2015-02-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen
Hur kan det vara förtal att bara säga att någon faktiskt sagt nått som den sagt??

För att det är det.

5 kap. 1 § BrB:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
"

Om uppgiften är sann, kan man dock ändå gå fri om det var försvarligt att lämna den. Men är det inte försvarligt, så fälls man, trots att uppgiften var sann.
Citera
2015-02-10, 15:49
Medlem
Skönt att en har fallit. Fler ska falla som betett sig som svin här och inte ens vågar stå för sina åsikter - som inte är åsikter utan enbart hat!
Citera
2015-02-10, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rich
Fler läser flashback änn aftonbladet och expressen det är där skon klämmer.

Helt riktigt! "gammelmedia" ar pa fallrepet och det kravs ingen "spakula" for att se vad som komma skall...

Papperstidningar som Expressen, Aftonbladet m.fl. befinner sej i fritt fall

Prenumeranter minskar, losnummer antalet minskar o da minskar oksa annonsintakter.
Panik Personal avskedas o kraftgangen fortsatter anda.

De kan inte langre kora sin falska propaganda utan mothugg nar sajter som Flashback, Avpixlat, Fria tider m.fl. direkt kan MOTBEVISA LOGNERNA!

Jag tror pa fullt allvar att de langsiktikt kommer att forsoka gora sajter som Avpixlat o Flashback olagliga.

Men de underskattar "medelSvensson" grovt

Folk hatar nar den "store" tidningsDRAKEN ger sej pa den lilla manskan.

Asiktskorridoren ar sjukt tunn som den ar. Enda chansen att "let out steam" ar forum pa internet. Forum som ar anonyma, men ILLEGALT hackas av kriminella vanstersympatisorer.

Det gick ju bra for Expressen infor valet till Riksdagen 2014 med sin kampanj emot Sverigedemokraterna - Eller?

Hur tror gammelmedia reaktionen blir nu?

De ar inne i ett "Lose -Lose" scenario. Vad de an gor sa forlorar gammelmedia matchen.
Men de vill inte lagga sej ner o do frivilligt, sa vi kommer att fa se mer dumheter innan spelet ar over o Aftonbladet samt Expressen blir helt irrelevanta.
Citera
2015-02-10, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
För att det är det.

5 kap. 1 § BrB:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
"

Om uppgiften är sann, kan man dock ändå gå fri om det var försvarligt att lämna den. Men är det inte försvarligt, så fälls man, trots att uppgiften var sann.
Ok men om det handlar om åsikter politiska åsikter etc.. Hur kan det va att väcka missaktning personen har dom åsikterna? Ok om dom hänger ut nån som gillar att klä sej i blöja och bajsa på sej och skriver "Anna Svensson tänder på att bajsa ner sej själv i blöja". Då kanske det kan bli förtal men inte som du beskriver om nån säger en politisk åsikt tycker inte ja de kan bli förtal?
Citera
2015-02-10, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Förtal har ingenting att göra med om något är sant eller ej, det är i grund och botten syftet med att du väljer att peka ut en person som kan vara straffbart. Om det väcker missaktning eller om syftet är att det skall väcka missaktning hos åhörarna så kan det med andra ord vara straffbart.

Nu är det i princip omöjligt för en tidning som spelar sina kort rätt att åka dit på det eftersom de alltid kan peka på andra syften med publiceringen.
J ja tror också inte dom kan stämmas för detr tyvärr. Fy fan jag vet inte ens vad ja skrivit eller vad kontot dom har heter. Ja vet inte va ja skrivet där eller vem som sitter och läser va ja skriver tänk om ja skrivit om nån pinsam grej och dom har snokat det i sitt register? Ja tycker det är som stalin nästan
Citera
2015-02-10, 16:23
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Skönt att en har fallit. Fler ska falla som betett sig som svin här och inte ens vågar stå för sina åsikter - som inte är åsikter utan enbart hat!

Ah, vad bra att du tycker så. Jag har meddelat din arbetsgivare och din omgivning om det faktum att du är alkoholist.

Sådana svin som du ska ut i ljuset.
Citera
2015-02-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tyvärr. De anklagar Flashback för det ena och det andra och det tredje men är själva inte modigare än att de törs göra detta för att de vet att de är närmast oåtalbara.
Men det är väl precis så en del vill ha det i en anarki. Man ska få välja själv om man tycker att man vill delta i det gemensamma eller stå utanför. De som väljer att stå utanför får givetvis efterforska allt som skrivs utan åtal.
Citera
2015-02-10, 16:57
Medlem
Dagazs avatar
Jag skulle vilja veta om researchgruppen tänker hänga ut folk som uttalar sig rasistiskt om det svenska folket. Jag har läst en hel del hemskheter och hat riktat mot svenskar här på flashback.

T.e.x
Svenskar förtjänas att utrotas
Att vi svenskar är inavlade, outbildade bönder
Att svenska kvinnor är horor
Att vi svenskar inte har någon kultur eller att vår kultur är töntig
Att vi svenskar är mesiga och veka

Med tanke på att vi svenskar är en minoritet på jorden så borde väl det också tas upp, för att skydda oss menar jag.

p.s jag vet att det inte kommer hända, då vi svenskar enligt vänster är det enda folket som förtjänar hat och våld.
Citera
2015-02-10, 17:26
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Men kan detta inte bara vara iscensatt? Att läkaren jobbar för dem alltså och inte alls har suttit på flashback?

Det är inte omöjligt, tvärtom, det är med stor sannolikhet sant. Det har skett "konstiga" intervjuer tidigare. Se (FB) Nordiska motståndsrörelsen tråden, allt om NMR

Det spelar ingen roll ur ABs synvinkel att SMR-arna upptäcker att det är påhittat, 99.99% av de som läser AB kommer att tro att den är sann. Samma med den här läkaren. Det är lite Emmanuel Goldstein över det hela.
Citera
2015-02-10, 17:56
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnsex
Skulle gissa att ganska många grejer som skrivs här är precis så. Att folk ändrat på namn och ålder men att resten är sant. Läkaren är nog en ganska typisk flashbackare

Typisk flashbackare är inte samma sak som vanligt folk. Om så vore fallet så skulle Sverigedemokraterna styra landet.

I min umgängeskrets så är jag rätt ensam med mitt intresse för Flashback, man ska inte bli blind och tro att Flashback representerar verkligheten. Flashback är, som vilken annan media, inte verkligheten.
Citera
2015-02-10, 20:08
Medlem
Intrycks avatar
Båda sidor i denna strid kan i ett historiskt perspektiv komma att framstå som rätt fåniga.

RG bygger karriärer på att avslöja något - rasism - som (egentligen) är lika skandalöst som ateism.

Ni är rädda för My Vingrens gäng, istället för att bara stå upp för vad ni skriver. Om ni gjort det, hade de inte haft något.

/ Ickeanonym rasistisk näthatare sedan två år tillbaka (folk som varit ickeanonyma ännu tidigare/längre kan såklart äga mig, det är så respekthierarkin fungerar)
Citera
2015-02-10, 20:50
Medlem
Malingins avatar
Ruggig typ den där martin fredriksson, helt döda ögon.

Vad ska man säga som man redan inte sagt? Yttrandefrihet står snart i historiaböckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in