2014-09-10, 23:06
Medlem
Reguluss avatar
För att det inte ska drunkna i trådarna om vad RG gjort eller inte gjort tänkte jag starta en tråd om vad Flashback kan göra för att i framtiden öka skyddet av användarnas indentiteter.

Det mest uppenbara säkerhetshålet - oavsett om RG har hackat någon databas eller inte - är kravet på en email-adress för registrering. Om man tar bort detta krav blir det mycket svårare att identifiera användare som inte vill bli identifierade.

Att de flesta sites kräver ett registreringsmail beror just på att man vill kunna spåra och identifiera enskilda användare vid eventuella överträdelser eller brott. Om Flashback inte har den intentionen finns det inte något behov av dessa email-adresser (om inte användarna själva vill ha dem).

Det man förlorar är att det blir något lättare för spammare och 1.07:are, som då inte behöver skaffa ett nytt email för varje nytt konto de skapar. Men dessa figurer är vana vid att fixa nya email och skulle knappast märka skillnaden.

Mitt förslag är alltså: ta bort kravet på ett fungerande email vid registrering, men behåll möjligheten att ge en kontakt-adress för den som så vill.

Man bör i så fall också göra det möjligt för dem som redan är registrerade att byta till en blank email-adress.
Citera
2014-09-10, 23:10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att de flesta sites kräver ett registreringsmail beror just på att man vill kunna spåra och identifiera enskilda användare vid eventuella överträdelser eller brott. Om Flashback inte har den intentionen finns det inte något behov av dessa email-adresser (om inte användarna själva vill ha dem).
Jo, det finns det. Möjligheten att kunna återställa lösenord. Utan den funktionen skulle teknikerna drunkna i mail från användare som har glömt bort sina lösenord, där det dessutom är omöjligt för dem att intyga att de är den berörda användaren i fråga.
Citera
2014-09-10, 23:12
Medlem
Svinhudens avatar
Fix: https://www.guerrillamail.com/
Citera
2014-09-10, 23:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jo, det finns det. Möjligheten att kunna återställa lösenord. Utan den funktionen skulle teknikerna drunkna i mail från användare som har glömt bort sina lösenord, där det dessutom är omöjligt för dem att intyga att de är den berörda användaren i fråga.

Då får den som vill vara helt säker på att vara anonym stå sitt kast och förlora kontot om han eller hon slarvar bort lösenordet.

Jag tror att valet skulle bli lätt för de flesta användare.
Citera
2014-09-10, 23:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Då får den som vill vara helt säker på att vara anonym stå sitt kast och förlora kontot om han eller hon slarvar bort lösenordet.

Jag tror att valet skulle bli lätt för de flesta användare.
Ja, eller så använder du en slaskmail för att registrera dig på Flashback. Det finns flera anonyma mailtjänster som är gratis. Dessutom finns det mailtjänster där man får en temporär mailkorg under en viss tid, och sen raderas allt. Vips, ditt problem är löst. Ta av foliehatten.
Citera
2014-09-10, 23:19
Bannlyst
Vad spelar det för roll om man tappar bort lösenordet? Är väl bara att skapa ett nytt konto?
Citera
2014-09-10, 23:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Fix: https://www.guerrillamail.com/

Jag vet hur jag skyddar mig, och många andra gör också det. Men problemet är de som inte vet det eller av ren bekvämlighet använder sin vanliga email-adress med namn och allt. De kanske inte inser när de registrerar sig att de om 5 eller 10 år kommer att diskutera saker som de helst inte vill att släkt och vänner ska känna till.

Att döma av diskussionerna i RG-trådarna är det många som nu är oroade.
Citera
2014-09-10, 23:22
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Vad spelar det för roll om man tappar bort lösenordet? Är väl bara att skapa ett nytt konto?
Jag tror inte det är aktuellt för alla som super bort sitt lösenord. Det finns flera fördelar med att ha ett aktivt konto, bl. a. tillgång till vissa forumdelar som man annars går miste om, om man tvingas skapa ett nytt konto.
Citera
2014-09-10, 23:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, eller så använder du en slaskmail för att registrera dig på Flashback. Det finns flera anonyma mailtjänster som är gratis. Dessutom finns det mailtjänster där man får en temporär mailkorg under en viss tid, och sen raderas allt. Vips, ditt problem är löst. Ta av foliehatten.

Se mitt svar ovan till Svinhuden. Problemet är alla de användare som inte vet hur man gör för att skydda sin identitet. Varför utsätta dessa för en helt onödig risk?

Det enda argument jag sett hittills för krav på email-adresser är detta med lösenordsåterställande, och det är ett skenargument. De som inte kan komma ihåg lösenord och inte bryr sig om sin anonymitet kan ju i så fall ange en adress. Och de som inte bryr sig eller inte vill slipper.
Citera
2014-09-10, 23:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag tror inte det är aktuellt för alla som super bort sitt lösenord. Det finns flera fördelar med att ha ett aktivt konto, bl. a. tillgång till vissa forumdelar som man annars går miste om, om man tvingas skapa ett nytt konto.

Att skriva 200 nya inlägg för att återigen kunna komma in på Laidback är i så fall ett rimligt straff för den som slarvar bort sitt lösenord.

Poängen med mitt förslag är dock att emailen skulle vara frivillig. Den som oroar sig mer över borttappade lösenord än sin anonymitet skulle fortfarande kunna ange en kontaktadress.
Citera
2014-09-10, 23:27
Bannlyst
Citat:
Tillgång till vissa forumdelar? Visste inte ens att man fick det med aktivt konto. Finns det några fler fördelar?
Citera
2014-09-10, 23:32
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Tillgång till vissa forumdelar? Visste inte ens att man fick det med aktivt konto. Finns det några fler fördelar?

Vet inte vad som menas med "aktivt konto" men vissa forumdelar har du inte tillgång till om du inte har varit registrerad en tid och skrivit minst 200 inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in