2015-02-10, 19:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Välformulerad krönika angående Aftonbladets sinnessjuka hyckleri:

http://www.friatider.se/ett-farligt-hyckleri

Fria tider har en intressant poäng här:

Citat:
"Aftonbladet och Expressen pixlar bilder och döljer namnen på dömda våldtäktsmän, mördare, rånare och andra våldsförbrytare – samtidigt som människor vars enda "brott" varit att de givit uttryck för en åsikt som inte delas av dessa självutnämnda politbyråer ständigt hängs ut med både namn och bild och stämplas som sådana som sprider "hat" och "rasism"."

Varför slipper ofta mördare, våldtäktsmän, bankrånare mm att bli uthängda i dessa tidningar samtidigt som vanliga svenssons blir uthängda om de t.ex använder det förbjudna n-ordet när de skriver anonymt på ett forum?

Här tänker jag speciellt på Expressen som hängde ut helt vanliga svenssons med namn och bild för att de skrivit lite texter på en webbsajt. Samtidigt som otaliga våldsbrottslingar hade antingen pixlade bilder eller inga bilder alls - och slapp namnges.
Citera
2015-02-10, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det Ankar skrev om judekarikatyren Sarnecki är alltså okej?

Svårare att säga eftersom det gäller en offentlig person som angriper en annan offentlig person, men Jok3r är en "vanlig medborgare" (utgår jag ifrån) som fäller en ganska grov kommentar om en person som är offentlig. I just det fallet är det nästan garanterat så som jag skrev.
Citera
2015-02-10, 19:50
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSinatra
Har du läst yttrandefrihetsgrundlagen?

Kan vi inte börja med att alla som hänvisar till yttrandefrihet tar och läser lagen? Då kanske vi slipper läsa sådana här inlägg in absurdum.

Jag bjuder på en länk med en sammanfattning som inte bör ta mer än ett par minuter att läsa. Passa gärna på att klicka er vidare till tryckfrihetsförordningen också, eftersom den har ett par förtydliganden som även gäller den förstnämnda.

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Yttrandefrihetsgrundlag/

Jag sade PÅ INTERNET!
Lär dig läsa, för fan. Jag har skrivit det 400 gånger i tråden men jag får väl göra det igen.

Jag ska säga samma sak till dig som jag sagt tidigare i tråden, hur ska du bevara folks anonymitet när dom diskuterar andra frågor, som mentala problem, politik, sexuell läggning, eller vad det nu må vara, när det inte bevaras helt och hållet?

Det är inte tekniskt möjligt, då de åtgärder som krävs för att komma år dessa personer som "hatar" även kommer göra så att annan information kan läcka. Dessutom kommer människor inte att uttrycka sig lika öppet om andra frågor när de är osäkra på om de är anonyma eller inte.
Du kommer begränsa folks rätt till att ställa frågor anonymt om deras hälsa, samt begränsa spridandet av nya idéer.

Vi har en plattform på internet som ger möjlighet till utvecklande av vårat samhälle och vår kultur, det är något nytt. Att applicera samma lagar på internet som i verkligheten när det inte är tekniskt genomförbart, utan att begränsa andra former av uttryck, är att gå totalt baklänges och begränsa vår progressivitet som samhälle.
Citera
2015-02-10, 19:51
Bannlyst
Förstår inte varför inget händer. Om någon som Aftonbladet hade försökt förstöra mitt liv på ett liknande sätt så hade jag sprängt redaktionen. Varför händer ingenting för?
Citera
2015-02-10, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
40 000 arga svenskar är ingen svag rörelse, hörredu. Jag tvivlar att du vill sätta så många regimkritiker i en sits där de upplever att de inte har något att förlora. Då kommer, dessvärre, blod att rinna.
Det blodet ska jag gladeligen slicka i mig som om det vore saft!

Jag kan inte fatta hur dom kan utlova att släppa mer snask och sen bara bajsa rakt i ansiktet på läsarna?

Och hur kan det här vara dom mest profilstarka av 40 000 användare?
Citera
2015-02-10, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Jaha, jag förstår, det finns bara en fråga, och det är invandringsfrågan. Du har inte tänkt på att alla kanske inte kategoriserar världen utifrån just den frågan?
Det är nog den fråga som folk i gemen kommer att tänka på där media har väldigt svårt att uppvisa någon form av pluralism, eller där man kan uppfatta media som förkämpar för sanningen.
Citera
2015-02-10, 19:54
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det Ankar skrev om judekarikatyren Sarnecki är alltså okej?

