2015-02-11, 19:23
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
Man kan ju undra vad du har för åsikter egentligen? Hade du verkligen förlorat ditt jobb och FAMILJ om de kom ut? Terapi kanske är lämpligt?
Jag tror det är du, Ola Öinert som behöver terapi för extrem trångsynthet.

Finns många arbetsplatser, klubbar och föreningar som inte accepterar Sverigedemokrater. Även folk som säger upp bekantskaper för det.
Citera
Medlem
I.R.Workss avatar
Citat:
Man får ju känslan av att personen är för feg för att ha åsikter.
Därav litar man inte på personen
Därav är anonymitet något dåligt för ALLA, inte bara för den anonyma.

Nej, anonymitet är bra i de fall där man inte vill visa upp sitt namn och diskutera kring sex och samlevnad, drogbruk/missbruk, politiska ståndpunkter och allt mellan juridik, hälsofrågor, religiös övertygelse och relationsproblematik. Varken Anna Svensson, Ivan Czhkyn eller Karin Marsdottir har antagligen lust att öppet fråga om prickarna vid underlivet är ett resultat av oskyddat sex och riskera att arbetsgivare, vänner, kollegor, sambo etc. ser detta.

Framförallt är en av fördelarna med anonymiteten att det möjliggör för användarna att delge varandra sina erfarenheter och ge råd och åsikter i frågoämnen.

Så att anonymiteten skulle vara dåligt per se är helt fel.

För att gå in på ämnet skulle jag vilja säga att vi är i en brytpunkt tidsmässigt sett där vi mer och mer bryter oss loss från etablerade medier och öppnar ett informationsflöde som kan delas och utnyttjas av alla. De krav som ställs på individen kommer egentligen förbli desamma; att tänka källkritiskt och att, som de flesta vuxna borde klara av att hantera, att stå ut med lite skit när man till exempel går in i en politisk diskussion eller att bli äcklad när man läser om sexuella övergrepp, gatuvåld unt so weiter. Det här är något som antagligen inte mediabolagen trivs speciellt bra med då man ger läsarkretsen en för stor valfrihet att själva bilda sig en uppfattning.

Men det är bara mina fem ören.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vitsen är väl att man vill behålla jobbet?

Helt förståeligt , men bryt inte mot några lagar och låt dig inte tro du är anonym på internet, så är det lugnt!
Citera
2015-02-11, 19:24
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ingen av de Aftonbladet hängt ut har brutit mot några lagar. Aftonbladet hänger ut dem för att de anser att de uttryckt sig olämpligt.
Ja, men ska man inte ha rätten att uttrycka sig olämpligt!?

Man kan ju inte bara låta personer med "lämpliga" åsikter uttrycka sig, hur fan skulle samhället du se ut?
Sverigedemokraterna hade garanterat aldrig existerat till exempel.
Citera
2015-02-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Jag tror det är du, Ola Öinert som behöver terapi för extrem trångsynthet.

Finns många arbetsplatser, klubbar och föreningar som inte accepterar Sverigedemokrater. Även folk som säger upp bekantskaper för det.

Finns massor av icke-anonyma Sverigedemokrater. Jimmy Åkesson till exempel. Han är inte anonym.
Citera
2015-02-11, 19:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Man får ju känslan av att personen är för feg för att ha åsikter.
Därav litar man inte på personen
Därav är anonymitet något dåligt för ALLA, inte bara för den anonyma.

Levde du ens när man enbart kunde publicera insändare i en tryckt papperstidning? Då liksom nu har du rätt att vara anonym, tidningen får inte avslöja dig för myndigheter, har du ens funderat på varför? Lägg nu ner snacket om att anonymitet är dåligt, fegt eller vad det nu kan vara, det är inte du som avgör om någon har ett behov av att vara anonym.

Om du har ett behov av att veta vem som tycker vad anser jag att du är pervers och bör söka för ditt extrema kontrollbehov. Jag dristar mig till att tycka att du är ett stort biologiskt misslyckande för något står uppenbarligen inte rätt till i det huvud som jag misstänker sitter mellan knäna.
Citera
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jag tror inte på raser, det gör rasismen liksom antirasisterna. Jag tror på mänskliga egenskaper inom alla människor. Raser är ett gammalt hittepå och även rasismen som då formades. Ur hittepå.

Du glömde judendomen när du räknade upp åskådningar träffade av satir. Om judarna beskrevs i karikatyrer omkring 20-30 tal, varför inte muslimerna idag? För att det har med samhällsklimatet att göra, tiden när vad görs och varför.

Det förändrar inte det faktum att rasism betyder nedvärderande av person med annan hudfärg.
Du bestämmer inte definitionen bara för att ras inom människor inte existerar på riktigt. Det är fortfarande innebörden av ordet. Jag tror de flesta här inne lärde sig att raser bland människor inte existerar när de var cirka 4 år.

Ja, judarna beskrevs som karikatyrer (Gör de fortfarande idag i den muslimska världen. Ritas som djur), inte deras profet. Du fattar väl att det hade varit skillnad om massa muslimer ritades som karikatyrer idag, vs verkligheten, att deras profet ritas?
Helt otroligt hur du inte förstår detta koncept.
Det är inte människorna som är mål för satiren, utan deras IDEOLOGI.
När den var judarna, så var det inte dras ideologi, utan judarna som FOLKGRUPP.

Du försöker bara hitta en anledning till varför människor kan göra något så hemskt som att gå in och slakta oskyldiga personer på en tidningsredaktion. Svaret är : ideologi.
Citera
Medlem
Orwellians avatar
Har det över huvud taget kommit något mer avslöjande idag än H.E.Ls ursäkt (som inte ens verkar ha blviit kontaktad av AB?) och artikeln om Axelssons påstådda lyxliv? Varför håller dom på avslöjandena? Får intrycket av att deras material är extremt mycket klenare än vad man förväntade sig.
Citera
Medlem
Reellfantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Helt förståeligt , men bryt inte mot några lagar och låt dig inte tro du är anonym på internet, så är det lugnt!

Massor av människor här bryter mot lagarna när de är rasister.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77

Om du "blir av med jobbet" kan du gå till arbetsmarknadsdomstol.

Har du begått brott däremot bör du ställas inför rätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Lagen gällde det ju, inte dina personliga känslor din pajjas.
Ja? Vad jiddrar du om?
Klart att du får säga vad du vill inom lagens gränser. Vilket är väldigt väldigt mycket.
General felet ni gör i den här tråden är att ni förutsätter att man ska få uttrycka åsikter som en majoritet av samhället inte står för, bara för att sen sätta sig i ring och sjunga kumbaya tillsammans.

Wake up and smell the coffee. Inte så det fungerar här i världen, man står för sina åsikter och man får acceptera att andra människor väljer att sluta associeras med en på grund av det. Kallas för ett fritt samhälle.
Citera
2015-02-11, 19:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Finns massor av icke-anonyma Sverigedemokrater. Jimmy Åkesson till exempel. Han är inte anonym.
Fan bra argument Ola Öinert.

Jimmie Åkesson får säkert sparken från Sverigedemokraterna för att han röstar på Sverigedemokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in