2015-02-10, 21:52
Medlem
Jag tycker att det är förvånande att så många stödjer den här tjejen. Hon är 14 år, vilket är den värsta möjliga åldern. Hon är könsmogen men inte byxmyndig. Det gör det hela väldigt obekvämt för män, särskilt eventuella manliga lärare. Det är ett allmänt badhus och ett skolevenemang. Man ska givetvis ha rätt att vara topless på platser där man inte stör andra, men på allmänna platser får man visa hänsyn till andra och respektera regler som är till för allas trivsel.
Citera
2015-02-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gingaginga
Ja först så har klassen en genomgång med vad dem ska göra, tänk dig en genomgång med en massa fjortonåringar där en tjej är naken. Och ännu mer pinsamt om dem har en kvinnlig idrottslärare...
Topic är inte att bada naken. Det du befarar är högst spekulativt och om det är normalt att bada toppless kommer inte män bli mer upphetsade än de är idag.
Citera
2015-02-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern
Jag tycker att det är förvånande att så många stödjer den här tjejen. Hon är 14 år, vilket är den värsta möjliga åldern. Hon är könsmogen men inte byxmyndig. Det gör det hela väldigt obekvämt för män, särskilt eventuella manliga lärare. Det är ett allmänt badhus och ett skolevenemang. Man ska givetvis ha rätt att vara topless på platser där man inte stör andra, men på allmänna platser får man visa hänsyn till andra och respektera regler som är till för allas trivsel.
Den här regeln är uppenbarligen inte trivsam för alla.
Citera
2015-02-10, 21:59
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Tjejen bör inte vara topless för att grabbarna blir kåta? Fan vilka efterblivna argument det förs i den här tråden. Eftersom många faktiskt verkar vara av just den uppfattningen så är ju tjejens handling uppenbarligen jävligt befogad.
Citera
2015-02-10, 21:59
Medlem
TruckUrbans avatar
Wow, vilken klok och modig tjej som vågar ta kampen mot patriarkatet! En riktig förebild för alla andra, inte minst hennes yngre systrar.

Det här är produkten av formen media stöper lättpåverkade i. Vidrigt. Riktigt vidrigt.
Citera
2015-02-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Jag menade på att jag minns 14års åldern som en ålder utan bekymmer, du sket helt enkelt i samhället och politik - det var detta som var mysigt med att inte vara vuxen, det existerade inga hinder för ditt välmående att blomstra. Men visst, vi kommer alla ifrån olika umgängeskretsar, och ingenting i mitt inlägg tydde på att jag försökte framhäva denna flicka som efterbliven.

Det är i den åldern de flesta redan mår dåligt eller börjar må dåligt. Riktigt pissigt var allt av vad jag minns. Jag tvivlar starkt på att du har missat alla kroppsideal och sjuka bilder som finns i media överallt, hela tiden. Det är ganska coolt gjort av tjejen att våga bada topless när det till och med görs bikiniöverdelar för små barn som är så långt ifrån puberteten/det vuxna man kan va. Att trotsa de normer där alla tjejer ska skämmas och må dåligt över sin kropp är modigt.

Visst, hon kan säkert ha mått dåligt över sin kropp också, men det är ju ett steg på vägen när folk ser att "oj hon gjorde så och hennes bröst ser inte ut som alla extremt photoshopade modellers som alla tycker att mina bröst ska se ut som. Hmmm, jag kanske inte heller ska skämmas över mig och min kropp". (Man kan ju åtminstone hoppas att någon som sett det eller hört om det tagit det så också. Det skulle göra många mycket gladare att sluta skämmas över sin kropp. Det bästa skulle ju förstås va om alla äckliga företag slutade upp med störd marknadsföring som både bildligt och bokstavligt talat får vissa att spy)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansternationell
Varför tar du dig mandat och anlägger en von Oben-attityd mot denna unga tjej? Du är tillräckligt gammal för att veta att "bara bröst" länge varit en symbolfråga för många feminister.

I synnerhet för dem som slet arslet av sig på 60- och 70-talen för att kratta gången åt dig och andra kvinnor.

Den här tjejen är betjänt av uppmuntran för sina ställningstaganden. Inte av nypuritanism från någon som kunde varit hennes mormor.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, däremot är jag gammal nog att veta att feminism inte är synonymt med att blotta brösten...

Och att blotta brösten inte varit någon central fråga. När de brände BH:ar så handlade det inte om att visa brösten ...

Varför har du alltid så svårt att läsa innantill när du tycker att så passar?

Jag skrev att "bara bröst" varit en symbolfråga inget annat. Du är dessutom så jävla okunnig som inte vet att BH-bränningen bara är en myt som hängt sig kvar. 😥

Framgår det någonstans att just detta är tjejens enda feministiska ställningstagande?

Din okunnighet gör bara saken en otjänst.
Citera
Medlem
Greven.s avatar
Ni som diskuterar badhusets dresscodes för män och kvinnor, hur skulle ni se på fallet om det var en transexuell man med silikonbröst som gjorde detta? Hade hen behövt täcka sina bröst eller hade hen kunnat gå med bara bröst?

Nu var ju dock detta fall om en fjortonåring och jag antar att det inte finns allt för många med silikonbröst i den ålder. Men känns fortfarande värt att nämna. Transexuella män borde väl tycka simning är kul de med? Det var trots allt ett allmänt badhus det skedde på.
Citera
2015-02-10, 22:03
Medlem
Ttoclaws avatar
Vad är problemet egentligen? Låt henne gå topless då?
Feminister i regel är inte speciellt attraktiva ändå. Finns självklart undantag dock, som med allting annat.
Undrar vad päronen tycker om det hela...
Citera
2015-02-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern

Här man den typen av problem så ska man inte vara lärare.
Varför all denna puritanism?
Citera
2015-02-10, 22:04
Medlem
Vill man vara barbröstad ska man få vara det, kille som tjej.
Citera
2015-02-10, 22:05
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAAME
Det är i den åldern de flesta redan mår dåligt eller börjar må dåligt. Riktigt pissigt var allt av vad jag minns. Jag tvivlar starkt på att du har missat alla kroppsideal och sjuka bilder som finns i media överallt, hela tiden. Det är ganska coolt gjort av tjejen att våga bada topless när det till och med görs bikiniöverdelar för små barn som är så långt ifrån puberteten/det vuxna man kan va. Att trotsa de normer där alla tjejer ska skämmas och må dåligt över sin kropp är modigt.

Visst, hon kan säkert ha mått dåligt över sin kropp också, men det är ju ett steg på vägen när folk ser att "oj hon gjorde så och hennes bröst ser inte ut som alla extremt photoshopade modellers som alla tycker att mina bröst ska se ut som. Hmmm, jag kanske inte heller ska skämmas över mig och min kropp". (Man kan ju åtminstone hoppas att någon som sett det eller hört om det tagit det så också. Det skulle göra många mycket gladare att sluta skämmas över sin kropp. Det bästa skulle ju förstås va om alla äckliga företag slutade upp med störd marknadsföring som både bildligt och bokstavligt talat får vissa att spy)

Ja, idealen är inte hälsosamma och det är trist att många låter sig fångas i fällan som vi i väst har skapat och integrerat till vår verklighet. En verklighet där många barn, ungdomar och vuxna aldrig blir lyckliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in