juridiska definition av yttrandefrihet också råkar vara den moraliska. Varför ska man inte få gå i nazistuniform t.ex? (Och märk väl att jag själv är anarkist.)
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Alltså lagen är skriven så att man kan inte hetsa/hata hursomhelst och misstaget här är ju att end el trott att på ett "anonymt" forum kan man skriva vadsomhelst och hävda yttrandefrihet. Men sedan granskar/avslöjar journalister forumet i detta fall flashback och vips så är det kört för en del. Mend et är samma sak inom andra granskningar..det har varit dolda kameror inom olika branscher m.m Journalister använder de metoderna för att avslöja missförhållanden. Jag har sagt och säger igen. Det finns inget "Safe haven" för lagbrott och speciellt inte på internet. Tänk på hålla er inom lagens ramar så är det inga problem, man kan uttrycka sin åsikt utan att t.ex hetsa mot folkgrupp och det har inget med moral att göra utan sunt förnuft.

Du kan ju prova censurera hela Hollywood då. Svenskar var aldrig så här fula i tungan och ohövliga innan vi fick tillgång till all teknologi i och med data och TV.

Det är ju inte individens fel om denna inspiration bombarderas dagligen från alla håll och kanter.
De flesta som skriver på Flashback är dessutom vuxna människor, och har egna föräldrar och behöver därför inte uppfostras av någon övervakning av vad de skriver från massmedias sida.

Från min synpunkt är det rent av hälsosamt att skriva av sig eller tala av sig och uttrycka sina känslor såsom frustration, oro och fruktan.
Ska denna rättighet endast tillhöra de fåtalet i "eliten" ?
Vi ska lyssna på översittarna i klassen ? resten kan hålla tyst ?

Förresten så är deras uthängningar väldigt selektiva.
Liknande uttalanden görs i områden som Rosengård dagligen, vi skulle behöva bygga om hela Rosengård till ett gigantiskt fängelse för olika slags "Hets mot folkgrupp" och kränkningar.

Så verklighetsbilden är ju väldigt vinklad vars enda syfte är makt genom rädsla.
Citera
2015-02-11, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
tror nog du har ganska rätt i det haha! det tråkigt är att svenskar tyvärr inte har modet att ens bege sig ut på gator, eller så bryr sig inte majoriteten och gärna vill leva under en diktatur.

skrämmande hur inskränkta vi kan vara...
Vem hindrar dej från att gå ut och demonstrera?
Men klart, efter fem minuter börjar kylan komma och du köper en varm korv och tassar hem, drar av dej långkallingarna sätter dej framför datorn och börjar dra skinn.
Citera
2015-02-11, 23:02
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Rätt givet att de nu uthängda har brutit mot lagar. Om inte så får vi justera lagarna, för sånt ska inte vara tillåtet. Ganska övertygad om att den stora majoriteten tycker det.

Du är ganska övertygad om att den stora majoriteten i ett av västvärldens mest repressiva samhällen vill ha en ännu mer begränsad yttrandefrihet? Vad gör dig så övertygad om det? Tänk på att alla inte reagerar känslomässigt, utan vissa människor kan se en problematik med till synes enkla lösningar.
Citera
Medlem
Starsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Hade vi bott i Frankrike hade tusentals demonstrerat utanför aftonbladet nu.

Hade vi bott i Frankrike hade Aftonbladet döpt om sig till JE SUIS FLASHBACK!
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ärligt talat så tror jag att geneman tröttnat på AB s.k scoop. Vem orkar läsa det i veckor som de kommer köra på.
Det finns allvarligare saker i världen än så som t.ex att IS har 20.000 utlänska krigare i Syrien.
Men sånt glöms väl bort i AB:s tro att de med vänster extremister gjort ett väldsscoop.

Kanske dax att AB ransakar sig själva.

Det rapporteras oerhört mycket om isis i Syrien. Tycker du inte det?

Göm dig inte bakom Voltaire och yttrandefriheten. Det är avgrundsmänniskor detta handlar om. Den värsta sorten. Personer som inte är rädda för att hota, håna, hata och hetsa. Nu har de gråten i halsen, igår var de tuffa, retoriskt hånfulla och hatiska. Människor under Voltaires tid stod upp för sina åsikter. Det fanns inget anonymiserat internet då. Inga fegisar bakom datorskärmen heller för den delen.
Genom åren har jag själv hotats till livet av dessa tangentbordsrunkande soffpotatisar. Nu blir det förhoppningsvis slut på det. Tack och lov.
Citera
2015-02-11, 23:03
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzzie
Varför styr du inte upp något sådant då?
Demonstrationsfrihet råder.

Lätt att sitta och leka tuff på internet, men att göra något åt saken det går inte.

Det var mer en reflektion än att leka tuff bakom tangentbordet.
Citera
2015-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Hade vi bott i Frankrike hade tusentals demonstrerat utanför aftonbladet nu.

Tusentals? Snarare hundratusentals eller miljontals skulle ha demonstrerat vildsint.. För att inte tala om USA där yttrandefriheten är det heligaste av allt för folk i allmänhet och där i princip de allra flesta hade blivit tokgalna om makthavare som stora tidningar hade attackerat vanligt folk för att strypa det fria ordet. Tro inget annat ni som är fega räddhågsna medlöpare till makten och deras försök till att kontrollera människors tankar och ord i syfte att styra folket dit dem vill.
Citera
2015-02-11, 23:06
Medlem
Någon som har ett svar på varför dom privatpersoner som AB hängt ut erkänt och inte bara nekat helt fullständigt. AB styr inte rättsväsendet så förstår faktiskt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in