Citat:
Ursprungligen postat av
Harpy
Jag förstår att riskhanteringen hos vilket system som helst måste anpassa sig för idioter för att undvika ett dåligt utfall, och det är en väldigt bra poäng du framför.
Men för att kunna minimera riskerna vid ett såpass stort klientel som flashback har: så är en begränsning på mailuppgifter (1/användare) ingenting att jämföra sig med efterblivenheten i mailadressens utformning samt uppgifter om användarna som kan användas i ett avslöjande syfte (som kan vara stark i vissa fall, och låg i andra). Användarna måste ansvara mer för vad de skriver, och hur de skriver, samt när de skriver. Man kan analysera data på andra sätt än att flashback läcker.
Visst kan man analysera data på andra sätt. Det räcker nog med 100 inlägg på Flashback för att identifiera en person om det finns jämförelsematerial på webben som t.ex. en personlig blogg.
Men, och det är en viktig poäng, detta är
indirekta bevis. Aftonbladet kan inte hänga ut den kände bloggaren Sv*n Sv*nsson (fingerat namn) bara därför att det finns en rasistisk skribent på Flashback som har precis samma grammatiska egenheter som Sv*n Sv*nsson. Det kan ju handla om en slumpmässig likhet.
Om den rasistiske Flashbackskribenten registrerat sig med emailen Sv*n.Sv*nsson@*****.se (bloggarens redan kända emailadress) så kommer dock saken i ett helt annat läge. Då har man plötsligt skarpa bevis, och tryckpressen kan rulla igång.
Detta handlar om det jag fetade ovan i din replik, alltså folk som faktisk använder sin egen redan kända emailadress eller en gmailadress med sitt eget namn för att registrera sig. Att döma av filen som släpptes så är de ganska många, fler än man skulle tro.
Det kan ju verka korkat, men jag tror inte att alla dessa personer är efterblivna, som du uttrycker det. Det är bara som jag skrev tidigare att de
inte tänkte på det när de registrerade sig. De går med i Flashback för att skriva om godis, fotboll eller krukväxter, och halkar först långt senare in på ämnen där de helst vill vara anonyma. Men då är det alltså för sent att göra något åt den saken, om emailadressen kommit på avvägar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harpy
Bryr ni er så tar ni hand om er. Det är inget som talar för en läcka på flashback.
Det är viss skillnad på att bry sig om omedelbara risker och vara förutseende. En del av oss är alltid förutseende och minimerar all personlig information. Men många har nog tyvärr resignerat inför den kartläggning som hela tiden pågår på webben av både kommersiella och andra skäl.
Vad gäller frågan om det finns läckor eller inte, så bygger ju även andra angreppsmetoder som diskuterats på att dessa emailadresser finns. Tar man bort kravet på email vid registreringen har man en gång för alla löst problemet, oavsett vilken metod som används för att fiska fram adresserna.