2015-02-10, 20:32
Medlem
DrDrapas avatar
Jag talar väl för döva öron och svaga sinnen här, men att jämföra "outning" av:

1. Individer och gäng som våldtar kvinnor
2. Individer och gäng som rånar åldringar
3. Politiker som tar stjäl pengar från svenska skolbarn och pensionärer
o.s.v.

...med en tidning som tar sig rätten att förstöra liv på grundval av åsikter, ord, om än ibland klumpigt och okunnigt formulerade, det är så nära intellektuellt bottennapp det går att komma!

Att skrämma folk till tystnad, att trumma in tanken om att bli en paria, för att man vill diskutera realiteter:

1. Sveriges pengar går i allt större utsträckning till icke-svenskar
2. Bostadsmarknaden kraschar
3. Sveriges vård, skola och omsorg försämras för varje år
4. Svensk kultur dras i smutsen och hånas av tongivande politiker och journalister
5. Den grova brottsligheten har exploderat på senare år
6. "Icke kristen" terrorism har blivit vardag
o.s.v.

...det är exakt de härskar- och propagandametoder som i alla tider använts av diktaturer från nazism till kommunism.

Jo, jag vet standardsvaren. Man får outa svenska pedofiler som Anders Eklund (om och om igen...), man får outa nordiska terrorister som Breivik (ju oftare desto bättre).

Men... ser man det minsta samband med utomeuropeisk kultur, flyktingar, och medeltida, fridlysta, religioner, DÅ SKA MAN HÅLLA KÄFT, annars "hatar" man. Man får inte bli förbannad! Man får inte använda kraftuttryck (utom när det gäller sverigedemokrater)! Man ska helt enkelt finna sig i titta åt ett annat håll!

Om familj och karriär är en kärt, vill säga...

Svenskarna har blivit rädda, och så vill de styrande ha det!

Till alla er som hånflinande runkar åt att "de onda" får på nöten: Fattar man inte dessa mekanismer, och vad detta åsiktsförtryck kommer att leda till i förlängningen är det bara tragiskt! Så fruktansvärt tragiskt...
Citera
2015-02-10, 20:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag undrar en sak..Det verkar som om Sverige är helt unikt med sånt här foum som flashback. Är det verkligen så? Finns det verkligen bara i Sverige ett sånt här forum där man kan tala om saker och politik samt invandring på detta viset?

*väldigt förvånad*

Det behövs inte i alla länder.
Citera
2015-02-10, 20:35
Medlem
S.Kandals avatar
Tycker det känns lite som om man har haft inbrott i lägenheten. Någon har snott nyckel, smugit in och snokat i mitt hem utan min tillåtelse.

Inbrottstjuven borde lagföras!!
Citera
2015-02-10, 20:36
Medlem
Unizeros avatar
Detta skapar social oro bland tiotusentals kanske hundratals användare.

Paranoida människor fungerar ej särskilt väl.
Har Aftonbladet gått för långt i jakten på oliktänkare?

Just nu verkar man ha riktat in sig på rasistiska inlägg, men vad kommer härnäst?

Steget mot den totalitära staten tog just 10 kliv framåt.
Citera
2015-02-10, 20:36
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Svårare att säga eftersom det gäller en offentlig person som angriper en annan offentlig person, men Jok3r är en "vanlig medborgare" (utgår jag ifrån) som fäller en ganska grov kommentar om en person som är offentlig. I just det fallet är det nästan garanterat så som jag skrev.
Förolämpning är i Sverige även ett brott enligt brottsbalkens 5 kap. 3 §. Brottet kan ge böter; om brottet anses grovt är maxstraffet 6 månaders fängelse. Förolämpning enligt brottsbalken är en gärning om den består i att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, om handlingen inte uppfyller villkoren för förtal eller grovt förtal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förolämpning

Om det är en offentlig person eller inte spelar ingen som helst roll, däremot så har du nog rätt i att det bara skulle ge böter...mellan 2000-5000 tror jag är det normala.
Hets mot folkgrupp brukar i allmänhet ge böter det med, högre än vid förolämpning.
Tror inte många på forumet skulle riskera att dela bur med Dan Parks vid ev åtal, förmodligen saftiga böter men det skulle nog stanna där.
Sen kan nog jokern känna sig ganska trygg...Helin är ute efter dom som tycker "fel".
Citera
2015-02-10, 20:38
Medlem
Det här kommer sannerligen hemsöka Aftonbladet i många år framöver. När man attackerar yttrandefriheten och samtidigt svenska befolkningens rätt till den är man ute på väldigt djupt vatten.
Citera
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Vem har sagt att det bara är drägg som blir uthängda.
Databasen är redan offentlig på nätet, ALLA användare.
Vad menar du med detta?

Vad står det egentligen i databasen? Om man inte har något i sina inlägg som visar vem man är eller har en mailadress som inte kan knytas till ett namn så spelar det väl ingen roll?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Vem har sagt att det bara är drägg som blir uthängda.
Databasen är redan offentlig på nätet, ALLA användare.
Du kanske inte kommer att bli omnämnd i Aftonbladet. Men anta att din arbetsgivare, blivande arbetsgivare eller svärmor är intresserad av vad du skrivit för 5 år sedan

Även om man blir av med de värsta trollen och näthatarna så är det till en kostnad av att nivån på ett öppet forum blir så att folk bara skriver saker som är så safe att mamma kan läsa det.
Är det bra? Är det en öppen debatt?
Det finns väl en miljon Flashbackkonton. Många är unga idag. Men tänk om 20 år när många av dessa kanske söker sig till politiska uppdrag. Kan man bli minister om 20år allt man skrivit på flashback är öppet för allmänheten? Har jag skrivit något som är värre än att smita från TV-licensen eller stulit en toblerone?