Internet är mer som en förlängning av det mänskliga sinnet, där vi kan dela våra tankar med världen. Det ger insikt hos andra människor. Att begränsa detta för att vissa personer har obehagliga tankar är sinnessjukt. Dessa tankar kommer inte att försvinna bara för att dom försvinner i text-form.
Vissa personer kanske känner sig bekvämare så, men det hindrar definitivt utveckling.

Det fria internet är det bästa som hänt mänskligheten i form av potential att utveckla våran kultur och förståelse för hur andra människor tänker, och en del idioter vill begränsa det.

Gå till facebook om ni vill se ett ställe där människor ej är anonyma, och se vilken hög intellektuell nivå det är på diskussionerna.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fria tider har en intressant poäng här:

Varför slipper ofta mördare, våldtäktsmän, bankrånare mm att bli uthängda i dessa tidningar samtidigt som vanliga svenssons blir uthängda om de t.ex använder det förbjudna n-ordet när de skriver anonymt på ett forum?

Här tänker jag speciellt på Expressen som hängde ut helt vanliga svenssons med namn och bild för att de skrivit lite texter på en webbsajt. Samtidigt som otaliga våldsbrottslingar hade antingen pixlade bilder eller inga bilder alls - och slapp namnges.

Väldigt intressant tanke, jag undrar verkligen hur detta kommer sig... Men skulle frågan tas upp så viftas den nog bort ganska så snabbt skulle jag tro.

Jaa du vet... Alla som inte håller med AB & Expressens åsikter eller tankar ska huntas. "bring them down" står det på väggarna i AB's lokaler...

@Aftonbladet svara gärna, ni pissluffare sitter endå där och systematiskt följer allt som skrivs. heja heja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om det här hade varit för 3-4 år sedan, så hade jag blivit väldigt upprörd och orolig, men jag måste erkänna att jag inte alls känner så idag. Tvärtom, så känns det här som bara en naturlig del av ljugmedias dödsryckningar...

...Men som sagt, rent intuitivt har jag känslan av att de här sista desperata försöken att använda ljugmedias sista dagar till att jaga ifatt och bestraffa alla regim- och systemkritiker och oliktänkande kommer att slå tillbaka mot förtryckarna själva...

Bra inlägg. Jag skulle t.o.m. vilja sträcka mig till att det här är något eftersträvansvärt, även om några tidningar, journalister och näthatare offras i processen.

Det s.k. mediakriget har nu nått fotsoldaterna. "Vanliga" flashbackare och lägre stående opinionshjon i blaskorna börjar nu battla på allvar. Spänningen och polariseringen har byggts upp till en kritisk nivå, och en urladdning måste ske.

Metamorfosen och kampen om det svenska samhället går nu in i ett skitigare stadium. Det är helt nödvändigt att tonen nu blir mer hätsk och hatisk för att vi ska kunna komma någon vart. I och med att demokratin naggas i kanten med bl a DÖ så tar utvecklingen en ny riktning. Folket måste skaffa en ny röst. Makten å andra sidan, med dess stödfunktion massmedia, måste försvara sin nyvunna landvinningar.

Tyvärr kommer människor att lida av det här, men debatten måste bli yvigare och vildare i mina ögon.
Citera
2015-02-10, 19:56
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det är nog den fråga som folk i gemen kommer att tänka på där media har väldigt svårt att uppvisa någon form av pluralism, eller där man kan uppfatta media som förkämpar för sanningen.

Om "folk i gemen" betyder "människor som tycker att invandringsfrågan ska ses ur ett mer kritiskt perspektiv ā la SD" så har du givetvis rätt.
Citera
Medlem
Zeimines avatar
Eftersom nästan alla verkar vara ense om att aftonbladet gör/gjort fel; kan vi som svenska medborgare göra något effektivt åt det (inom lagens ramar)?

Bojkott känns inte så effektivt eftersom det ifs krävs att folk slutar köpa deras tidning. Då måste vi nå ut till dem som inte använder flashback och berätta om vad som händer. Är det bästa alternativet att skriva insändare till lokalpressen eller finns det andra alternativ?

Maila till politiker, de ska ju representera folket så de ska väl lyssna om tillräckligt många mailar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykokanin
Nu sitter skon på andra foten mina vänner

Nu är det dom som fegt sitter i sina små hål och för fram hat som ställs till svars av ansvarstagarna istället för tvärtom

En ny lyckligare tid är kommen

40 000 Flashbackare kommer bli uthängda för dom monster dom är

Du säger alltså att 40 000 flashbackare kommer bli uthängda? Vet du mer än alla andra vet? För media säger själva att privatpersoner inte ska bli uthängda så skratta för dig själv i stället ditt barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in