Den som kan välja om denna information ska komma fram eller inte, kan bestämma vilka som får och inte får bli politiker i framtiden. Tänk tanken att det kan till och med vara utländska intressen som som har nytta av en viss politisk inriktning. Och saboterar karaktär för oliktänkande.

Det går att utveckla djupt varför detta inte är bra. Om du ser längre än att "det är skönt att bli av med dräggen".

Att försöka komma åt och sabotera anonymitet är ett hot mot öppet samhälle.

Kan man stjäla Toblerone och därefter bli minister så kan man kalla någon Mona Muslim och bli statsminister, det är jag övertygad om. Människor har en viss förmåga att strunta i skitsaker när den värsta stormen har lagt sig.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag ser inte detta som en isolerad företeelse. Mitt uttalande vilar på en uppfattning om att tilliten till samhället är på väg att rasera på många håll. Kombinera det med en kommande ekonomisk kollaps och dynamiten briserar.

Jag tvivlar på att tilliten till samhället håller på att rasera, ja, med undantag för problemförorterna men de har ändå aldrig haft någon tillit. Det är lät att förföras av frustrationer och domedags-retorik på nätet men nätet är bara ett filtrerat fönster, liksom all media, och kan inte helt o hållet användas som ett mätinstrument för framtiden, eller för att se hur "verkligheten är". Verkligheten ska inte upplevas genom forum som Flashback öht, eller internet, eller Aftonbladet. Det korrumperar bara ens sinne.
Citat:
Givetvis kommer inte Jan Helins offentliga mobbning som enskild händelse förändra något i någon som helst riktning. Möjligtvis att man snabbar på sin egna oundvikliga död med några veckor eller månader.

Vems död? Helins?

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är klart att det har med ljugmedias dödsryckningar att göra och det är i högsta grad internet (där Flashback har rätt stor betydelse för just svenskarna)

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL! Så mycket fel. Det är nästan att jag får en hjärntumör. Aldrig har jag sett en aspergian varit så övertygad om sina egna idiotiska verklighetsanalyser.

Flashback är inget hot mot någon media i Sverige. Att internet förändrat folks konsumtionsvanor och medievanor är ingenting underligt eller nytt, det har all ny medieteknologi gjort. Det har däremot ingenting med innehållet på internet att göra (att det skulle vara bättre). Det har med ekonomiska och marknadsmässiga strukturer att göra. Internet konvergerar egentligen för det mesta gamla medieformer, ytterst lite är nytt eller ens revolutionerande på internet. Fortfarande så är det ljugmedia som styr agendan, även på Flashback. Se bara ubåtsjakten. Den blev jättepoppis här på Flashback enbart pga att den var poppis i ljugmedia. Folk vänder sig inte från att köpa papperstidningar för att de ogillar vad som står där utan för att de helt enkelt kan få det gratis på internet, varför betala när du kan få det gratis? Intressant nog så innebär detta att vi kommer vi en enorm klyfta i samhället vad gäller allmänbildning då människor mer än någonsin tidigare väljer bort nyheter, väljer bort mediematerial. På så vis kommer en del av befolkningen gynnas informationsmässigt av internet medan en annan fördummas, av strukturella skäl.

Aldrig någonsin har en bärande teknik utplånat en medieform, mig veterligen i alla fall. Det skrivna ordet har än så länge aldrig ersatt det talade, exempelvis.
Citera
2015-02-10, 20:40
Medlem
Scientia-Viss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Detta skapar social oro bland tiotusentals kanske hundratals användare.

Paranoida människor fungerar ej särskilt väl.
Har Aftonbladet gått för långt i jakten på oliktänkare?

Just nu verkar man ha riktat in sig på rasistiska inlägg, men vad kommer härnäst?

Steget mot den totalitära staten tog just 10 kliv framåt.

Då det knappast finns speciellt många som stödjer dessa outningarna (eller decemberöverenskommelsen exempelvis) av principskäl så får det mig att undra vad som krävs för att det svenska folket ska resa sig mot sådana här antidemokratiska och grundlagsvidriga fasoner?

Hade det varit USA så hade vi sett massupplopp utanför berörda parters kontor. Stämningarna och rättegångarna hade hängt över de inblandades öron och den stora massan hade bojkottat de inblandades verksamheter/erbjudanden.
Citera
2015-02-10, 20:41
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaataa
Ens våta dröm är ju att dom värsta trollen ser sig om efter nått annat forum att sprida sin skit på, så lär det ju inte bli men det hade ju varit något.
Man kan ju inte gå in i nån tråd numera utan att behöva läsa nått om negrer hit och muslimer dit.

Dock är det obehagligt att rg kan få fram personuppgifter och ab i sin tur hänga ut folk men samtidigt känner jag ingen sympati för dräggen som just nu blir uthängda. Vi får också se nu vad dom är gjorda av, internetkrigare som sen ursäktar sig och grinar ut om hur dumt de va att man skrev så. Patetiskt.

Du kan väl föregå med gott exempel och bara försvinna härifrån? Klarar du inte av att folk uttrycker åsikter du ogillar får du väl nöja dig med PK-sajter. De finns i överflöd.

När jag tänker efter, kanske värt att hålla kolla igenom de publicerade listorna om du finns med...
Citera
2015-02-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Eller skriv bara saker du kan stå för även i verkliga livet.
Exakt, kan man inte det är man ute och snedseglar och får ta konsekvenserna. Vad gäller läkaren är dennes rasism relevant när det gäller förtroendet som patienter ska kunna känna. Patienter kan komma från all världens hörn, nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in